53x11 schreef:Lulletje rozenwater van de ANWB kwam niet echt lekker uit zijn woorden. Maar als ik hem goed beluister, dan zou zijn conclusie moeten zijn dat juist kwetsbare oude-van-dagen niet op drukke dagen de fiets op zouden moeten. Die breken als ze vallen
Ja inderdaad, jammer dat er in plaats van te pleiten voor bewustwording in de vorm van voorlichting en training door de ANWB man de zwarte piet (hij was er dus wel) doorgespeeld word naar de wielrenner. Die rijdt te snel.
Voor het gemak wordt er voorbij gegaan aan de te snelle elektrische fietsen en het gemotoriseerde verkeer in de vorm van snorfietsen (die meestal 35-40 rijden) en dr brommertjes die nog harder rijden.
De ANWB man had het er ook over dat het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers toeneemt, ook hier ontging het mij wat dit nu met wielrenners te maken had omdat het toch vooral ouderen zijn die omkomen in het verkeer.
Van mij hoeven ouderen niet het fietspad af, wel vind ik dat ze net als voor kinderen oko voor ouderen moeten pleiten voor een verkeersexamen.
De meeste oudjes van nu zouden best eens een opfriscursus kunnen krijgen want ik denk dat ze hun laatste les hebben gehad toen ze 40 - 50 jaar geleden hun 'theorie' deden voor de auto. Theorie dat anders dan nu bestond uit enkele willekeurige vragen alvorens het praktijk examen werd aangevangen.
Verder lijkt mij een gehoor, oog en reactietest ook niet verkeerd.
Als mensen van zichzelf weten waar hun blinde en dove vlek zit dan weten ze ook waar ze op moeten letten. Veel oudere fietsers zijn misschien al geholpen met een nieuwe bril, een spiegel aan hun stuur en wat verkeerslessen zoals de lagere school kinderen die krijgen.
Overigens zie je ook veel oudjes letsel oplopen door onkundig gebruik van hun scootmobiel, ook hier speelt een gebrek aan inzicht een belangrijke rol.