Wielrenners omgang met elkaar
Toen ik een stuk jonger was fietste ik wel eens met m'n vader en ik herinner me dat hij altijd alle racefietsers/wielrenners groette. De meesten groetten wel terug, maar als er iemand niet teruggroette, volgde er altijd een gemompeld 'lul'. Geweldig!
ForceWheelz schreef:Even terug "on-topic" over het wel of niet groeten:
Een fietsvriend van me begon een keertje met groeten naar iedereen op een racefiets. De enige voorwaarde die hij hierbij stelde was het dragen van een helm. Geen helm, geen groet.
Ik vroeg op een gegeven moment waarom hij iedereen groette: "Nou, je moet het maar eens proberen, het verbroedert wat, en geeft toch een fijn gevoel, zeker in de maatschappij waar we tegenwoordig in leven".
Vond dit wat diep filosofisch, maar toch, ik ging het proberen. En ja, wat blijkt, het klopt wel. Het hoeft zeker niet met IEDEREEN die je tegenkomt, en hangt ook af van je training/manier van fietsen, maar het kost ook geen moeite om het af en toe wel eens te doen. Op een gegeven moment geeft het toch een goed gevoel.
Super!
Ik groet ook (bijna) iedereen die ik tegenkom op racefiets. Het is een kleine moeite, en ik zit er niet mee als ze niet terug groeten. Ook al is het wel fijner als ze dat wel doen.
Het geeft je een goed gevoel zoals ForceWheelz ook zegt. Als is het maar een knikje!
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.
- distortion
- Forum-lid
Ik voel echt verplicht om te reageren...
33km/h is wat ik nastreef en dat heb af en toe gehaald. Dus voor de mensen die meteen geïntimideerd zijn door het feit dat ik dat altijd haal hoeft dus niet. Het is echter zo, en daar ben ik ook bewust van, dat het fietsen mij erg makkelijk af gaat. Ik train makkelijk mijn beenspieren en blijkbaar ook mijn conditie. Dit was al in de tijd dat ik naar middelbareschool fietste. Daardoor kreeg ik vanzelf de bekende tennisballen(tjes) naast de knie. Van de zomer na een stuk fietsen met mijn maatje liet ik even zien hoe groot de bovenbeentjes waren geworden, en de opmerking 'weet je zeker dat het geen gezwel is' moest ik toen aanhoren.
Wat betreft de frequentie van fietsen. Afgelopen zomer heb ik nagenoeg om de dag gefietst en dat varieerde van 40 tot dus 85 km. Ik heb momenteel veel vrije tijd omdat dit jaar mijn uni. studie op een laag pitje staat.
Om mijn zelf te nuanceren; Ik heb nog nooit een echte berg gezien met de racefiets dus daar zal ik zeker nat gaan.
33km/h is wat ik nastreef en dat heb af en toe gehaald. Dus voor de mensen die meteen geïntimideerd zijn door het feit dat ik dat altijd haal hoeft dus niet. Het is echter zo, en daar ben ik ook bewust van, dat het fietsen mij erg makkelijk af gaat. Ik train makkelijk mijn beenspieren en blijkbaar ook mijn conditie. Dit was al in de tijd dat ik naar middelbareschool fietste. Daardoor kreeg ik vanzelf de bekende tennisballen(tjes) naast de knie. Van de zomer na een stuk fietsen met mijn maatje liet ik even zien hoe groot de bovenbeentjes waren geworden, en de opmerking 'weet je zeker dat het geen gezwel is' moest ik toen aanhoren.
Wat betreft de frequentie van fietsen. Afgelopen zomer heb ik nagenoeg om de dag gefietst en dat varieerde van 40 tot dus 85 km. Ik heb momenteel veel vrije tijd omdat dit jaar mijn uni. studie op een laag pitje staat.
Om mijn zelf te nuanceren; Ik heb nog nooit een echte berg gezien met de racefiets dus daar zal ik zeker nat gaan.
Simpelweg omdat het zo is!
Distortion schreef:Ik voel echt verplicht om te reageren...
Plus dat spiergroei weinig met echte conditie te maken heeft of taaiheid van de spieren, het is eigenlijk meer een nadeel want spieren zijn zwaar en dus moet je meer gewicht mee sleuren. Als je kortere stukken fietst wat jij doet(40+ km) dan krijg je ook dikkere spieren omdat je niet echt op duur traint.
Ga maar eens 100-120 km alleen fietsen dan gaan die gemiddelden echt naar beneden:p en worden je benen ook niet extreem dikker. Tenminste dit is bij mij wel zo.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
- distortion
- Forum-lid
Helemaal waar! Daarom heb ik bij mijn gemiddelde de afstand geplaatst zodat je de prestatie kan inschatten op waarde. Overigens is het handig van dikke poten dat je veel glycogeen kan vasthouden kan je dus af en toe lekker hard gaan. Inderdaad heb je er geen zak aan met 150-200 km fietsen. Zo gesteld heb je aan spieren ook niks als je continu boven de 32km zit. Dan ben je zeker na 20 km door je glycogeen voorraad heen en is je metabolisme al overgeschakeld.
Over attitude gesproken. Ik heb net mijn eerste rondje gefietst dit jaar en kwam wel geteld 1 wielrenner tegen(zonder helm voor degene die dat willen weten ). Ik groette hem door mijn hand te lichten van mijn rem, en de zakhooi vond zich te goed om daarop te reageren. Ik geloof er niet in dat hij het niet zag. Ik reed hem tegemoet waar aan de weg gewerkt werd en het was even lastig wie als eerste de werkers passeerde. Was ergens tussen H'sum en weesp.
Over attitude gesproken. Ik heb net mijn eerste rondje gefietst dit jaar en kwam wel geteld 1 wielrenner tegen(zonder helm voor degene die dat willen weten ). Ik groette hem door mijn hand te lichten van mijn rem, en de zakhooi vond zich te goed om daarop te reageren. Ik geloof er niet in dat hij het niet zag. Ik reed hem tegemoet waar aan de weg gewerkt werd en het was even lastig wie als eerste de werkers passeerde. Was ergens tussen H'sum en weesp.
Distortion schreef: Over attitude gesproken. Ik heb net mijn eerste rondje gefietst dit jaar en kwam wel geteld 1 wielrenner tegen(zonder helm voor degene die dat willen weten ). Ik groette hem door mijn hand te lichten van mijn rem, en de zakhooi vond zich te goed om daarop te reageren. Ik geloof er niet in dat hij het niet zag. Ik reed hem tegemoet waar aan de weg gewerkt werd en het was even lastig wie als eerste de werkers passeerde. Was ergens tussen H'sum en weesp.
Gewoon omdraaien en op z'n bek stompen. Dat zal 'm leren, de hond!;)
Het treurigste vind ik nog altijd de fietsers die je wel aankijken, maar niks terug zeggen (of handgebaartje).
- distortion
- Forum-lid
Je moet hem niet op zijn bek slaan want dat is slecht voor je gemiddelde snelheid!
Denk ook wel dat het te maken heeft met een soort pikorde. Maak weleens mee dat duidelijk afgetrainde renners op topmateriaal de mindere goden op oud spul amper een blik waardig gunnen. Zelf rij ik op vrij nieuw spul en twijfel regelmatig aan het niveau van 'wielrenner zijn' van de persoon die ik tegenkom. Meteen daarna heb dan alweer spijt van die gedachte want ieder is bezig op zijn of haar manier met een een fantastische hobby. (En nee, ik groet ook niet iedereen want op een drukke dag blijf je daarmee bezig).
Sensa cyclecross
- distortion
- Forum-lid
Dat zal het wel zijn. Ik rijd op een relatief klassiek stalen Panasonic. Zit geen vezel koolstof in.
Jules_msk schreef:ForceWheelz schreef:Even terug "on-topic" over het wel of niet groeten:
Een fietsvriend van me begon een keertje met groeten naar iedereen op een racefiets. De enige voorwaarde die hij hierbij stelde was het dragen van een helm. Geen helm, geen groet.
Ik vroeg op een gegeven moment waarom hij iedereen groette: "Nou, je moet het maar eens proberen, het verbroedert wat, en geeft toch een fijn gevoel, zeker in de maatschappij waar we tegenwoordig in leven".
Vond dit wat diep filosofisch, maar toch, ik ging het proberen. En ja, wat blijkt, het klopt wel. Het hoeft zeker niet met IEDEREEN die je tegenkomt, en hangt ook af van je training/manier van fietsen, maar het kost ook geen moeite om het af en toe wel eens te doen. Op een gegeven moment geeft het toch een goed gevoel.
Super!
Ik groet ook (bijna) iedereen die ik tegenkom op racefiets. Het is een kleine moeite, en ik zit er niet mee als ze niet terug groeten. Ook al is het wel fijner als ze dat wel doen.
Het geeft je een goed gevoel zoals ForceWheelz ook zegt. Als is het maar een knikje!
En het aardige is dat dit onderzocht is. Kijk maar eens bij Robert Cialdini (6 manieren van overtuigen) en bij Margriet Sitskoorn. Handelingen zorgen voor fysieke reacties (hormonen, neuron acties). Zaken als aardig en hulpvaardig zijn triggeren delen in je hersenen die je goed doen voelen.