Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2005

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 14:49

Quote: Origineel geplaatst door scottwilko op 11 Juli 2005
lijkt mij 23 want de profs rijden toch allemaal op 21 of nog kleiner. kwestie van geen aandacht schenken aan comfort.


Klöden reed vorige week zaterdag op Continental 22 tubes (22mm dus); voor de tijdritten gebruiken ze bij T-Mobile Continental 19.

Weening gebruikt Vittoria EVO CX, niet? Denk dat dat dan 21mm zal zijn. Goede keuze dus!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 14:56

Pieter Weening!! Prachtig wat die jongen deed! Ik zag 'm voor mijn ogen passeren op de Col de la Schlucht... stevig!



Voor een andere site schreef ik over die dag een reisverslagje; ik werk nog aan eentje over onder meer daags nadien, waar ik Chicken over de Ballon d'Alsace zag sjeezen.


______________


Mooie zaterdag... ik was onderweg van de Ardennen naar de streek van Gerardmer (uitspreken geraarmée, niet -mère). Op de radio hoorde ik het relaas van de vroege vlucht met om. Hincapie, Rasmussen en Voigt: prachtige offensief rijden. Het zou T-Mobile nogal wat krachten gekost hebben ze terug te halen. Daarna dus een nieuwe groep, met oa. Cancellara, Sorensen, Casar, Vasseur, Jalabert, Hushovd en Pieter Weening.

ndertussen waren wij in Munster aangekomen en wilden we met de fiets de Col de la Schlucht op, zo'n 2u voor de doortocht van de renners... onmogelijk, mocht niet, zelfs niet met de fiets (te gevaarlijk wegens publiciteitskaravaan etc.). Dan maar via een ommetoertje gefietst, de Col de Wettstein, zodat we na 3 km op de Schlucht kwamen. Van daaruit hadden we een mooi zicht op de volledige kilometer ervoor... de publiciteitskaravaan passeerde (foto: klik hier), en af en toe een teamwagen, sommige met VIPs (zo zagen we Museeuw, net als in de RVV, een QuickStep-wagen besturen, en gouverneur Denys in een Lotto-auto). Een uur wachten tussen een massa voornamelijk Duitse en Franse fans dus...

En dan kwamen de renners... in de verte zag ik de Rabobanker (Weening) afstand nemen van zijn medevluchters (foto: klik hier). Ze kwamen dichter en passeerden onder ons: Weening hield er een mooi tempo op na, zijn vluchtersgroepje lag in stukken.
Niet veel later zagen we in de verte het peloton aanstormen, waar de mannen van Illes Balears tempo maakten, voor Valverde. Aan een fiks tempo passeerden alle grote namen. Armstrong zat fris, plantte net z'n Oakley in zijn helm (foto: klik hier). Daarna werd het wachten op groepjes gelosten: Wegmann onder luid applaus (foto: klik hier), een groepje met McEwen, Vansevenant, Kroon en Cancellara (foto: klik hier), Erik Dekker, en dan Boonen op z'n dooie gemak rondkijkend, ik meen dat z'n ogen bleven precies even stilstaan bij mij (ik had die dag een truitje vd Belgische wielerbond aan; foto: klik hier. Toen kwam er een einde aan.



We namen de fietsen en daalden af, hoewel gendarmes ons toeriepen "la course n'est pas fini eh!". 2km verder stopten we bij enkele campers, blijkbaar vol Duitse gasten van sponsor T-Mobile. Die hadden een plasma scherm opgesteld waarop iedereen de koers volgde. ndertussen zag ik Armstrong compleet geïsoleerd rondrijden; geen idee wat in tussentijd met zijn ploegmaats gebeurd was. Ik vind het nog steeds raar... gisteravond reed ik nog eens de Col de la Schlucht op langs de "TdF-kant" en het is echt een makkie, een lopende col!!
In dat gezelschap van Duitse "T-Mobile guests" volgden we de koers, en zagen we de ontgoocheling toen een sterke Klöden met een tube achterstand verloor van een schitterende Pieter Weening. Op zo'n moment je tussen Duitsers bevinden: onbetaalbaar (deed me denken aan de dag dat ik de Duitsers het WK zag verliezen: zat toen in een Duits café net over de grens, heb m'n fiets genomen aan Luxemburg ingereden, waar het feest was, lol!).
Illes Balears geraakte niet op tijd georganiseerd om de vluchters terug te pakken, en achter Klödi (die de eerste tijdrit al 2' verloor) gaat een geïsoleerde Armstrong ook niet het volle pond geven.
Eigenaardig genoeg passeerden nog 2 maal een drietal renners, op ongelooflijke achterstand, terwijl wij naar dat scherm keken. nder hen Kirsipuu.

Daarna naar de jeugdherberg in Ventron gereden... een ideetje dat ik gekregen had van een andere wielrenner. Het is daar prachtig, we zouden camperen, halverwege een klim. Bijna aangekomen, had ik in het dalletje, een eind weg van Gerardmer al enkel T-Mobile wagens gezien en achter ons plakte een wagen van de ZDF. Het viel me op dat bovenaan de klim een skihotel lag. Dus reden we naar boven en zagen dat daar idd T-Mobile logeerde: dan maar een nachtje dàt hotel genomen.



Er waren bovenaan 2 hotels, een met drie sterren, een met twee. In de lobby van het sjiekste zag ik Goodefroot zitten. Even verder stonden de mechaniekers volop de fietsen af te kuisen... ik herkende een van hen, een Vlaming, en ging praten en nam volop foto's. Ullrichs broer was met diens fiets bezig. We namen de twee sterren, en bleek dat daar ook de renners zaten, terwijl in het betere hotel de ploegleiding lag!!
De sfeer ivm Klödens verlies was overigens heel professioneel... niet teveel aandacht aan besteden en verder werken. Klöden liep een hele avond interviews af te geven, de ZDF had een opstelling aan de haard in het betere hotel en Klödi telefoneerde onophoudelijk met media en zijn vriendin.



En dan volgens mij dé verantwoordelijkheid van Ullrichs val van de dag nadien... Iemand kwam zeggen dat Klöden de volgende dag een hoog achterwiel wenste, maar laag voorwiel. Ik was met de Belgische mechanieker in gesprek over Ullrichs wielen (als enige rijdt die niet met Shimano-wielen: blijkt dat in zijn contract staat dat hij mag gebruiken wat ie wil!!). Aan de mechanieker merkte ik op dat Ullrich voor de dag nadien twee hoge Lightwheight-wielen zou meekrijgen, keuze van zijn broer-mechanieker: was dit wel goed voor de windvlagen bovenop Markstein en Grand Ballon?? Ik stelde hem die vraag, ze discussieerden even, maar bleven erbij.
En wat bleek de volgende dag? Ullrich al op de eerste klim onderuit geblazen en na de val verving hij z'n voorwiel door een laagprofiel. Pffff...
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 16 jul 2005 15:17

Löwik geeft op

MNTPELLIER - Voor Gerben Löwik is de Ronde van Frankrijk voorbij. De Twentse Rabo-renner besloot vrijdagavond laat in overleg met de ploegleiding niet meer te starten voor de veertiende etappe, een rit over 220 kilometer van Agde naar Ax 3 Domaines.

Löwik kampt al anderhalve week met een ontsteking aan het zitvlak. Hij is zaterdagochtend teruggevlogen naar Nederland.

Bron: nu.nl

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 16 jul 2005 18:07

ngeacht hoe het vandaag gaat lopen, verreweg de spannendste etappe. Er gebeurt iets..........der Jan lijkt fief, Basso en Landis laten wat zien, Rasmussen stelt iets teleur, maar kan misschien weer terugkomen voor de laatste stijging en de schade vandaag beperken............

bert
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 nov 2004 11:10

bert 16 jul 2005 20:51

Quote: Origineel geplaatst door Concorde op 16 Juli 2005
Let op: Vandaag op de Pailheres demarreert Rasmussen. Alleen Amstrong kan volgen. Het schijnt een verschrikkelijke Col te zijn. Ben benieuwd.




Nee, wat je schreef dat verwachtte iedereen, dus was het te verwachten dat Armstrong dat ook verwachtte. Slim van hem om dan maar zelf het initiatief te nemen. Hij heeft z'n voorsprong verder uitgebouwd. Knap gedaan. Trouwens ook ongelooflijk hoe Jan ineens stil kwam te staan, eigenlijk heeft hij pas vlak voor de aankomst gelost maar toch op ongeveer een minuut twintig gereden.
lekker de wieltjes laten rollen

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 16 jul 2005 20:52

Mooie etappe! Leuk voor Totschnig (hoe schrijf  je die naam?) Lance heeft even laten zien hoe je 7 x een TdF moet winnen. Bergop je concurrenten in de gaten houden en ondanks het wegvallen van zijn team toch "the Boss" zijn. Morgen idem dito. Rasmussen? Heel goed , maar heeft net een te klein motortje. Jammer. Basso? Geweldig!  De Nr 2 achter Lance in Parijs. ( Als Lance niet valt) Volgend jaar nummero uno! Jan? Komt tekort. Die hoopt op  plek 3. De rest?  Ach, die knokken om de bolletjestrui, de groene trui en de jongeren trui.
Volgend jaar zijn er heel wat blije mensen. Lance doet dan niet meer mee! Anders hadden ze het weer kunnen vergeten, want LA kan nog 2x de TdF winnen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 16 jul 2005 21:03

Armstrong heeft geen knechten nodig zolang Ullrich in de buurt is om alle gaatjes voor hem dicht te rijden.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 16 jul 2005 23:05

Als ik Jan zo zie rijden, ben ik benieuwd wat hij volgend jaar gaat doen. Basso kan hij hebben in de bergen, Jan is veel beter in de tijdrit. Rasmussen zal op minstens 3 minuten worden gereden in de tijdrit. Wat achter hem staat lijkt me geen probleem. Maar hoe laadt hij zich op? Hij heeft zich altijd naar Lance gekeerd, zijn schema's gekopieerd (ik blijf erbij dat dat juist niet goed is). Hem wil die verslaan. Ik gun hem de zege van 2006.
T-mobile heeft wel een ijzersterk collectief he. Zitten doodleuk met zijn vieren in het eerste peleton bij de voet van de slotklim, en nog eens eentje een stuk erachter. Ik kan niet veel meer constateren dat onze Oosterburen er alles aan doen om de zege te krijgen. Af en toe zouden ze wel wat gemener mogen zijn, laat Lance maar alle gaatjes dichtrijden als hij zonodig wil winnen (maar dat doe je niet tegen Koning Lance...).

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 23:50

Quote: Origineel geplaatst door schmo op 16 Juli 2005
Armstrong heeft geen knechten nodig zolang Ullrich in de buurt is om alle gaatjes voor hem dicht te rijden.



Juist. Wat een bizarre ploegtactiek van T-Mobile, alsof ze niet doorhebben dat die jongen in z'n Kazachse kampioenentrui een ploegmaat is!
Eerst brengt Ullrich Armstrong lekker terug in Vino's wiel; op de slotcol laat hij Klöden tempo jakkeren terwijl Vinokourov voorop rijdt. Mooie strateeg, Mario Kummer.

Het ergste, ik heb bij dit alles een déjà-vu gevoel. Vorig jaar in juli ging ik trainen met Savoldelli, die zich klaarstoomde voor de Vuelta (na z'n val in het voorjaar), die ie zeker mocht rijden van de T-Mobile ploegleiding. En plots zonder enige reden nemen ze Paolo niet mee naar Spanje. De ontgoocheling was groot en het heeft uiteraard niet lang geduurd eer ie vertrok... (ik denk dat T-Mobile daar een Vuelta-overwinning, of minstens het podium, liet schieten)

Dit jaar was ik toevallig in het T-Mobile-hotel, vorige zaterdag. Ik zag daar hoe alles rond Ullrich draait, hoe iedereen voor die man staat te springen: hij heeft een eigen mechanieker, bracht een verzorger en een accapuncturist in de ploeg, heeft aparte materiaalclausules in zijn contract en wordt als enige kopman vooropgeschoven voor de Tour. En vóór de TdF rijzen alweer vraagtekens over 's mans voorbereiding; buiten een tijdrit in Zwitserland, werd hij in Catalonië én Zwitserland op minuten gereden in de bergen.
Daartegen staat dan Vinokourov, een jongen die alles uit zijn mogelijkheden haalt, met een enorm strijdershard, gepassioneerd met zijn vak bezig. Hij wint in het voorjaar Luik-Bastenaken-Luik, is sterk in Parijs-Nice, wordt kampioen van zijn land... en hij zat moederziel alleen te smsen op het terras van het hotel, niemand keek 's avonds en 's morgens naar hem om. Zijn fiets werd zelfs als allerlaatste afgesteld door de mechaniekers!!
Als Vino zijn boeltje pakt en naar Discovery gaat, geef ik hem overschot van gelijk.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 jul 2005 20:49

Ik word er bloednerveus van, van dergelijke idioten!!

Wat jammer dat die motor geen stalen spiezen heeft...
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4616
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 jul 2005 21:23

plaatjes doen het bij mij dan wel niet maar ik denk dat ik wel weet waar je het over hebt het is dan ook wel heel erg hoe weinig ruimte de renners krijgen je zou er claustrofobie van krijgen

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 17 jul 2005 21:29

Ik had ook kippenvel van de spanning vandaag, niet vanwege de overwinning maar vanwege die claustrofobische massa mensen. Moeten veel meer motoren voor de renners uit rijden. Prima dat die gast overreden is inderdaad.

@ scottwilko: als je Firefox hebt, even rechtermuisknop op afbeelding icoontje en "View image" (of wat dan ook in het NL) selecteren

Plaats reactie