Re: Renovo R1 racefiets van hout (Update: 17 januari)
Geplaatst: 31 jan 2012 22:40
De eerste rit op de houten wielen is een feit! Wel een kort feit overigens
Dit weekend moest ik voor werk in Belgisch Limburg zijn - Bilzen - en ik kon het natuurlijk niet laten om m'n fiets in de achterbak te gooien. Het betrof overigens m'n winterfiets (Duell Professional) en niet de Renovo. Ik heb voor vertrek wel even de remblokken verwisseld naar kurk, zodat ik de houten wielen kon proefdraaien. Vanwege de nogal barre temperatuur van circa 1 graad onder nul en bij gebrek aan kleding voor deze temperaturen, heb ik het niet langer dan een half uurtje volhouden. In die korte tijd heb ik wel een paar kleine klimmetjes kunnen doen, wat stukjes slecht wegdek (Belgie ) en wat een grindpad.
De wielen deden het op alle soorten ondergrond goed, maar ze kwamen echt tot hun recht op de wat slechtere wegen. Het dempende effect van het hout is daar namelijk het meeste voelbaar. Dit dempende effect is moeilijk om te beschrijven, maar het is vergelijkbaar met het verschil tussen rijden op een stijf carbon frame en een ouderwets stalen frame: minder 'gevoel' met het wegdek, maar wel een rit zonder kleine hobbeltjes! Je hoort de hobbeltjes nog wel steeds, alleen voel je ze niet aankomen bij je zadel. Een soortgelijke demping heb ik nog niet eerder bij andere wielen meegemaakt. De naven bollen vanzelfsprekend perfect. Het remmen liep in het begin niet helemaal lekker. De remkracht was ronduit slecht de eerste paar kilometers, met een bijna-aanrijding tot gevolg. Aan het einde van de rit was de remkracht echter al vergelijkbaar met de meeste carbon wielen, wellicht zelfs iets beter. Bij een volgende rit wil ik SwissStop gele blokken gaan gebruiken.
Dit weekend moest ik voor werk in Belgisch Limburg zijn - Bilzen - en ik kon het natuurlijk niet laten om m'n fiets in de achterbak te gooien. Het betrof overigens m'n winterfiets (Duell Professional) en niet de Renovo. Ik heb voor vertrek wel even de remblokken verwisseld naar kurk, zodat ik de houten wielen kon proefdraaien. Vanwege de nogal barre temperatuur van circa 1 graad onder nul en bij gebrek aan kleding voor deze temperaturen, heb ik het niet langer dan een half uurtje volhouden. In die korte tijd heb ik wel een paar kleine klimmetjes kunnen doen, wat stukjes slecht wegdek (Belgie ) en wat een grindpad.
De wielen deden het op alle soorten ondergrond goed, maar ze kwamen echt tot hun recht op de wat slechtere wegen. Het dempende effect van het hout is daar namelijk het meeste voelbaar. Dit dempende effect is moeilijk om te beschrijven, maar het is vergelijkbaar met het verschil tussen rijden op een stijf carbon frame en een ouderwets stalen frame: minder 'gevoel' met het wegdek, maar wel een rit zonder kleine hobbeltjes! Je hoort de hobbeltjes nog wel steeds, alleen voel je ze niet aankomen bij je zadel. Een soortgelijke demping heb ik nog niet eerder bij andere wielen meegemaakt. De naven bollen vanzelfsprekend perfect. Het remmen liep in het begin niet helemaal lekker. De remkracht was ronduit slecht de eerste paar kilometers, met een bijna-aanrijding tot gevolg. Aan het einde van de rit was de remkracht echter al vergelijkbaar met de meeste carbon wielen, wellicht zelfs iets beter. Bij een volgende rit wil ik SwissStop gele blokken gaan gebruiken.