Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 18 jul 2013 20:44

jeroenkuiper schreef:ik wordt wel een beetje moe van de eenzijdigheid van de informatie zoals die op internet gegooid wordt..

geenstijl heeft er al weer een prachtig geschreven pauperstuk over gemaakt, maar wat ik nu lees op de site van de gelderlander vind je NERGENS terug..
'Verkeerde kant van fietspad'
De wielrenner is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De politie concludeert op basis van getuigenverklaringen dat de 68-jarige vrouw zeer waarschijnlijk deels of helemaal aan de verkeerde kant van het fietspad reed.
Beetje vreemde conclusie: hoe kan iemand "zeer waarschijnlijk deels of helemaal" aan de verkeerde kant rijden? Maar inderdaad wel vreemd dat dit soort berichten de media veelal niet haalt.
En wat de ANWB betreft: het is al jaren de "automobilisten, niet wielrijders bond" Ooit zijn ze toch anders begonnen!

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 18 jul 2013 21:09

@Flores, uiteraard moeten we het samen oplossen, alleen zal de inspanning van beide kanten moeten komen. Ik wordt wel wat stekelig van de media, en de erven Fortuyn zeg maar...

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 18 jul 2013 21:28

Toen ik vorig jaar begon met rondfietsen op een racefiets en me in een en ander ging verdiepen ben ik me helemaal rot geschrokken van de onverholen wielrennerhaat die hier en daar op internet en in de media rondspookt. Nu begrijp ik inmiddels dat het seizoensgebonden is en dat het losbarst net als hooikoorts, op de eerste mooie dagen van het jaar. Als oudere minder behendige fietsers ook weer hun ros van stal halen en als er dan een ongeluk gebeurd. Dat uiteraard zonder enige kennis van de toedracht de schuld is van "de wielrenner".
Overigens is er ook een 17jarige jongen overleden na van zijn racefiets gereden te zijn door een automobilist, maar daar horen we de heren reaguurders niet over.

Overigens heb ik me voorgenomen om me voorbeeldig te gedragen in het verkeer, niet alleen vanwege de veiligheid maar ook om het tegendeel te bewijzen. Al meerdere keren was ik als "tering-wielrenner" de enige fietser die wél voor het rode stoplicht bleef wachten terwijl het opoe- en bakfietsenpeloton gewoon doorkart. Ik hoop stiekum dat al die sacherijn automobilisten dat zien.

Van schofterig gedrag heb ik zelf gelukkig nog niks mee gemaakt, maar van de voorbeelden die ik hier soms lees zou ik behoorlijk overstuur raken mocht het me overkomen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 18 jul 2013 22:17

Straks komt die knurft van de ANWB bij Knevel & Van den Brink zag ik net.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 18 jul 2013 22:18

Het ANWB mannetje vanavond bij knevel & Van den Brink
Addict R1

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 18 jul 2013 22:32

misschien ook eens aandacht aan alle e-bikers van hogere leeftijd die de snelheid niet gewend zijn en door het suizen vd rijwind mn belletje niet horen zelfs na continu bellen al zeker 40 meter van te voren
en als je dan ook nog eens een brul geeft omdat ze je niet horen worden ze kwaad en roepen ze dan moet je een bel nemen of bellen

duidelijk een geval van door eigen tekortkomingen de schuld bij de wielrenner neerleggen, bewust of waarschijnlijk ook daarin onbewust maar wel ergernis opwekkend

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 18 jul 2013 23:09

jansen01 schreef:Het ANWB mannetje vanavond bij knevel & Van den Brink
En nu maar hopen dat Leontien hem een beetje weerwoord geeft. Dit begint toch wel een beetje trekjes van een nieuwe campagne te krijgen: "Wielrennen doe je op een Tacx".
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 18 jul 2013 23:14

Is altijd hetzelfde gezeur; mooi weer en steeds meer fietsers. Nu hoor ik ook niemand klagen over zwarte piet, bevrijdingsdag met Duitsers et cetera..
Addict R1

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jul 2013 23:35

Lulletje rozenwater van de ANWB kwam niet echt lekker uit zijn woorden. Maar als ik hem goed beluister, dan zou zijn conclusie moeten zijn dat juist kwetsbare oude-van-dagen niet op drukke dagen de fiets op zouden moeten. Die breken als ze vallen :evil:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 18 jul 2013 23:36

Genoeg weerwoord met Steven Rooks en Leontien van Moorsel aan tafel. Best een redelijke discussie waarbij de conclusie is dat vooral de oudere e-bike fietser enige bescherming nodig heeft.
Want die kunnen niet goed genoeg anticiperen op het overige (fiets-)verkeer. Maar waarom de wielrenners daarvan dan de schuld moeten krijgen is mij een raadsel.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 19 jul 2013 00:09

53x11 schreef:Lulletje rozenwater van de ANWB kwam niet echt lekker uit zijn woorden. Maar als ik hem goed beluister, dan zou zijn conclusie moeten zijn dat juist kwetsbare oude-van-dagen niet op drukke dagen de fiets op zouden moeten. Die breken als ze vallen :evil:
Ja inderdaad, jammer dat er in plaats van te pleiten voor bewustwording in de vorm van voorlichting en training door de ANWB man de zwarte piet (hij was er dus wel) doorgespeeld word naar de wielrenner. Die rijdt te snel.
Voor het gemak wordt er voorbij gegaan aan de te snelle elektrische fietsen en het gemotoriseerde verkeer in de vorm van snorfietsen (die meestal 35-40 rijden) en dr brommertjes die nog harder rijden.

De ANWB man had het er ook over dat het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers toeneemt, ook hier ontging het mij wat dit nu met wielrenners te maken had omdat het toch vooral ouderen zijn die omkomen in het verkeer.

Van mij hoeven ouderen niet het fietspad af, wel vind ik dat ze net als voor kinderen oko voor ouderen moeten pleiten voor een verkeersexamen.
De meeste oudjes van nu zouden best eens een opfriscursus kunnen krijgen want ik denk dat ze hun laatste les hebben gehad toen ze 40 - 50 jaar geleden hun 'theorie' deden voor de auto. Theorie dat anders dan nu bestond uit enkele willekeurige vragen alvorens het praktijk examen werd aangevangen.

Verder lijkt mij een gehoor, oog en reactietest ook niet verkeerd.
Als mensen van zichzelf weten waar hun blinde en dove vlek zit dan weten ze ook waar ze op moeten letten. Veel oudere fietsers zijn misschien al geholpen met een nieuwe bril, een spiegel aan hun stuur en wat verkeerslessen zoals de lagere school kinderen die krijgen.

Overigens zie je ook veel oudjes letsel oplopen door onkundig gebruik van hun scootmobiel, ook hier speelt een gebrek aan inzicht een belangrijke rol.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 19 jul 2013 00:41

Zeg ik nu iets stoms als ik zeg: Dat ouderen moeilijker iets is aan/af te leren is en kunnen de "wielrenners" zich daarom niet gemakkelijker aanpassen?
Bijvoorbeeld om simpelweg de snelheid (tijdelijk) aan te passen aan de snelheid van het overige fietsverkeer. Er hoeft tenslotte geen wedstrijd gewonnen te worden. Dit geldt met name voor de groepen.
Persoonlijk heb ik als fietser nog nooit problemen gehad met ouderen op de fiets omdat ik daarop anticipeer net zoals in het autoverkeer. Daar pas je als het goed is toch ook je snelheid aan, aan het langzamere verkeer?
Dat ouderen meer moeite hebben in het verkeer is niks onlogisch aan lijkt me en daar heb ik begrip voor.
Sterker nog, ik wil de "jongere fietsers" die gevaarlijk fietsen en de verkeersregels niet kennen (of aan hun laars lappen) niet de kost willen geven. En nee, met mijn 47 jaar behoor ik nog niet bij de ouderen. Of misschien toch wel ;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Plaats reactie