Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 05 okt 2006 00:55

Even een vraagje voor de canyon kenners onder ons. Op de onderstaande link staan de canyon 2007 modellen (met de tegenwind stickers).
color=#c80303http://www.canyon.com/eurobike2006/rr2007-en.html 
Nu is de naamgeving van het carbon frame op deze site niet meer F10, maar Ultimate CF9.0, CF8.0, CF7.0 enz. Is deze naamgeving om verschillen in de opbouw van de fiets aan te geven, of om verschillen in de frames zelf aan te geven.?
Zijn er trouwens verschillen met betrekking tot het 2006 frame? Op het plaatje ziet het er in ieder geval allemaal redelijk hetzelfde uit.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 05 okt 2006 01:07

cijfers heeft volgens mij met opbouw te maken als je denkt aan de oude serie daar hadden ze een naam nu een nummer maar cf frame is opvolger van f10 frame

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 05 okt 2006 01:15

Opbouw, zou me overigens niks verbazen als alle "F10" frames gewoon zelfde painting hebben (op kleurverschillen na) welke price klasse je ook koopt. Morgen staan volgens mij de nieuwe Canyon's op de website

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 05 okt 2006 01:17

Opbouw, zou me overigens niks verbazen als alle "F10" frames gewoon zelfde painting hebben (op kleurverschillen na, dus geen CF9.0, CF8.0, CF7.0 enz) welke price klasse je ook koopt. Morgen staan volgens mij de nieuwe Canyon's op de website
bij garantie vervangen mocht er iets met het frame zijn, dat er dan ineens ipv 9.0, 7.0 staat
denk dat je wel snapt wat ik bedoel

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 05 okt 2006 01:22

ok bedankt, de cijfers staan dus voor de opbouw van de fiets. Maar zijn er nu ook nog technische verschillen tussen het '06 en het '07 frame of is hier nog niets over bekend?
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 05 okt 2006 12:02

Ik ben afgelopen zondag redelijk zwaar ten val gekomen met mijn rode F10.
Naast hechtingen en schrammen is nu dus ook de F10 beschadigd. Frame gelukkig nog heel voorzover ik kan beoordelen (mee naar huis gefietst), maar er is een flink stuk (ca 25 cm) lak af van de rechter staande achtervork. Dat wordt dus overspuiten.
En dan? Moet het hele frame worden overgespoten, of kun je ook een stukje (ie de achterbrug) laten overspuiten? Canyon zelf kan me niet helpen (heb daar al geinformeerd), ze kunnen me zelfs geen kleurnummer geven van de rode kleur......
Tips van harte welkom (uiteraard: ik ga nog eens een expert vragen te beoordelen of mijn frame nog wel goed is; stuur ga ik zeker vervangen).
 
@Kuiper: ik krijg geen coulance vervanging van mijn frame voor elkaar bij Canyon. Hoe heb jij dit aangepakt na jouw crash met je F10?
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 05 okt 2006 13:26

Ik ben ermee doorgereden nadat ik een scheurtje in de bovenbuis had na kasseienstrook, kwam zaterdag erna te val waarbij die doorscheurde ze gaven aan op website dat zou hem eens bij Canyon langs brengen voor inspectie. Bovenbuis is vrij dun mag ook niet geklemt worden dit wist ik echter niet (misschien handig als ze het aan nieuwe klanten vertellen) had hem gelukkig niet geklemt gehad aangezien ik me fietsendrager aan crank en wielen bevestig. Ben toen die week erop bij Canyon langs geweest had die woensdag erop al telefoon dat ik een nieuwe kreeg.
Stond overigens daar nog een gescheurde die gescheurd (bovenbuis)was tijdens transport nadat Fiets hem getest had, reden van die scheur was waarschijnlijk dat  de fiets niet goed in de doos was gestopt
Quote: van Canyon website

De scheuruitbreiding in het Carbon van het F10 wordt ook voorkomen door een verbeterde configuratie van de lagen, zodat kleine microscheurtjes tussen de vezels door, zogenaamde scheur-stop-lagen, zich niet verder kunnen uitbreiden. Zou er wél een delaminatie plaatsvinden, dan kan het zijn dat dit zich in de loop der tijd uitbreid. Vanaf een bepaalde grote is dit uiterlijk waar te nemen door vorming van een bult, lakschade ed. Verder kunnen er regelmatig “knars-geluiden” te horen zijn, omdat de beide delaminatie gebieden over elkaar wrijven. Principieel werd het F10 op een “fail safe” gedrag gebouwd , wat ons tijdens talloze testen op verschillende testbanken bevestigd werd. Wij hebben bewust tijdens deze tests frames kapot gemaakt. Alle breuken waren uiterlijk zichtbaar en meestal ook duidelijk hoorbaar en resulteerden tot een beperkte scheur.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 05 okt 2006 13:47

Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 05 Oktober 2006


Ik ben ermee doorgereden nadat ik een scheurtje in de bovenbuis had na kasseienstrook, kwam zaterdag erna te val waarbij die doorscheurde ze gaven aan op website dat zou hem eens bij Canyon langs brengen voor inspectie. Bovenbuis is vrij dun mag ook niet geklemt worden dit wist ik echter niet (misschien handig als ze het aan nieuwe klanten vertellen) had hem gelukkig niet geklemt gehad aangezien ik me fietsendrager aan crank en wielen bevestig. Ben toen die week erop bij Canyon langs geweest had die woensdag erop al telefoon dat ik een nieuwe kreeg.
Stond overigens daar nog een gescheurde die gescheurd (bovenbuis)was tijdens transport nadat Fiets hem getest had, reden van die scheur was waarschijnlijk dat  de fiets niet goed in de doos was gestopt
Quote: van Canyon website

De scheuruitbreiding in het Carbon van het F10 wordt ook voorkomen door een verbeterde configuratie van de lagen, zodat kleine microscheurtjes tussen de vezels door, zogenaamde scheur-stop-lagen, zich niet verder kunnen uitbreiden. Zou er wél een delaminatie plaatsvinden, dan kan het zijn dat dit zich in de loop der tijd uitbreid. Vanaf een bepaalde grote is dit uiterlijk waar te nemen door vorming van een bult, lakschade ed. Verder kunnen er regelmatig “knars-geluiden” te horen zijn, omdat de beide delaminatie gebieden over elkaar wrijven. Principieel werd het F10 op een “fail safe” gedrag gebouwd , wat ons tijdens talloze testen op verschillende testbanken bevestigd werd. Wij hebben bewust tijdens deze tests frames kapot gemaakt. Alle breuken waren uiterlijk zichtbaar en meestal ook duidelijk hoorbaar en resulteerden tot een beperkte scheur.



Ok, jouw frame is dus niet onder coulance vervangen, maar onder garantie.
Zal bij mij een wat lastiger verhaal worden om het op de garantie te kunnen gooien.
Ik kan een redelijke claim bij de verzekering (NTFU) neerleggen, nu is dus alleen de vraag of ik ook slechts de achterbrug van mijn carbon F10 frame kan laten spuiten en de rest ongemoeid laten. Tips en ervaringen?
Als het niet met dit topic lukt, open ik wel een nieuw topic.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 05 okt 2006 15:24

Niklas,
Laat je F10 Frame inspecteren vooral de achtervork of er geen scheuren zijn. zoals je weet is de vork vrij dun. zou een beetje lullig zijn als je dalijk fiets dat de vork knakt of wat dan ook.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 05 okt 2006 15:28

Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 05 Oktober 2006


Niklas,
Laat je F10 Frame inspecteren vooral de achtervork of er geen scheuren zijn. zoals je weet is de vork vrij dun. zou een beetje lullig zijn als je dalijk fiets dat de vork knakt of wat dan ook.

Wie kan zo'n inspectie doen? Gebeurt dit dan met X-ray of iets dergelijks? Of louter visueel? Gevalletje Koers?
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 05 okt 2006 15:38

x-ray denk? en is het frame nog uberhaupt recht?
wat ik gehoord heb van de mijne die terug ging, dat hij naar een universiteit ging. Denk dat ze hem daar wel ge-x-rayt hebben. Duitse staat heeft aardig wat centen in Canyon gestoken
stuur me is een foto, (klik op me profiel naam)
koers nee daar niet

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 05 okt 2006 23:09

Ik heb mijn F10 elite afbesteld. Wilde graag een los F10 frame in maat 56, maar deze was niet meer voorradig. Dus nu maar even wachten tot de 2007 modellen leverbaar zijn, volgens de benelux importeur zou dit medio november moeten zijn.
Nu nog een keuze maken in de kleur, ik vind die nieuwe witte wel erg mooi..
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Plaats reactie