Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wie kan mij het belang van een goede wielset uitleggen?

elefantino
Forum-lid

elefantino 24 apr 2014 13:46

Het begint hier wel een beetje uit de hand te lopen zo... Zullen we stoppen met schelden, roadster?

RMB
Forum-lid

Gebruikersavatar RMB 24 apr 2014 13:47

Hoezeer ik ook geniet van het grootste deel van deze discussie/dit gekrakeel, ik vraag mij ten zeerste af of de TS hier op doelde :D
Een ding is zeker, we zijn er achter dat meningen verschillen. Maar goed, dat is niets nieuws onder de zon...

Edit:
Het zou van wijsheid getuigen om alle ad hominem argumenten en scheldwoorden achterwege te laten, en de discussie op argumenten te winnen. Tevens wordt je dan een stuk serieuzer genomen (door mij althans).
Laatst gewijzigd door RMB op 24 apr 2014 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

kees0251
Forum-lid

kees0251 24 apr 2014 13:49

knutmo schreef:Eén ding is zeker, zonder wielen is het slecht fietsen. Dus dat is in ieder geval de ondergrens.
Ik zou daar de eis "rond" aan toe willen voegen. :lol:
Cheap light strong, choose two

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 24 apr 2014 13:54

Je kan daar mee lachen, maar dure wielen (fabriekswielen dan) hebben nauwere toleranties op zij- en hoogteslagen. Dat laatste bepaalt dus hoe rond een wiel is ;-)
In de praktijk maakt de band wellicht het meeste uit voor wat betreft rondheid van het totaalpakketje. En mijn wielenbouwer maakt ze echt wel helemaal goed (en zelfs niet duur te noemen).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

roadster
Forum-lid

roadster 24 apr 2014 14:04

chrissiewizzie schreef:Je kunt met De Zwarten beter een fijn Belgisch biertje drinken hoor. Is een fijne vent met een zeer goed stel hersenen en zelfs een spoortje humor ;-)
Nou dat Belgische biertje betaal ik dan en ik zal de binnenbanden en mn humor thuis laten en hij krijgt een knuffel van @ materialist ;)
Roadster

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 24 apr 2014 17:03

kees0251 schreef:
de zwarten schreef: Ik heb twee paar tubewielen met Ambrosio velgen. Het ene heeft een radiaal gespaakt voorwiel met 32 platte spaken. Het andere kruis over 3 met 36 ronde spaken. Ik hoef je echt niet te vertellen dat ik blind voel welk voorwiel er in de fiets zit.
Lijkt mij pure perceptie, waarnemen doe je met al je zintuigen. Met een blinddoek voor gaat het nog wel lukken misschien, als we doppen in je oren doen ga je geheid de mist in :o

Blind je favoriete bier uit drie halen, zijn ook al heel wat kenners mee voor schut gegaan.

Verder wel een leuk welles/nietes draadje op het scherpst van de snede !!
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

bluv107
Forum-lid

bluv107 12 mei 2014 11:28

Briljant topic dit. Dit is waarvoor je naar het forum komt. TS stelt een vraag over wielen en is op 6 posts blijven steken en er ontspint zich een prachtige online discussie die TS al lang niet meer volgt.

Achtereenvolgens had ik een stalen Gios, een aluminium Gios, een carbon Gios en nu een titanium fiets. Ik lees van alles over stijfheid en comfort en het zal allemaal wel waar zijn, maar ik voel telkens weer dat de nieuwste fiets - de laatste heb ik een week - dat die alles daarvoor overtreft. Zit vooral tussen mijn oren, vrees ik. Ik geef best wat geld uit aan mijn hobby - vindt mijn vrouw - en daarbij is het belangrijkste motief bij mij de looks en de exclusiviteit, dwz ik vind het leuk op een karretje te rijden dat je wat minder ziet. Zo ook mijn keuze voor een wielset: heb nu nog een Marchisio Zefir, maar vind die T700 zo verschrikkelijk mooi. Ook mooi: Reynolds Attcack of Mavic Ksyrium SLR. Als het maar een velghoogte heeft van 35-38mm, misschien 42. En of dat voor mij - 80 kg bij 1m77 met 4500 km per jaar - verantwoord is met alle meer of minder valide technische argumenten maakt me niet veel uit.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 12 mei 2014 14:41

Wat de ons vrouw vindt, is van ondergeschikt belang. Leve de gescheiden rekeningen! :-) :mrgreen:
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie