Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tourmagazin bandentest

materialist
Forum-lid

materialist 08 okt 2010 14:30

Bij een double-blind test test je wie wel een verschil voelt en wie niet. Dat staat los van de testen in tour en bikereview http://www.biketechreview.com/tires_old ... g_rev9.pdf Hier is methodisch, controleerbaar en overtuigend aangetoond dat latex een lagere rolweerstand heeft of je het nu voelt of niet.

De kreet het zit allemaal tussen de oren is een beetje flauw want ik zit tussen mijn oren en dat is alles wat ik heb.

Eeen fiets is een tour en twee fietsen is een cours dat is altijd zo geweest en wanneer je tot je wenkbrauwen in het melkzuur staat vanwege een slechte dag of wanneer die ander toch sneller is dan heb je genoeg tijd na te denken of er niet iets te sleutelen is aan de fiets.
Dan heb je toch meer aan een serieus opgezette test dan aan individuele ervaringen.

Latex rules
Do kin der mar druk mei weze

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 08 okt 2010 14:40

Foosho schreef:Een nieuw bandje ter vervanging van zo'n vierkant geworden band voel je sowieso super goed (of is dat weer onzin? :rolleye: ;))

Ik vind splinternieuwe buiten banden nu net altijd wat slechter lopen.
Afbeelding

foosho
Forum-lid

foosho 08 okt 2010 17:17

't Zal van de band afhangen. Als je banden hebt die na verloop van tijd plattig worden, merk je nieuwe goed, vooral met bochten nemen.
Van 'inlopen' zelf nooit iets gemerkt, maar dat is een geleidelijk en dus lastig waarneembaar proces.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 okt 2010 18:35

Materialist schreef:Bij een double-blind test test je wie wel een verschil voelt en wie niet. Dat staat los van de testen in tour en bikereview http://www.biketechreview.com/tires_old ... g_rev9.pdf Hier is methodisch, controleerbaar en overtuigend aangetoond dat latex een lagere rolweerstand heeft of je het nu voelt of niet.

De kreet het zit allemaal tussen de oren is een beetje flauw want ik zit tussen mijn oren en dat is alles wat ik heb.

Eeen fiets is een tour en twee fietsen is een cours dat is altijd zo geweest en wanneer je tot je wenkbrauwen in het melkzuur staat vanwege een slechte dag of wanneer die ander toch sneller is dan heb je genoeg tijd na te denken of er niet iets te sleutelen is aan de fiets.
Dan heb je toch meer aan een serieus opgezette test dan aan individuele ervaringen.

Latex rules

Ik val stijl achterover van die testuitslagen. Paar voorbeeldjes:
- Schwalbe Ultremo Latex: 16W
- Schwalbe Ultremo butyL: 16.5W

- Michelin PR2 latex: 13.1W
- Michelin PR2 butyl: 14.4W

En dat bij een niet bepaald gangbaar tempo van 51km/uur.

Knappe vent als je dat verschil voelt. Leuk, die testbank meetwaarden, maar de enigen die hier echt iets mee kunnen zijn de latex-believers.
Less is bore

foosho
Forum-lid

foosho 08 okt 2010 19:00

Als non-believer heb je natuurlijk wel de waardes gekozen met kleine verschillen ;)

- Vittoria CX latex: 12.8 W
- Vittoria CX butyl: 15.1 W
* 15% minder

- Michelin PR2 latex: 13.1 W
- Michelin PR2 (normaal) butyl: 15.8 W
* 17% minder

Hoeveel waarde je hieraan hecht is aan een ieder, maar er worden idiotere dingen gekocht voor een wattje meer of minder ;)
't Is iig een feit dat latex minder weerstand heeft door de hogere flexibiliteit (en dat dat bij de ene buitenband beter uit de verf komt dan bij de andere!)

materialist
Forum-lid

materialist 08 okt 2010 19:41

Waarschijnlijk, het staat er niet bij zijn dit de super lichte butyl bandjes die zo dun zijn dat ze steeds lek gaan.

Laten we het eens hebben over die idioot dure systeemwielen. terwijl je de beste wielen kunt laten spaken voor 500 euros.
Do kin der mar druk mei weze

gugi100
Forum-lid

gugi100 08 okt 2010 19:42

Daniel1975 schreef:En dat bij een niet bepaald gangbaar tempo van 51km/uur.

Knappe vent als je dat verschil voelt. Leuk, die testbank meetwaarden, maar de enigen die hier echt iets mee kunnen zijn de latex-believers.

Quote uit de test waar naar wordt verwezen: "Power per Wheel at 25 mph with 100 lb load"

Dat is dus niet bij een "niet bepaald gangbaar tempo van 51kmh" maar bij 40,2 kmh.
Dat is al een heel wat meer gangbaar.

gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

jorisb
Forum-lid

jorisb 08 okt 2010 19:54

Scheelt worst case een 6 Watt. Even kijken, schatting om 40 km/u te rijden trap je een 350 Watt? Ik ga dat niet voelen denk ik...

In de test staat dat leuk, 17% minder rolweerstand, maar in de pratijk om dta daadwerkelijk te rijden is het al minder dan 2% op je totale power. Is maar net met welk getal je vergelijkt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 okt 2010 20:03

Materialist schreef:
Laten we het eens hebben over die idioot dure systeemwielen. terwijl je de beste wielen kunt laten spaken voor 500 euros.

Grappig, daar gaat het helemaal niet om in deze discussie. NIemand heeft het hier over systeem- of handgebouwde wielen. Wat wil je er mee zeggen in dit specifieke verband?

T.a.v. de snelheid: ik lees toch ook echt ergens: Speed ~ 51 km/hr (54X13 - ~ 100 rpm cadence)
Less is bore

foosho
Forum-lid

foosho 08 okt 2010 20:10

Jorisb schreef:In de test staat dat leuk, 17% minder rolweerstand, maar in de pratijk om dta daadwerkelijk te rijden is het al minder dan 2% op je totale power. Is maar net met welk getal je vergelijkt.

2% is relevant!
Als we stellen dat de snelheid met de 3e wortel van het wattage loopt, ben je op een uur gratis en voor niks 24 secondes sneller.. een tijdrit wordt vaak op minder beslecht..

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 okt 2010 20:14

Dus dan praat je over een tijdritsituatie. Verder niet.
Maar kun jij dat voelen? Want DAT is wat er bij hoog en laag wordt beweerd. En 2 Watt is echt niet voelbaar. En let wel; dat is in de meest extreme situatie.
Ik heb bewust zeer gangbare banden als de Ultremo en de ProRaceII gepakt. Daar praat je over 0.5 en 1.3 watt.
Less is bore

gugi100
Forum-lid

gugi100 08 okt 2010 20:18

Daniel1975 schreef: T.a.v. de snelheid: ik lees toch ook echt ergens: Speed ~ 51 km/hr (54X13 - ~ 100 rpm cadence)

Tsja dat staat er ook. Het is een beetje verwarrend maar ze meten de Crr bij die snelheid en kadans.

De power geven ze bij 25m/h en 100 lb per wiel. Dat is 40.2 kmh. Dus als je sneller gaat of zwaarder bent dan 2*45 kg (zoals ik, ook dat sneller trouwens) dan kan je ongeveer het verschil lineair met het meerdere gewicht / snelheid laten toenemen. Ga je langzamer of ben je lichter dan het verschil in Watts kleiner zijn.

Rijd ik altijd met latex binnenbanden om dat ze ietsje pietsje sneller zijn? Nee dus. In de praktijk van alle dag voldoet een butyl biba prima.

Als het om de laatste seconde gaat wordt het een andere zaak. Maar zeg nou eerlijk bij wie van de grote latex voorvechters hier zal het om de laatste seconde gaan?

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

Plaats reactie