Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Niet te geloven, me LW’s zijn binnen

misspiggy
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 apr 2006 11:38

misspiggy 25 apr 2006 21:48

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 17 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 17 Maart 2006

De tica is een absoluut topframe... hij is bijna net zo stijf  en licht als het mooie koolstoffen scott frampje waar veel forum leden lyrisch over zijn. Daarnaast zou hij confortabel moeten rijden, maar daar heb ik geen meetbank gegevens over. Er zijn dus weinig betere frames op de markt!


Ik zou je graag willen geloven, maar ik denk niet dat die VT 990 Tica+ ook maar in de buurt van 1.000gr/frame komt, waar de Scott CR1 zich juist wel situeert. Het zou in ieder geval een verkoopsargument van jewelste zijn, maar op de Van Tuyl website (die sterk op verkoop gericht is) en in de VT catalogus vind ik niets over het gewicht.Of Van Tuyl frames top zijn? Kan ik weinig over zeggen... Ik hoor wel vaker eens dat er hier en daar eentje scheurt, maar kan dit niet in een ruimer geheel plaatsen. In België zie je ze ook nauwelijks, tenzij de keren dat ik met gasten van EuroGifts moet koersen (komende zondag bv).Waarop baseer jij je?
 

Hans heeft absoluut gelijk. De Tica's van VT zijn absoluut top en kunnen zich perfect meten met die Scott's. Kijk, die Scott's zijn wel lichter dan de Tica's maar zeker niet zo comfortabel en strak. En dat er "hier en daar eentje scheurt" gebeurt ook bij Scott.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 apr 2006 22:07

Hans heeft absoluut gelijk. De Tica's van VT zijn absoluut top en kunnen zich perfect meten met die Scott's. Kijk, die Scott's zijn wel lichter dan de Tica's maar zeker niet zo comfortabel en strak. En dat er "hier en daar eentje scheurt" gebeurt ook bij Scott.
Neem aan dat dit ook weer een persoonlijke mening is, wederom niet gebaseerd op feiten ??? Jammer maar dit soort uitspraken slaan dus nergens op!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 25 apr 2006 23:15

Ik wil hier niet tussen gaan zitten maar een tica kan (helaas want het blijft voor een deel een Nederlands produkt) nog niet in de schaduw staan van te topframes van Scott maar ook Cervelo, Bmc, Parlee, Spin, Calfee, Storck etc.  Zowel technisch als kwaltitatief is het gewoon geen eerlijk vergelijk. Heb er in de loop der jaren al ettelijke in onderhoud gehad die kraakten en enkele waar zelfs de buis lug verbindingen los waren. Bovendien zijn deze frames gewoon slap (en dit neemt na een aantal jaren sterk toe).
Kan overigens best zijn dat er rijders zijn die zeer tevreden zijn over hun Tica (vooral toerders komen er goed mee uit de voeten) maar ik zou voor of carbon of Titanium gaan en geen mix. 

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 26 apr 2006 05:05

Grappig... had vorige week gekoerst met een GvH rijder op een TiCa en vroeg hem eens naar zijn mening. Hij was er toch niet onverdeeld positief over, vooral niet over het feit dat hij na een jaar (of een half jaar) intensief gebruik het frame al slapper voelde worden. Ik reageerde hier wat sceptisch over maar hij voelde het toch echt duidelijk, en het is ook niet zomaar een koekenbakkende renner.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 26 apr 2006 11:10

waar hij op doelt is de aansluiting carbon bovenbuis naar titanium balhoofdbuis. De carbonbuis gaat bij sterke renners werken in de titanium lug van de balhoofdbuis. Een wedstrijdrenners belast dit deer zeer sterk (sprint, hard aanzetten) waardoor er steeds meer flex ontstaat.  Een toerder doet dit veel minder. Zeer irritant verschijnsel aangezien de rijder dit als slapte of minder strak sturen ervaart.
Dit probleem is trouwens niet speciaal voor een Tica. Alle carbon titanium of Carbon Alu verbindingen hebben hier last van (zwakke punten zijn: Actervork - Bracket, Achtervork - zadellug (zie ook colnago CT1), bovenbuis en onderbuis - balhoofdlug.
Op zijn best resulteren de problemen zich als een licht kraken.
 

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 26 apr 2006 15:26

Ohja, nog iets wat hij over die TiCa's zei: er is ontzettend weinig ruimte tussen de achterkant van het (monobox) bracket en de achterband, waardoor wielen wisselen ontzettend lastig is. Niet echt handig in een koers...

misspiggy
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 apr 2006 11:38

misspiggy 29 apr 2006 12:37

Sharkman - Heb jij al ervaringen met de volledige Carbon Van Tuyl de VT-850?
Ziet er mooi uit met die Carve achter en voorkvork; niet extreem licht maar volgens mij wel zeer strak.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 29 apr 2006 12:44

Een keertje op gereden. Kon er nog geen echte indruk van krijgen (was niet echt strak maar dat was eerder aan de afmontage te wijten als aan het frame).
Het is niet mijn smaak (rare achtervork)  maar hele hordes andere rijders kunnen het best een heel mooi frame vinden.
Voor de ruim 1900 Euro adviesprijs voor frame plus vork is er echter wel heel veel ander moois te krijgen.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 29 apr 2006 15:15

Quoten: Origineel geplaatst door Balenaar op 29 April 2006


Iemand zei me gisteren dat Der Jan dit jaar niet meer op LW wielen rijdt, klopt dit ?groetjes,

Nogwel, Casran had volgens mij op weight weenies een foto (dit jaar) geplaatst van ze fiets was 7,1kg met lightweights

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 apr 2006 20:22

Quoten: Origineel geplaatst door Balenaar op 29 April 2006

Iemand zei me gisteren dat Der Jan dit jaar niet meer op LW wielen rijdt, klopt dit ?groetjes,


Als je met dit jaar 2006 bedoeld, dan moet ik je voorlopig het antwoord schuldig blijven. Zoals je misschien wel weet heeft Ullrich enkel nog maar de Ronde van Romandië in competitie gereden, en als hij niet-gesponsorde wielen gaat inzetten dan zal dat niet zijn voor een koers waar hij trainingskilometers opdoet.
Maar in 2005 reden hij en Klöden wel degelijk af en toe met LWs. De foto's die Kuiper bedoeld zijn ook hier te zien en nam ik tijdens de Tour in het hotel van T-Mobile: http://www.rouesartisanales.com/article-615215.html
Hier zie je hem op Lightweights in de TdF 2005 (in de Deutschland Tour gebruikt hij zelfs het Ventoux voorwiel):

 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 30 apr 2006 03:30

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 23 April 2006

Ik zie de relevantie van het onderscheid koers-recreant niet.
Je schreef immers dat renners met dure spullen "aan de buitenwereld de indruk gegeven hebben een topper te zijn": waar haal je dat? Die redenering vind ik absurd... alsof enkel de toppers in koers met top materiaal zouden mogen rijden?Houdt dat ook in dat ik mijn LWs enkel zou mogen in m'n fiets steken op een dag dat ik me super voel in koers, en er niet mee mag koersen in periodes dat ik minder ben? Pfff... als ik gevangen word in dergelijke gevoeligheden van anderen krijg ik alvast claustrofobie.

Ik zie deze nu pas, vandaar mijn late reactie. Maar ik wil hier toch even op reageren. Je ziet niet dat het verschil recreant-wedstrijdrijder in mijn visie belangrijk is? Laat het me je uitleggen. De recreant is gevrijwaard van kritiek waar het gaat om dure kleding of materialen. Dat is ook logisch; vrijheid, blijheid, iedereen rijdt in/op wat hij/zij prettig vindt. Het verschil met de wedstrijdrijder zit 'm in de pretentie. Uiteraard geldt hier dezelfde vrijheid, echter als je wedstrijden rijdt en je kan eigenlijk niet meekomen, wat dus inhoudt dat je niet goed genoeg bent, maar je rijdt wel met topspullen, tsja dan ontstaat er bij mij een wat vertekend beeld. Je geeft mij, toeschouwer, de indruk dat hier een man met verwachtingen voorbij komt. Strakke fiets, strakke wielen, helemaal af zeg maar. Speel je vervolgens nooit iets klaar in koers (dus niet een dagje niet in vorm zijn, da's iets anders), dan geeft mij dat te denken. Om precies te zijn dat je de geschapen verwachtingen niet waarmaakt.Voor zover de uiteenzetting van mijn visie. Inmiddels heb ik je een beetje leren kennen op dit forum, mijn beste Casran, waardoor het in de lijn der verwachtingen ligt dat jij deze visie opnieuw gaat bekritiseren. Dat mag uiteraard en zeker op dit forum. Verwacht echter niet dat ik die visie aan de hand van jou reactie ga bijstellen. Het is zeker niet mijn bedoeling om een (immens lange) discussie met jou op gang te brengen (ik heb er in tegenstelling tot jou eenvoudigweg de tijd niet voor). 

Plaats reactie