Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Racefietsbril op sterkte

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 02 jun 2015 22:55

Driehonderd euro voor een setje gekleurde enkelvoudige glazen? Ik zou toch echt even een rondje offertes opvragen, want dat is behoorlijk aan de prijs om het maar netjes uit te drukken.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 02 jun 2015 23:05

nu is mijn opticien ook niet een van de goedkoopste (niet een in de prijsvechterscategorie eyewish, pearle, hans anders etc). Prijs had o.a. te maken met de grootte van de glazen (en dan ook volledig ontspiegeld etc). Maar ga inderdaad ook nog eens verder rondkijken.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 03 jun 2015 20:09

Natuurlijk kun je meerdere offertes vragen maar de glazen van de prijsvechters zijn geen topkwaliteit. Ik kocht bijv een bril bij Pearle maar kan er niet doorheen kijken. Net alsof je door vissenkommen kijkt. Ook lijkt het dat ze de cylinder verkeerd geplaatst hebben. Ik heb hem in de kast gegooid en draag hem nooit.

Later in een ziekenhuis hebben ze mijn ogen gecheckt (medische reden) en vertelden ze me dat die Pearle bril helemaal niet correct voor mij was.
De prijs kan dan wel leuk zijn maar ik hoef die bral niet meer. Voortaan koop ik mijn brillen alleen nog bij een gerenommeerde opticiens zoals Citylens, die hebben de juiste knowhow, service en apparatuur.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 03 jun 2015 22:14

Bij de ketens hangt het puur af van de kwaliteit van het inslijpen van de glazen. Ik ken zowel goede als bagger ervaringen daarmee. Over de glazen an sich zegt dat niks, dat is meestal gewoon Hoya, Rodenstock, Nikon oid en die zijn allemaal prima.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 03 jun 2015 22:56

en als je bril niet goed is, waarom ga je dan niet terug, klagen hier helpt niet dan hoor
ik koop bij diverse winkels mijn brillen, nooit problemen met de bril, wel met de klantvriendelijkheid, dat dan weer wel ;-)
Laatst gewijzigd door wielertje op 04 jun 2015 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 jun 2015 23:20

Het klopt dat bij de grote ketens het glas gewoon bij de grote leveranciers wegkomt. Het komt op dit moment bij particuliere opticiens veel voor dat ze de klant de prijs van een duur merkglas berekenen en daarna een goedkoop glas van de plank bij een groothandel inkopen. Gewoon omdat het bij die opticiens zo slecht gaat dat ze die extra marges moeten maken om te kunnen overleven.

Maar dan kan jij nog steeds een slechte bril hebben gekregen, waar jij niet doorheen kan kijken. Alleen los je dat niet op door de bril op de kast te gooien of door hier te klagen. Dan kan je beter teruggaan en ze de kans geven om het op te lossen. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Het gaat er dan volgens mij vooral om of ze bereid zijn om het goed op te lossen, maar dan moet je ze daar wel de kans voor geven.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6188
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jun 2015 00:23

wielertje schreef:... nooit geen problemen met de bril, ...
Dus je hebt altijd problemen met de bril?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 04 jun 2015 02:28

Karl66 schreef:Het klopt dat bij de grote ketens het glas gewoon bij de grote leveranciers wegkomt. Het komt op dit moment bij particuliere opticiens veel voor dat ze de klant de prijs van een duur merkglas berekenen en daarna een goedkoop glas van de plank bij een groothandel inkopen. Gewoon omdat het bij die opticiens zo slecht gaat dat ze die extra marges moeten maken om te kunnen overleven.

Maar dan kan jij nog steeds een slechte bril hebben gekregen, waar jij niet doorheen kan kijken. Alleen los je dat niet op door de bril op de kast te gooien of door hier te klagen. Dan kan je beter teruggaan en ze de kans geven om het op te lossen. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Het gaat er dan volgens mij vooral om of ze bereid zijn om het goed op te lossen, maar dan moet je ze daar wel de kans voor geven.
Ik leg met mijn verhaal uit dat er wel degelijk kwaliteitsverschillen zitten in de glazen. Afgezien van erbarmelijk meten en uitvoeren.

Denk je nu echt dat de glasleveranciers slechte één kwaliteit hanteren? Onder het mom van glas is glas?? Sommige mensen ervaren geen verschillen omdat ze er niet gevoelig voor zijn en weinig eisend misschien.

Ook dat praatje dat duurdere opticiens duurder glas berekenen en voorts goedkoper spul leveren kan ik niks mee. Zal best wel gebeuren hoor maar er zijn ook gewoon betrouwbare opticiens.

Het verhaal dat ik de bril in de kast heb gegooid (eigenlijk zelfs 2) en dat ik daar verder niks mee heb gedaan ga ik verder niet uitleggen. Daar zijn nog wat andere zaken aan verbonden nl. Feit blijft wel dat teruggaan naar Pearle niets had opgelost omdat men doodeenvoudig de mijn gewenste kwaliteit niet levert. De andere zaak die ik noemde levert die kwaliteit wel.

Nee ik los het niet op door hier te klagen zoals jij noemt. Totaal verkeerde interpretatie van je. Nogmaals ik leg hier uit dat er verschil bestaat in kwaliteit en dat daar ook een hoger prijs bij hoort. Ik deel daarbij mijn ervaringen. Het was een respons op dat mensen hier glazen van 300 euro absurd veel vonden.

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 04 jun 2015 06:49

MarkVeenstra schreef:
wielertje schreef:... nooit geen problemen met de bril, ...
Dus je hebt altijd problemen met de bril?
:D :) :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
aangepast ;)

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 08 jun 2015 18:59

Als je DE BESTE kwaliteit glazen wilt hebben is er maar 1 leverancier; SHAMIR. Inderdaad prijzig maar dan heb je NIETS te klagen! Ik kan het weten als gevoelige, veel eisende consument.

http://shamir.nl/index.php/2011-09-25-0 ... ny-profile

Dus.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 08 jun 2015 22:41

Helaas bestaat er niet een beste leverancier. Er bestaat wel een beste glas voor jou individueel, maar dat wil niet zeggen dat iedereen er even prettig doorheen kijkt. Elk glas heeft een andere kijk-karakteristiek en die moet bij jou passen, dan kijk je prettig. Net zoals een geometrie van een fiets bij je moet passen, geldt dat voor de kijk-karakteristiek en de verschillen tussen die karakteristieken zijn net zo groot.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 10 jun 2015 22:33

Het lijkt erop dat de optische eigenschappen van Oakley over het algemeen boven die van andere fabrikanten uitsteekt.
Ik kan dit zelf tot op heden onderschrijven, ik heb enige tijd terug flink in de buidel getast door een Oakley op sterkte te kopen. Het was een rib uit mijn lijf maar echt beter dan ik in het verleden heb gehad met enig welke zonnebril op sterkte, aangemeten door een optometrist (niet de eerste de beste ...). De helderheid van het beeld heb ik nog niet eerder meegemaakt, eigenlijk beter dan mijn lenzen en mijn gewone bril. Misschien toch op zoek naar een andere optometrist? :?
Een van mijn fietsmaten heeft dezelfde ervaring met Oakley op sterkte (andere optometrist ...).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie