Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Breukink weg bij Rabo

paulwindtegen
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
Locatie: Gilze

paulwindtegen 06 okt 2012 21:09

zorroi schreef:EPO kwam er pas zo rond 1994/95 echt in, dus toen Indurain al bijna alle 5 op een rijtje had. Gewiss was waarschijnlijk de voortrekker van EPO. De eerste grote EPO TdF was die van 1996 met Riis.
Toevallig laatst 'Het laatste geel' gelezen waarin Mart Smeets aan alle Nederlandse deelnemers uit de tour van '89 vraagt of zij van het bestaan van EPO afwisten. Ongeveer de helft geeft aan op zijn minst van het product gehoord te hebben in dat jaar. Denk je werkelijk dat het dan nog 6 jaar duurt voordat het gemeengoed wordt?

Alle sportprestaties moeten gezien worden in het licht van hun tijd. EPO was onbekend, niet verboden laat staan te traceren. Zonder Indurain tekort te doen ben ik ervan overtuigd dat hij één van de eerste grootverbruikers is geweest. Wellicht dat Lemond (onder het mom van de roeper is de poeper) zijn onverklaarbare revival ook wel aan het spul te danken heeft. En zelfs over de touroverwinning van Delgado wordt door sommigen in verband gebracht met erytropoëtine.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 06 okt 2012 22:16

Het is maar waar je het over hebt . rhEPO (niet natuurlijk) bestaat idd sinds rond 1987. Natuurlijk EPO kon al veel eerder via urine verkregen worden. Ik zei dat EPO ( rhEPO ) pas echt zijn grote 'publieke' intrede leek te doen in zo ongeveer 1994 hetgeen niet wegneemt dat Indurain zijn net net zoals Armstrong zijn tijd ver vooruit kon zijn en al sinds het uitvinden van rhEPO de spuit erin had staan.
1994/1995 waren de jaren dat meerdere renners de beschikking kregen over rhEPO en het tevens gingen gebruiken.

Ik geloof ook dat Indurain die 5 TdF overwinningen met behulp van rhEPO heeft behaald, laat daar geen twijfel over bestaan. Die hegemonie was even achterlijk als die van Armstrong. Het kan gewoon niet dat 1 rijder zoveel jaren met afstand alle andere wereld toppers zo op afstand houdt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 okt 2012 23:42

Het punt waarop ik, achteraf gezien, snapte dat EPO zijn intrede had gedaan, was toen ik het verschil zag tussen het rijden van Chiappucci in 1990 en in 1991. Zijn tweede plaats in 1990 was nog min of meer toeval door de voorsprong die hij pakte in een lange vlucht en Lemond kon dat in de laatste tijdrit rechtzetten omdat Claudio daar helemaal niets van bakte, maar een jaar later kon hij opeens met de besten mee in de tijdrit en ik weet nog dat Smeets en Nelisse toen in de live-uitzending opmerkten: "als hij dat vorig jaar had gekund dan had hij de Tour gewonnen". Destijds had ik daar als televisiekijker geen idee van, maar nu weten we dat het verschil tussen 1990 en 1991 door ene dokter Francesco Conconi werd gemaakt, die ook de winnaar van die Tour, Miguel Indurain, onder zijn hoede had, en dat Greg Lemond in 1991 deze renners niet kon volgen en de jaren daarna helemaal kansloos was.

Maar dit geheel terzijde het punt waarom ik Indurain in dit topic aanhaalde.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 07 okt 2012 12:01

zorroi schreef:Het is maar waar je het over hebt. rhEPO (niet natuurlijk) bestaat idd sinds rond 1987. Natuurlijk EPO kon al veel eerder via urine verkregen worden. Ik zei dat EPO ( rhEPO ) pas echt zijn grote 'publieke' intrede leek te doen in zo ongeveer 1994 hetgeen niet wegneemt dat Indurain zijn net net zoals Armstrong zijn tijd ver vooruit kon zijn en al sinds het uitvinden van rhEPO de spuit erin had staan.
1994/1995 waren de jaren dat meerdere renners de beschikking kregen over rhEPO en het tevens gingen gebruiken.

Ik geloof ook dat Indurain die 5 TdF overwinningen met behulp van rhEPO heeft behaald, laat daar geen twijfel over bestaan. Die hegemonie was even achterlijk als die van Armstrong. Het kan gewoon niet dat 1 rijder zoveel jaren met afstand alle andere wereld toppers zo op afstand houdt.
In de begintijd van EPO was het onduidelijk hoe dit het beste toegediend diende te worden (hoe vaak, hoeveel, wanneer, welke middelen erbij, etc). Daardoor kon een renner als Indurain een extra voorsprong nemen op de rest, door samen te werken met een expert als Conconi, terwijl veel andere coureurs nog op de oude manier werkten (de soigneur de spuit erin te laten zetten).

Overigens zie je ook bij de ploegen van Armstrong dat de renners uit die ploegen veel en veel beter presteerden in die ploegen dan ervoor en erna, bij andere ploegen. Dus zelf toen was er een gigantische voorsprong door de samenwerking met Ferrari.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 11 okt 2012 13:01

Zou het nieuws van deze week er iets mee te maken hebben? Oftewel een of the record waarschuwing dat Leipheimer ging babbelen? Het management team is er nu wel uitgetrapt.

Het is ook een veel betere verklaring dan "tekort succes". Rabobank heeft met drie GT overwinningen in 7 jaar (en bijna de TdF) het lang niet zo slecht gedaan als mensen hier beweren.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 okt 2012 13:06

dc schreef:Zou het nieuws van deze week er iets mee te maken hebben? Oftewel een of the record waarschuwing dat Leipheimer ging babbelen? Het management team is er nu wel uitgetrapt.

Het is ook een veel betere verklaring dan "tekort succes". Rabobank heeft met drie GT overwinningen in 7 jaar (en bijna de TdF) het lang niet zo slecht gedaan als mensen hier beweren.
Die kans is heel groot, op tijd van een week wordt het management van de raboploeg vervangen en neemt Team Sky afscheid van een arts die vroeger voor de raboploeg werkte, alles dagen voordat het USADA met haar bewijslast tegen Armstrong kwam.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie