Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 500

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 24 jun 2012 21:50

Dat is 78 euro!
Afbeelding

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 25 jun 2012 17:30

ori53 schreef:
razenderoeland schreef: Iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan, wat ik andersmoet doen om alle gegevens op de garmin gemeld te krijgen?
Voor de rit even opnieuw pairen wellicht? Staat bij de 2e fiets ook aangegeven dat er een snelheidssensor in gebruik is?
Ik gebruik voor beide fietsen 1 en dezelfde opslagmogelijkheid (als ik dit zo goed verwoord tenminste) Dus mijn gedachte was eigenlijk heel simpel, Nieuwe trap/snelheidssensor op de tweede fiets, en de Garmin 500 met de instellingen van de eerste fiets gebruiken op de tweede fiets.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

ori53
Forum-lid

ori53 25 jun 2012 21:35

Volgens mij is dan de Edge 500 gekoppeld aan de sensor op de fiets die nog bij je thuis in de garage staat.

Even opnieuw instellen voordat je gaat rijden: menu/instellingen/fietsinstellingen/"naam fiets"/ANT+ snel.cad/search
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......

Pegoretti Mxxxxxo
Canyon Grizl

honza
Forum-lid

honza 27 jun 2012 09:16

Ik wil een GPX / TCX / FIT route omdraaien, zodat ik hem in tegengestelde richting kan fietsen.

Weet iemand hoe dat eenvoudig kan? (en nee, ik heb geen zin om hem opnieuw in andere richting te tekenen ;) )

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 jun 2012 11:25

Bij GPsies kun je een vinkje zetten bij "route omdraaien".

honza
Forum-lid

honza 27 jun 2012 14:01

Thanx!

Normaal gebruik ik altijd bikeroutetoaster, maar deze functie van gpsies is erg handig!

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 27 jun 2012 18:44

ori53 schreef:Volgens mij is dan de Edge 500 gekoppeld aan de sensor op de fiets die nog bij je thuis in de garage staat.

Even opnieuw instellen voordat je gaat rijden: menu/instellingen/fietsinstellingen/"naam fiets"/ANT+ snel.cad/search

Inderdaad bij instellingen de tweede fiets actief maken, en dan de sensor activeren. Daarna werkt het zonder problemen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

JeanineL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar JeanineL 08 jul 2012 17:41

Hallo allemaal!

Ik gebruik mijn Garmin 500 nu een half jaar (supertevreden!) en hij heeft zelfs al een wasmachine-ritje overleefd. Gisteren heb ik nog een Tacx-training op mijn computer geupload.
Alleen vandaag detecteert mijn PC het apparaatje niet meer. Dat zou te maken moeten hebben met de Garmin ANT Agent, die over die detectie gaat. Er staat ook een icoontje van ANT met een rode streep erdoor.

Maar hoe krijg ik deze nu weer actief?? Ik heb al van alles geprobeerd, maar niks lukt tot nu toe. Heeft iemand hetzelfde probleem gehad of kan iemand mij misschien helpen?

(de PC opnieuw opstarten en afsluiten heb ik ook al geprobeerd ;) )
La Laudy fietst en schrijft
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jeaninelaudy.nl
http://www.twitter.com/jeaninelaudy

wossie
Forum-lid

wossie 16 jul 2012 18:47

Garmin Edge 500 werkt idd met een lijntje dat je moet/kan volgen zonder onderliggend kaartmateriaal. Dat lijntje noemt men een course. Op bovengenoemde site staan veel negatieve ervaringen over het volgen van courses. Mijn ervaring is dat, zolang de course maximaal 50-75 km lang is, er geen problemen ontstaan.
Uploaden van computer naar Edge gaat met TCX file; op je computer kan je gpx files omzetten naar tcx.
Gisteren een course gereden van 100km, welke ik van te voren had aangemaakt via Garmin Connect. Een groot gedeelte van de course ging over een voor mij redelijk onbekend stuk.
Het viel nog niet mee om dan altijd de juiste route te volgen. Vooral bij een Y-splitsing kies je wel eens de verkeerde kant.
Ik had ook een behoorlijk stuk waarbij ik zowel bij het vertrek als bij terugkomst over dezelfde route moest rijden. Hier had de Edge 500 ook moeite mee omdat mijn virtuele tegenstander 2 minuten na vertrek al binnen was.
Vooral na een kilometer of 50 viel de lijn regelmatig weg, dit was nu juist het stuk dat voor mij onbekend was.
Zou het beter gaan als je een door jezelf gereden route als course gaat rijden of maakt dat niets uit.

harrie
Forum-lid

harrie 16 jul 2012 20:09

Of het wat uitmaakt weet ik niet, maar het lijkt erop dat Garmin de course functie van de Edge 500 bij het uitbrengen van nieuwe firmwareversies heeft verwaarloosd. Zie hiervoor de uitvoerige berichtgeving op het Garmin forum.
We zitten nu inmiddels op softwareversie 3.0. Bij versie 2.4 scheen de coursefunctie perfect te functioneren. Bij alle latere versies (2.6, 2.8 en nu 3.0) vertoont het de nodige gebreken. Toen ik mijn edge 500 dit voorjaar kreeg (met versie 2.8) werkte de coursefunctie de eerste paar ritten prima, daarna deden zich de nodige storingen voor. Het maakt trouwens wel uit met welk programma je een een course tekent. De laatste heb ik gemaakt in GPSies en dat was gewoon een ramp. De lijn op het scherm viel zo vaak en zo lang uit dat ik onderweg zelf maar weer een route heb uitgezocht. Als ik een route teken in Bikeroutetoaster is het beter te doen, vooral als je wat meer routepunten plaatst. De bestandsgrootte van een course in GPSies is ook veel kleiner dan in Bikeroutetoaster. Mijn aanvankelijke enthousiasme voor dit apparaat (heb ik ook op dit forum laten blijken) is inmiddels wel flink getemperd.
Deelnemer van het Garmin forum bestoken de fabrikant met vragen en verzoeken over de inmiddels gebrekkige coursefunctie. Garmin heeft echter niet aangegeven of en wanneer zij deze functie weer herstellen. Het kan namelijk wel goed, want volgens de ervaren gebrukers was het prima in versie 2.4.
De bezitters van een Edge 500 hebben toch wel recht op een goed functionerend apparaat. Er wordt veel geld voor neergelegd. Het is een geweldige fietscomputer en het had een prachtige extra funcitonaliteit in de vorm van courses. Maar door het mindere functioneren van dit laatste moet je je afvragen of de Edge 500 het geld wel waard is. Want als je de coursefunctie buiten beschouwing laat kan een gewone fietscomputer in combinatie met een smartphone met b.v. endomondo hetzelfde.
Voor een goede softwareontwikkelaar moet het maken van een nieuwe foutarme firmware toch niet zo moeilijk zijn. Als Garmin klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan mogen ze wel eens flink aan de slag gaan.

jopie49
Forum-lid

jopie49 20 jul 2012 12:18

Heeft er iemand ervaring met routes uittekenen via Bikeroutetoaster?
Ik heb een route van 102km uitgepijld (de route van Bottecchia in de Ardennen btw).
Bikeroutetoaster voegt er automatisch coursepoints ed aan toe.
Daarna heb ik de route opgeslaan als tcx-bestand.
Vervolgens wilde ik de route eens controleren en heb ik ze geupload (weer via bikeroutetoaster).
Tot mijn verbazing was de totale lengte van de route nu 108km ipv 102 km.
Ook waren er allerlei vreemde kronkels aan de route toegevoegd (waar de route opeens de weg verlaat).
Ik vond dit nogal verdacht en heb dezelfde route geupload via ridewithgps.
Hier is de lengte wederom 102km maar zijn er nog steeds die rare kronkels.
Hier is de route: http://ridewithgps.com/trips/789251" onclick="window.open(this.href);return false;
Is er ergens iets misgelopen op bikeroutetoaster of is dit normaal?
En hoelang is de route nu eigenlijk?

Alvast bedankt

honza
Forum-lid

honza 22 jul 2012 20:51

Dit is niet normaal (die rare kronkels heb ik nog nooit gezien). Het lijkt wel of je met het verschuiven van de kaart per ongeluk een aantal punten van de route versleept hebt.

Ik zou hem even opnieuw tekenen (je kunt bikeroutetoaster 2 keer naast elkaar openen en dan ik het echt zo gebeurd). Ik zet zelf Add course points at junctions altijd uit, want het werkt niet goed. Verder werkt bikeroutetoaster prima. Havana heeft wat instructiefilmpjes gemaakt die wat meer info geven (zoek op youtube naar havana bikeroutetoaster en dan zul je vinden...

Succes!

Plaats reactie