La Marmotte 2006
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Q: Hoeveel km is La Marmotte en wat is de route?
174 KM met 5500 hoogtemeters. De route is: Bourg d’Oisans (start) – Croix de Fer (buitencat.) – Télégraphe (1e cat.) – Galibier (buitencat.) – Alpe d’Huez (buitencat.)
Q: Waar kan ik inschrijven?
In Nederland via Enroute, of via de officiële site van Sport Communication (de
organisator). Inschrijven kan vanaf oktober. http://www.sportcommunication.com/
Q: Wat kost een inschrijving?
45 euro. Hiervan krijg je 10 euro terug als je je enkelbandje, waarmee je tijd wordt gemeten, na afloop weer inlevert.
Q: Kan ik ook last-minute inschrijven?
Ja dit kan, de dag voorafgaande aan La Marmotte, op de top van de Alpe d’Huez. Kosten zijn wel hoger, 60 euro inclusief 10 euro borg voor het enkelbandje.
Q: Waar kan ik verblijven voorafgaand aan de race?
Dit kan in talloze huisjes en campings in de omgeving. Het reserveren van campings is in principe niet nodig. Het is aan te raden de gehele week voorafgaand aan de race al ter plaatse te zijn om het parcours te verkennen en te acclimatiseren.
Q: Hoeveel moet ik trainen voor La Marmotte?
Dat hangt af van een aantal dingen. Ten eerste, wat is je doel? Ten tweede: hoeveel tijd heb je beschikbaar om te trainen? Hoeveel ervaring heb je? Ten derde: wat is je bouw (lichter gebouwden klimmen meestal makkelijker dan zwaardere renners)? En vierde: wat zijn de omstandigheden (het ene jaar is het 30 graden, het andere jaar kan het vriezen op de toppen!)
Als je voor het eerst meerijdt, is uitrijden het meest realistische en waarschijnlijke doel. De tijd is dan van minder groot belang. In dat geval kun je de 10%-regel hanteren, wat wil zeggen dat je voor La Marmotte minimaal zo’n 174*10 = 1740 KM zal moeten trainen. Met dit kilometrage in de benen zal La Marmotte echter waarschijnlijk een slijtageslag worden. Met 2500 à 3000 KM zal het al een stuk gemakkelijker gaan. Wil je voor een goede tijd gaan (8 uur of sneller) dan zul je moeten denken aan 4000-6000 km training.
Q: Hoe moet ik trainen voor La Marmotte?
Alhoewel Nederland geen echte bergen heeft, kun je hier prima trainen voor La Marmotte. De nadruk moet richting de race steeds meer komen te liggen op lange duurtrainingen met lage hartslag. Ook kun je toertochten in Nederland, Duitsland of België rijden als “tussentijds” doel. Fietsen in Limburg, of liever nog in wat hogere bergen (bijv. de Ardennen) zijn ook uitstekend geschikt om een beetje te wennen aan het klimmen, al zijn de bergjes geen vergelijking met de echte Alpen!
Q: Welk verzet neem ik mee?
Getrainde jonge honden nemen een dubbel crankstel mee (53/39). Vaak monteren ze hierbij een klimcassette met als grootste een 27 blad. (Iets) mindere goden kiezen voor een triple of een compact.
Q: Ik heb nu een dubbel maar ik wil lichter rijden, wat zijn de opties?
Er zijn grofweg drie opties. Ten eerste kun je je fiets laten ombouwen naar een triple. Bij Shimano afmontage niet echt een aanrader aangezien dit een duur grapje wordt (bij 10speed moet linker shifter moet vervangen worden). Bij Campagnolo kun je dezelfde shifter blijven gebruiken. Tweede optie: ombouwen naar een compact. Derde optie: kleinste kransje van je casette laten vervangen door een zo groot mogelijk (vaak 29 of 30) kransje. Dit kan ter plaatse (in Bourg d’Oisans) voor slechts 12 euro bij de lokale fietsenmaker. De betere Nederlandse FM heeft dit soort kransjes vaak wel, vaak van de merken Miche of Marchisio.
Q: Wat eet ik tijdens La Marmotte?
Ten eerste alleen dingen waarmee je al eerder hebt geexperimenteerd! Je hongergevoel is er nauwelijks, dus EET TEGEN JE ZIN. Je lichaam heeft tijdens de race kolydraten nodig. Veel renners kiezen voor energy-gells (te koop bij de betere fietsenmaker) of energy bars. Gels bevatten genoeg voor precies 1 uur inspanning. Eet geen spullen van de bevoorrading je nooit eerder hebt gegeten. De organisatie deelt bijvoorbeeld vijgen uit, die bij sommigen volledig verkeerd vallen. Wees gewaarschuwd. Zorg dat je voedsel divers is, na 10 muesli-repen heb je echt zin in wat anders. Veel gebruikt zijn sultana's, muesli-repen, ontbijtkoek, bananen, gels, energy-reepjes. Er zijn een hoop renners die alleen gels + wat bananen nemen gedurende de dag.
Q: Heeft het zin om voorafgaande aan La Marmotte extra te eten?
Ja! Je kunt ongeveer 2 dagen energie opslaan in je spieren. org dat je de laatste 2 dagen voor de Marmotte goed eet. Beetje extra kan geen kwaad. Denk eraan: geen vet, wel kolydradraten. Bijvoorbeeld pasta met magere saus/groenten of rijst met groenten.
Q: Wat drink ik tijdens La Marmotte?
Energy-drankjes kun je zelf meenemen en worden ook door de organisatie uitgedeeld. Deze zijn nuttig, maar de kans bestaat dat je ze zat wordt. Drink dus ook voldoende “gewoon” water!
Q: Hoe vervoer ik al dat eten en mijn kleding op de fiets?
Het meest ideale scenario is als je een vriend/vriendin hebt die jou 2 of 3 keer tijdens de race van bevoorrading voorziet. Bovenop of onder aan een col zijn hier een goede plek voor. Eventueel kun je met een dubbel shirt rijden om het allemaal mee te krijgen. In een enkel shirt moet het ook wel lukken overigens. Het is fijn om zelf al je spullen bij je te hebben, omdat je niet precies weet wat de organisatie aan voedsel heeft liggen. Bovendien is het vaak druk bij bevoorradingposten.
Q: Wat neem ik mee aan kleding?
Dat is met name afhankelijk van het weer. Het algemene advies is alle spullen mee te nemen naar Frankrijk die je in de kast hebt liggen. Bij warm weer volstaat in principe een normale outfit, aangevuld met een windstoppertje of regenjasje voor de afdalingen. Deze kun je vrij klein opvouwen. De eerste klim is ook bij warm weer vaak koud, omdat het nog vroeg is en de klim in de schaduw ligt. Armstukken kunnen dan lekker zijn. Ook hier geldt weer: idealiter staat je grootste fan op één of meerdere toppen zodat je wat spullen kan afgeven. Experimenteer ook vooral in de dagen voorafgaand met kleding.
174 KM met 5500 hoogtemeters. De route is: Bourg d’Oisans (start) – Croix de Fer (buitencat.) – Télégraphe (1e cat.) – Galibier (buitencat.) – Alpe d’Huez (buitencat.)
Q: Waar kan ik inschrijven?
In Nederland via Enroute, of via de officiële site van Sport Communication (de
organisator). Inschrijven kan vanaf oktober. http://www.sportcommunication.com/
Q: Wat kost een inschrijving?
45 euro. Hiervan krijg je 10 euro terug als je je enkelbandje, waarmee je tijd wordt gemeten, na afloop weer inlevert.
Q: Kan ik ook last-minute inschrijven?
Ja dit kan, de dag voorafgaande aan La Marmotte, op de top van de Alpe d’Huez. Kosten zijn wel hoger, 60 euro inclusief 10 euro borg voor het enkelbandje.
Q: Waar kan ik verblijven voorafgaand aan de race?
Dit kan in talloze huisjes en campings in de omgeving. Het reserveren van campings is in principe niet nodig. Het is aan te raden de gehele week voorafgaand aan de race al ter plaatse te zijn om het parcours te verkennen en te acclimatiseren.
Q: Hoeveel moet ik trainen voor La Marmotte?
Dat hangt af van een aantal dingen. Ten eerste, wat is je doel? Ten tweede: hoeveel tijd heb je beschikbaar om te trainen? Hoeveel ervaring heb je? Ten derde: wat is je bouw (lichter gebouwden klimmen meestal makkelijker dan zwaardere renners)? En vierde: wat zijn de omstandigheden (het ene jaar is het 30 graden, het andere jaar kan het vriezen op de toppen!)
Als je voor het eerst meerijdt, is uitrijden het meest realistische en waarschijnlijke doel. De tijd is dan van minder groot belang. In dat geval kun je de 10%-regel hanteren, wat wil zeggen dat je voor La Marmotte minimaal zo’n 174*10 = 1740 KM zal moeten trainen. Met dit kilometrage in de benen zal La Marmotte echter waarschijnlijk een slijtageslag worden. Met 2500 à 3000 KM zal het al een stuk gemakkelijker gaan. Wil je voor een goede tijd gaan (8 uur of sneller) dan zul je moeten denken aan 4000-6000 km training.
Q: Hoe moet ik trainen voor La Marmotte?
Alhoewel Nederland geen echte bergen heeft, kun je hier prima trainen voor La Marmotte. De nadruk moet richting de race steeds meer komen te liggen op lange duurtrainingen met lage hartslag. Ook kun je toertochten in Nederland, Duitsland of België rijden als “tussentijds” doel. Fietsen in Limburg, of liever nog in wat hogere bergen (bijv. de Ardennen) zijn ook uitstekend geschikt om een beetje te wennen aan het klimmen, al zijn de bergjes geen vergelijking met de echte Alpen!
Q: Welk verzet neem ik mee?
Getrainde jonge honden nemen een dubbel crankstel mee (53/39). Vaak monteren ze hierbij een klimcassette met als grootste een 27 blad. (Iets) mindere goden kiezen voor een triple of een compact.
Q: Ik heb nu een dubbel maar ik wil lichter rijden, wat zijn de opties?
Er zijn grofweg drie opties. Ten eerste kun je je fiets laten ombouwen naar een triple. Bij Shimano afmontage niet echt een aanrader aangezien dit een duur grapje wordt (bij 10speed moet linker shifter moet vervangen worden). Bij Campagnolo kun je dezelfde shifter blijven gebruiken. Tweede optie: ombouwen naar een compact. Derde optie: kleinste kransje van je casette laten vervangen door een zo groot mogelijk (vaak 29 of 30) kransje. Dit kan ter plaatse (in Bourg d’Oisans) voor slechts 12 euro bij de lokale fietsenmaker. De betere Nederlandse FM heeft dit soort kransjes vaak wel, vaak van de merken Miche of Marchisio.
Q: Wat eet ik tijdens La Marmotte?
Ten eerste alleen dingen waarmee je al eerder hebt geexperimenteerd! Je hongergevoel is er nauwelijks, dus EET TEGEN JE ZIN. Je lichaam heeft tijdens de race kolydraten nodig. Veel renners kiezen voor energy-gells (te koop bij de betere fietsenmaker) of energy bars. Gels bevatten genoeg voor precies 1 uur inspanning. Eet geen spullen van de bevoorrading je nooit eerder hebt gegeten. De organisatie deelt bijvoorbeeld vijgen uit, die bij sommigen volledig verkeerd vallen. Wees gewaarschuwd. Zorg dat je voedsel divers is, na 10 muesli-repen heb je echt zin in wat anders. Veel gebruikt zijn sultana's, muesli-repen, ontbijtkoek, bananen, gels, energy-reepjes. Er zijn een hoop renners die alleen gels + wat bananen nemen gedurende de dag.
Q: Heeft het zin om voorafgaande aan La Marmotte extra te eten?
Ja! Je kunt ongeveer 2 dagen energie opslaan in je spieren. org dat je de laatste 2 dagen voor de Marmotte goed eet. Beetje extra kan geen kwaad. Denk eraan: geen vet, wel kolydradraten. Bijvoorbeeld pasta met magere saus/groenten of rijst met groenten.
Q: Wat drink ik tijdens La Marmotte?
Energy-drankjes kun je zelf meenemen en worden ook door de organisatie uitgedeeld. Deze zijn nuttig, maar de kans bestaat dat je ze zat wordt. Drink dus ook voldoende “gewoon” water!
Q: Hoe vervoer ik al dat eten en mijn kleding op de fiets?
Het meest ideale scenario is als je een vriend/vriendin hebt die jou 2 of 3 keer tijdens de race van bevoorrading voorziet. Bovenop of onder aan een col zijn hier een goede plek voor. Eventueel kun je met een dubbel shirt rijden om het allemaal mee te krijgen. In een enkel shirt moet het ook wel lukken overigens. Het is fijn om zelf al je spullen bij je te hebben, omdat je niet precies weet wat de organisatie aan voedsel heeft liggen. Bovendien is het vaak druk bij bevoorradingposten.
Q: Wat neem ik mee aan kleding?
Dat is met name afhankelijk van het weer. Het algemene advies is alle spullen mee te nemen naar Frankrijk die je in de kast hebt liggen. Bij warm weer volstaat in principe een normale outfit, aangevuld met een windstoppertje of regenjasje voor de afdalingen. Deze kun je vrij klein opvouwen. De eerste klim is ook bij warm weer vaak koud, omdat het nog vroeg is en de klim in de schaduw ligt. Armstukken kunnen dan lekker zijn. Ook hier geldt weer: idealiter staat je grootste fan op één of meerdere toppen zodat je wat spullen kan afgeven. Experimenteer ook vooral in de dagen voorafgaand met kleding.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
@Havana, mooi stukje info . Zit eraan te denken maar hangt een beetje van vakantieplanning af.
What makes the boat go faster?
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 Oktober 2006
Je moet net zo goed uit gaan van het andere extreme, het kan ook de hele dag pot dicht zitten met mist, lekker miezeren en 10 graden in het dal zijn (op de toppen vriest het dan).
Klopt helemaal!! Thnx ..Dit was ik vergeten mee te nemen.. Het verhaal van Havana hierboven geeft al heel veel informatie...klasse!
Opmerking bij Havanna: Bij veranderen van je verzet achter (lichter) en in combinatie met het aanbrengen van een compact, kan het noodzakelijk zijn dat je de achterderailleur moet vervangen door een lange slag derailleur (lange kooi)
Je moet net zo goed uit gaan van het andere extreme, het kan ook de hele dag pot dicht zitten met mist, lekker miezeren en 10 graden in het dal zijn (op de toppen vriest het dan).
Klopt helemaal!! Thnx ..Dit was ik vergeten mee te nemen.. Het verhaal van Havana hierboven geeft al heel veel informatie...klasse!
Opmerking bij Havanna: Bij veranderen van je verzet achter (lichter) en in combinatie met het aanbrengen van een compact, kan het noodzakelijk zijn dat je de achterderailleur moet vervangen door een lange slag derailleur (lange kooi)
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
Quoten: Origineel geplaatst door Herera op 25 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 Oktober 2006
Je moet net zo goed uit gaan van het andere extreme, het kan ook de hele dag pot dicht zitten met mist, lekker miezeren en 10 graden in het dal zijn (op de toppen vriest het dan).
Klopt helemaal!! Thnx ..Dit was ik vergeten mee te nemen.. Het verhaal van Havana hierboven geeft al heel veel informatie...klasse!
Opmerking bij Havanna: Bij veranderen van je verzet achter (lichter) en in combinatie met het aanbrengen van een compact, kan het noodzakelijk zijn dat je de achterderailleur moet vervangen door een lange slag derailleur (lange kooi)
Kán ja. Ik reed eerst met compact gewoon met short-cage hoor....
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 Oktober 2006
Je moet net zo goed uit gaan van het andere extreme, het kan ook de hele dag pot dicht zitten met mist, lekker miezeren en 10 graden in het dal zijn (op de toppen vriest het dan).
Klopt helemaal!! Thnx ..Dit was ik vergeten mee te nemen.. Het verhaal van Havana hierboven geeft al heel veel informatie...klasse!
Opmerking bij Havanna: Bij veranderen van je verzet achter (lichter) en in combinatie met het aanbrengen van een compact, kan het noodzakelijk zijn dat je de achterderailleur moet vervangen door een lange slag derailleur (lange kooi)
Kán ja. Ik reed eerst met compact gewoon met short-cage hoor....
Wat bedoel je precies? Je tijd wordt geregistreerd middels een enkelbandje. Er is ook een wedstrijd, de wedstrijdrijders starten helemaal vooraan.
Of je kan zwartrijden? Onderweg wordt er niet echt gekeken naar je startnummer ofzo. Zou in theorie dus wel kunnen. Moet je na de start gewoon inhaken en dan bij de waterpomp van de Alpe (of eventueel iets verder) weer omkeren. Vrij triest natuurlijk als je dat doet.
Of je kan zwartrijden? Onderweg wordt er niet echt gekeken naar je startnummer ofzo. Zou in theorie dus wel kunnen. Moet je na de start gewoon inhaken en dan bij de waterpomp van de Alpe (of eventueel iets verder) weer omkeren. Vrij triest natuurlijk als je dat doet.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door pantani op 25 Oktober 2006
Word je eigenlijk gecontroleert?Is eigenlijk ook koers?
nee, jij kan lekker volgespoten aan de start verschijnen. De weg is niet afgezet, dus je moet met afdalen aan je eigen weg helft blijven.
Word je eigenlijk gecontroleert?Is eigenlijk ook koers?
nee, jij kan lekker volgespoten aan de start verschijnen. De weg is niet afgezet, dus je moet met afdalen aan je eigen weg helft blijven.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door pantani op 25 Oktober 2006
Word je eigenlijk gecontroleert?Is eigenlijk ook koers?
nee, jij kan lekker volgespoten aan de start verschijnen. De weg is niet afgezet, dus je moet met afdalen aan je eigen weg helft blijven.
Klinkt mss dom,maar vind het zeker geen domme vraag.
Quoten: Origineel geplaatst door pantani op 25 Oktober 2006
Word je eigenlijk gecontroleert?Is eigenlijk ook koers?
nee, jij kan lekker volgespoten aan de start verschijnen. De weg is niet afgezet, dus je moet met afdalen aan je eigen weg helft blijven.
Klinkt mss dom,maar vind het zeker geen domme vraag.
il magnifico
Nog een Q&A
Q: Ik hoor dat je een medische keuring van je huisarts nodig hebt om te kunnen starten, klopt dat?
A: Dat klopt. Een voorbeeld van zo'n keuring kun je hier downloaden. Alhoewel een medische keuring natuurlijk nooit weg is, wordt er overigens totaal niet gekeken naar de handtekening en/of stempel. Dus mocht je de keuring echt onzin vinden (of zonde van je geld), kun je net zo goed zelf tekenen. Je bent dan wel zelf verantwoordelijk.
Q: Ik hoor van alles over startnummers, hoe zit dat?
A: Er wordt gestart in verschillende startvakken. Hoe eerder je inschrijft, hoe meer vooraan je staat, wat uiteraard een voordeel is. Wedstrijdrijders starten ongeacht het tijdstip van hun inschrijving helemaal vooraan. Wil je vooraan starten, schrijf je dus vroeg in. Mensen die last-minute inschrijven starten helemaal achteraan.
Q: Ik hoor dat je een medische keuring van je huisarts nodig hebt om te kunnen starten, klopt dat?
A: Dat klopt. Een voorbeeld van zo'n keuring kun je hier downloaden. Alhoewel een medische keuring natuurlijk nooit weg is, wordt er overigens totaal niet gekeken naar de handtekening en/of stempel. Dus mocht je de keuring echt onzin vinden (of zonde van je geld), kun je net zo goed zelf tekenen. Je bent dan wel zelf verantwoordelijk.
Q: Ik hoor van alles over startnummers, hoe zit dat?
A: Er wordt gestart in verschillende startvakken. Hoe eerder je inschrijft, hoe meer vooraan je staat, wat uiteraard een voordeel is. Wedstrijdrijders starten ongeacht het tijdstip van hun inschrijving helemaal vooraan. Wil je vooraan starten, schrijf je dus vroeg in. Mensen die last-minute inschrijven starten helemaal achteraan.