Pagina 11 van 13
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 00:32
door daniel1975
Quote: Origineel geplaatst door bo11gevers op 03 Januari 2007
De HS33 was nog eerder om budgettaire redenen, mijn vorige vork was niet geschikt voor schijfremmen en een pace is niet echt goedkoop... Met mijn volgende custom wielset zal er ook vooral zeker een schijf komen. Toch is het me zeer in de smaak gevallen die HS33 voor. Altijd al meer dan voldoende remkracht gehad en ook perfect doseerbaar.De banden zijn echt persoonlijke keuze, ik vind dat je niet kan oordelen wanneer je het zelf nog niet hebt uigeprobeerd. Vooraan genoeg grip en achteraan net hetzelfde. Sturen kan ik wel een beetje hoor, het zal er ook wel veel mee te maken hebben dat deze fiets niet gebruikt wordt in wedstrijden maar wel dient voor de wekelijkse toertochten waar toch mijn hoofddoel is om overal 'boven' te geraken en dat is me tot nog toe al elke keer gelukt en het is niet dat ik enkel in het plaatselijke, zo goed als vlakke, bos rijd... Ben er zeer tevreden over en ga ze zeker en vast niet veranderen!
Akkoord, om die reden kan ik de HS33 wel snappen.
En wat niet uitgeprobeerd? Met Ralphjes op het voorwiel door de modder? Trust me, heb ik genoeg gedaan. Gaat tot op zekere hoogte goed, maar in omstandigheden als afgelopen weekend wint een NN het ALTIJD!! En daar is totaal geen discussie over mogelijk, sorry dat ik het zo bot stel. Staat trouwens ook helemaal los van het feit of je wel of niet kunt sturen. Als je goed kunt sturen ga je met een NN nog harder de glibberige bocht door. En grip achter is feitelijk een teken van zwakte, dan rij je een te kleine versnelling of ga je te snel staan op de pedalen
Ben dan wel even nieuwsgierig bij welke toertochten je perse die NN achter nodig denkt te hebben? Ooit wel eens met de omgedraaide combi gereden trouwens?
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 01:29
door trickoutxtc3
ik PERSONLIJK vind dat RR voor en NN achter en goedde combo is.wat ik al eerder aangaf dat de ervaring die ik heb met de bmx en de crossmotor heb, misschien heb ik wel net dat beetje extra stuurvaardigheid op gedaan.lef zal ook wel een groote rol spelen het vertrouwen op je materiaal en niet bang zijn om onderuit te kegelen, ik ben een x in luxemburg met een groepje downhillers mee geweest, ik was serieus langzamer maar toch snel genoeg om respect af te dwingen bij die gasten (fiets was een GT type ?? banden ?? en hartail) dus ik mag wel zelf stellen dat ik kan sturen.wat ik ook al eerder aangaf is dat ik in een vrij diepe houding rijd (geen spacers tussen frame en voorbouw, voorbouw 7gr up en een flatbar) en dat ik metname de fiets heen en weer slinger (vrij agressieve rijstijl zeg maar).
en over die modderige omstandigheden, merkbaar dat de meeste van jullie nooit in echte modder in NIJMEGEN/GROESBEEK geweest zijn ik zou zegguh dit weekend is een mooi weekend om het eens te proberen, het heeft de hele week al geregend dus misschien als jullie geluk hebben tref je 1 CM2 zonder modder aan!!!
maarja laten we het al zo stellen, misschien worden bo en ik ooit nog wel eens als pioniers gezien !!!!!
ow en ff dit nog ik rij geen wedstrijden, ik mtb meer voor mezelf gewoon omdat ik het leuk vind en ik me niet zo aan anderen hoef te meten.alhoewel af en toe iemand in het bos voorbij gaan wel kickuh kan zijn.
hiep hoi
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 12:19
door daniel1975
Quote: Origineel geplaatst door trick out xtc3 op 04 Januari 2007
merkbaar dat de meeste van jullie nooit in echte modder in NIJMEGEN/GROESBEEK geweest zijn ik zou zegguh dit weekend is een mooi weekend om het eens te proberen, het heeft de hele week al geregend dus misschien als jullie geluk hebben tref je 1 CM2 zonder modder aan!!!
Kom jij dan even naar Bergschenhoek?
(Zuid Hollandse klei)
Maar aan XTC en Bo de vraag: hebben jullie wel eens met NN voor een RR achter gereden???
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 12:53
door heidi
Mooi toch, dat er mensen zijn die het anders doen dan 99 van de andere mountainbikers. Ik behoor bij de 99 groep en rij normaal met RR voor en achter. Op het moment dat het heel modderig of glad is leg ik een NN op het voorwiel.
De overgebleven 1 procent gaat als ik het goed begrijp normaal met RR voor en achter op pad, totdat het glad gaat worden dan gaat er achter een NN op.
Wat is dan het voordeel van de RR voor? En waarom niet twee maal NN? Dat je een NN achter wilt kan ik nog begrijpen. Maar waarom je dan een RR prefereert op het voorwiel is mij niet duidelijk. Gewicht en rolweerstand lijkt me geen argument.
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 13:57
door skik
Ik kan bevestigen dat je aan alleen die RR niet genoeg hebt in de groesbeekse drab. Gewoonweg te weinig grip vooral bergop. Maar dan zou ik toch eerder voor de combo NN NN gaan.
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 16:04
door trickoutxtc3
Quoten: Origineel geplaatst door Skik op 04 Januari 2007
Ik kan bevestigen dat je aan alleen die RR niet genoeg hebt in de groesbeekse drab. Gewoonweg te weinig grip vooral bergop. Maar dan zou ik toch eerder voor de combo NN NN gaan.
ik heb ook met combo NNxNN gereden en met NNxRR ook met LAxNN en andersom, en tot nu toe geeft de combo RRxNN mij het meest gevoel en vertrouwen. RR voorop rolt toch merkbaar lichter dan NN als je meer druk op je voor wiel uit oefend. ik heb ook als eens met FFxLA een tijdje gereden beviel me ook goed eigenlijk!!!! en idd bergop heb je in groesbeek veel te weinig grip met RR achter, en dit geldt ook in de bochten zodra je aanzet hoge of lage versnelling je glibbert gewoon een eind weg en dat kost je kracht en energie dus uiteindelijk snelheid.ik persoonlijk terk m'n voorwiel ff op als ie grip verliest en gooi dan m'n gewicht op het zelfde moment opzij werkt perfect (met crossen deed ik niet anders) maar als je dan achter te weinig grip heb ga je op je serieus op je muil, dus vandaar een NN achter pas als het echt droog wordt ga ik op RRxRR over. owja en rijd met een vrij hoge banden spanning he
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 17:05
door wezep
Quoten: Origineel geplaatst door trick out xtc3 op 04 Januari 2007
. owja en rijd met een vrij hoge banden spanning he
Wat is hoog?
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 17:15
door trickoutxtc3
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 04 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door trick out xtc3 op 04 Januari 2007
. owja en rijd met een vrij hoge banden spanning he
Wat is hoog?
in modder 3.2 achter en 3.6 voorop droog 3.6 acher en 4.0 voor
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 21:58
door daniel1975
Quote: Origineel geplaatst door trick out xtc3 op 04 Januari 2007
ik heb ook met combo NNxNN gereden en met NNxRR ook met LAxNN en andersom, en tot nu toe geeft de combo RRxNN mij het meest gevoel en vertrouwen. RR voorop rolt toch merkbaar lichter dan NN als je meer druk op je voor wiel uit oefend. ik heb ook als eens met FFxLA een tijdje gereden beviel me ook goed eigenlijk!!!! en idd bergop heb je in groesbeek veel te weinig grip met RR achter, en dit geldt ook in de bochten zodra je aanzet hoge of lage versnelling je glibbert gewoon een eind weg en dat kost je kracht en energie dus uiteindelijk snelheid.
ik persoonlijk terk m'n voorwiel ff op als ie grip verliest en gooi dan m'n gewicht op het zelfde moment opzij werkt perfect (met crossen deed ik niet anders) maar als je dan achter te weinig grip heb ga je op je serieus op je muil, dus vandaar een NN achter pas als het echt droog wordt ga ik op RRxRR over. owja en rijd met een vrij hoge banden spanning he
XTC, je schrijft gewoon kolder. Dit kan voor jou dan misschien wel DE manier zijn, maar als je een beetje beter leert sturen leer je dat een fiets moet rollen. En dat je niet moet gooien. Ga maar eens karten; driften kost tijd, een bocht rollen gaat veel sneller.
Je vergist je in 1 ding in je vergelijk met motorrijden en fietsen: de hoeveelheid vermogen die je met de moter op het achterwiel staat is zoveel groter. Als je dan te weinig grip hebt kom je idd niet weg.
In modder met 3.2 achter en 3.6 voor rijden is te zot voor woorden. Veel en veel te hoog, 2.2 bar is veel beter. De band vormt zich veel meer en je hebt veel meer grip.
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 22:08
door amclassic-fan
Bovendien is de rolweerstand in het terrein lager bij een lagere bandenspanning. Dus ik begrijp echt niet waarom je je banden zo keihard zou oppompen.
@XTC, het zou van respect voor je forumgenoten getuigen als je eens wat beter abn zou schrijven.
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 04 jan 2007 22:22
door Livio Livius
Wat ik niet begrijp is dat Schwalbe veel geld in R&D stopt en dus banden op de markt brengt met specifieke rijeigenschappen en de gebruiker zich vervolgens hier niets van aantrekt. Wat heeft het dan voor zin om banden voor verschillende omstandigheden te ontwikkelen.
Vergelijk het gebruik van zomer- en winterbanden bij auto's. Het is zelfs gevaarlijk om met winterbanden te rijden boven 8 graden Celcius. Als dus de producent aanbeveelt om NN voor te leggen moet je mijns inziens dit ook doen. Maar ja ik ben dan ook maar een simpele MTB-er.
IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 05 jan 2007 02:41
door trickoutxtc3
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Januari 2007
@XTC, het zou van respect voor je forumgenoten getuigen als je eens wat beter abn zou schrijven.
ik d8 me al aangepast te hebben!!!!sorry haremajesteit AMC, mijn excuses voor mijn lichte dislectie.die vorige topic waar ik me meer op de sms toer begeef effe buiten beschouwing gelaten he.