Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Renovo R1 racefiets van hout

Rey953
Forum-lid

Rey953 31 jan 2012 22:40

De eerste rit op de houten wielen is een feit! Wel een kort feit overigens ;)

Dit weekend moest ik voor werk in Belgisch Limburg zijn - Bilzen - en ik kon het natuurlijk niet laten om m'n fiets in de achterbak te gooien. Het betrof overigens m'n winterfiets (Duell Professional) en niet de Renovo. Ik heb voor vertrek wel even de remblokken verwisseld naar kurk, zodat ik de houten wielen kon proefdraaien. Vanwege de nogal barre temperatuur van circa 1 graad onder nul en bij gebrek aan kleding voor deze temperaturen, heb ik het niet langer dan een half uurtje volhouden. In die korte tijd heb ik wel een paar kleine klimmetjes kunnen doen, wat stukjes slecht wegdek (Belgie :lol: ) en wat een grindpad.

De wielen deden het op alle soorten ondergrond goed, maar ze kwamen echt tot hun recht op de wat slechtere wegen. Het dempende effect van het hout is daar namelijk het meeste voelbaar. Dit dempende effect is moeilijk om te beschrijven, maar het is vergelijkbaar met het verschil tussen rijden op een stijf carbon frame en een ouderwets stalen frame: minder 'gevoel' met het wegdek, maar wel een rit zonder kleine hobbeltjes! Je hoort de hobbeltjes nog wel steeds, alleen voel je ze niet aankomen bij je zadel. Een soortgelijke demping heb ik nog niet eerder bij andere wielen meegemaakt. De naven bollen vanzelfsprekend perfect. Het remmen liep in het begin niet helemaal lekker. De remkracht was ronduit slecht de eerste paar kilometers, met een bijna-aanrijding tot gevolg. Aan het einde van de rit was de remkracht echter al vergelijkbaar met de meeste carbon wielen, wellicht zelfs iets beter. Bij een volgende rit wil ik SwissStop gele blokken gaan gebruiken.

Afbeelding

bumblebee
Forum-lid

bumblebee 01 feb 2012 09:39

mooi projectje! volg het ook mee...echt top!

skimons
Forum-lid

skimons 01 feb 2012 14:57

haha, wel je naven direct van pekel ontdaan mag ik hopen ;)
leuk om te lezen dat de houten wielen je bevallen. ben benieuwd of het remmen zich nog verder gaat verbeteren

danny1407
Forum-lid

danny1407 01 feb 2012 15:09

Ik vind het toch wonderbaarlijk hoor, die houten velgen.
In positieve zin uiteraard.

Nu je zo'n tochtje rond het vriespunt hebt gemaakt, begin ik weer te denken.
Hout is een natuurlijk product en "leeft".
Is onderhevig aan krimpen en uitzetten door temperatuursinvloeden.
Ik weet niet wat ik daardoor en daarbij moet denken, maar blijf het wonderbaarlijk vinden.

Erg gaaf! :)
FacebookS3RSSite

corniel
Forum-lid HC

corniel 01 feb 2012 15:24

In het verleden is hier wel eens aandacht geweest voor Jan Gunneweg (http://www.jangunneweg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) die houten fietsen (e.a. houten objecten) maakt. Heb toen nog wel eens gedroomd van een houten TT-frame. De prijzen die hij rekende maakte dat dit bij dromen bleef.

Nu ik dit project voorbij zie komen droom ik weer. Het is een bijzondere fiets, waarvan alleen de productie volgen al geweldig is.

@danny1407: Hout werkt idd, maar daarom wordt het eerst gedroogd. Dit hout is logischerwijze gedroog en vervolgens ook nog eens als laminaat ingezet. Het zal nu niet meer werken dan een stalen frame lijkt me.

danny1407
Forum-lid

danny1407 01 feb 2012 18:21

corniel schreef: @danny1407: Hout werkt idd, maar daarom wordt het eerst gedroogd. Dit hout is logischerwijze gedroog en vervolgens ook nog eens als laminaat ingezet. Het zal nu niet meer werken dan een stalen frame lijkt me.
Drogen is een prima verhaal, dan krimpt het niet onnodig na verwerking en ook niet onbelangrijk...is wel prettig bij het aflakken.
Maar het blijft werken.
Lamineren lijkt me ook logisch, maar dat voorkomt grotendeels slechts krom trekken. (als we alleen naar het werken van hout kijken)
In het gevalletje velg, is lamineren waarschijnlijk juist nodig om de vorm te behouden.
Ik weet wel iets over de verwerking en behandeling van hout....en ik geef je zeker geen ongelijk in je argumenten, ben het er roerend mee eens zelfs.
Maar toch vind ik het nog steeds verbazingwekkend op een positieve manier.
De keuze voor hout zou juist zijn omdat het zo vergevingsgezind is bij belasting, niet omdat het lekker stijf is om er een velg of raceframe van te maken.
Het kan blijkbaar, maar ik zou er nooit bij stilgestaan hebben.

:)
FacebookS3RSSite

Rey953
Forum-lid

Rey953 06 feb 2012 23:31

Er is weer wat voortgang te melden :D

De voorvork is nagenoeg klaar en is naar mijn mening erg goed gelukt. In eerste instantie wilde ik een licht gebogen stalen vork hebben, maar na enig overleg is het uiteindelijk is het een rechte vork met geovaliseerde vorkpoten geworden. De klemming voor de vork is geïntegreerd in de vorkkroon, dus de stuurpen zal er heel erg clean uit gaan zien. Als het goed is zal ik foto's van de pen in de loop van de week kunnen posten. Voor nu alvast twee foto's van de vork tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

campasuper
Forum-lid

campasuper 11 feb 2012 13:34

Hoe ga je je rem nou bevestigen?

Het lijkt me overigens een echt knalharde vork met die rechte poten.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 11 feb 2012 22:35

campasuper schreef:Hoe ga je je rem nou bevestigen?
Een gaatje boren.. :P
Gazelle Team TVM \'99

camu
Forum-lid

camu 14 feb 2012 00:31

Loop net tegen dit artikel aan en moest meteen aan dit topic denken: wellicht voer voor nieuwe inspiratie? (Heb het topic even snel doorgescrold en nog niets gevonden, indien dubbel, mijn excuses ;) )

Bron: http://www.froot.nl/categorie/cars-en-b ... racefiets/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rey953
Forum-lid

Rey953 17 feb 2012 16:52

Deze fiets was ik ook al tegengekomen. Nog voordat ik bij Renovo uitgekomen ben zelfs. Deze fietsen zijn geloof ik van de hand van een Japanse jachtbouwer. Erg mooi! Alleen naar mijn mening net iets grover afgewerkt en wat minder stijlvol dan Renovo. Ik vind het wel heel cool dat ook de voorvork, het stuur en het zadel van hout zijn.

Force Wheelz
Forum-lid

Force Wheelz 17 feb 2012 20:56

Oh man...... ik kan zoals zo veel lezers denk ik niet wachten om het eindplaatje te kunnen zien!! Goed dat de wielen het goed deden de eerste rit!

Plaats reactie