Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Keuze helm

PDM-Retro
Forum-lid

PDM-Retro 01 aug 2014 17:59

Ik heb de Giro Amos gekoct bij Mantel. Zeker voor een grotere kerel met dus ook een grotere hoofdomvang echt een aanrader!

Vlietser
Forum-lid

Vlietser 06 aug 2014 09:01

Ik heb sinds 2 weken de Spiuk Dharma.

Bevalt erg goed tot nu toe.

ilikebike
Forum-lid

ilikebike 12 aug 2014 20:35

Elke helm is een noodzakelijk kwaad. Je kan niet zonder maar het blijft een dom gezicht.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 12 aug 2014 22:48

Vind het meevallen. Zo lang iedereen de helm op heeft gaat het allemaal prima. Toch zou ik heel graag een keer een echt goede vergelijkende test van helmen willen zien. Er zijn in dit topic al veel argumenten voorbijgekomen. Uiteindelijk komen we niet veel verder. We willen de mooiste of de best passende, eigenlijk zou dat anders moeten zijn. Een helm moet functioneel zijn, dus vooral veilig! We kunnen als consument op dit moment niet weten welke helm het beste is. Ik persoonlijk ben daar echter wel degelijk in geïnteresseerd. Ik zet elke rit dat ding op mijn hoofd. Ik weet echter niet of de helm van de concurrent beter zou presteren mocht ik aangereden worden of ten val komen. Op dat moment heb je niets meer aan aerodynamica en styling. Op dat moment moet hij je hoofd beschermen.
Er circuleert weinig vergelijkende data tussen verschillende helmfabrikanten. En dat terwijl mensen tegenwoordig geobsedeerd kunnen zijn door de veiligheid van hun auto. Van elk model is er wel bekend wat de scores zijn. Al die modellen zijn uiteindelijk toegelaten op de Europese markt. Toch zijn er wel degelijk grote verschillen in veiligheid. Ik denk dat er nog wel enige vooruitgang in het helmgebied te halen is. Mits er zwaardere en betere eisen aan de helmen worden gesteld.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 13 aug 2014 00:23

Is dat niet omdat de veiligheid van de helmen volgens een bepaalde certificering gaat. Zolang er maar eentje is welke ze hoeven te volgen is er weinig incentive voor de fabrikanten om helmen veiliger te maken aangezien er geen maatstaaf is voor veiliger. Waar ze echter wel op kunnen optimaliseren is aerodynamica / gewicht etc. De veiligheid is dus gewoon een van de contraints waarbinnen ze gaan optimaliseren voor die andere factoren.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 13 aug 2014 00:29

Juist, dat bedoel ik ook. Alle helmen op de markt in Europa hebben de test gehaald. Betekent echter niet dat ze ook allemaal even veilig zijn. Als consument tasten we echter redelijk in het duister. We weten meer van de aerodynamische vergelijking tussen helmen dan van de veiligheidsaspecten van onze helm. Ik vind dat vreemd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 13 aug 2014 07:32

Ter aanvulling daarop, zou ik ook wel eens willen weten hoe lang een helm nu echt meegaat. Wanneer is welke helm nu eigenlijk echt afgeschreven.
De vuistregel is nu, dat je eigenlijk elke 5 jaar een nieuwe moet kopen, maar ik zou dat wel eens onderzocht willen hebben bij verschillende merken.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 13 aug 2014 09:40

En wat is dan de zogenaamde reden dat je elke 5 jaar een andere zou moeten kopen?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 aug 2014 10:10

Volgens sommige bronnen: veroudering van het materiaal onder invloed van UV straling. Dit is echter voer voor discussie.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 13 aug 2014 10:11

Oh, volgens mij valt dat wel mee.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 aug 2014 10:13

Zoals ik ook al zei...... dat is voer voor discussie ;)

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 13 aug 2014 10:20

Ik heb mijn huidige helm 6 jaar en de padding was af. Heb gekeken naar een nieuwe helm, uiteindelijk heb ik nieuwe padding kunnen kopen en kan hij weer even mee. Als de regel van 5 jaar op zou gaan dan zou ik dus toch een nieuwe moeten.

Inderdaad wil ik die discussie dan ook wel eens voeren. Ben toch benieuwd naar de argumenten.

Plaats reactie