Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2015

dario
Forum-lid

dario 15 mei 2015 09:40

Ik verkies zeker Renaat boven Wuyts, maar ergerlijk is wel zijn totale gebrek aan kennis van Italië en het Italiaans (spreekt zowat alle plaatsnamen verkeerd uit en komt niet verder dan het aflezen van de toeristische platitudes die wij ook - in het Engels, godbetert - op ons scherm te zien krijgen): een beetje gedegen voorbereiding zou wel van wat meer respect tegenover de Giro getuigen... Je hoéft geen wandelende encyclopedie/reisgids te zijn zoals Wuyts, maar iets minder oppervlakkigheid moet toch kunnen.
Ik vond destijds de combinatie Schotte en Vannieuwkerke best geslaagd eigenlijk.
En De Cauwer: tja... :roll:
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 15 mei 2015 10:23

Ben een groot fan van José de Cauwer. Die man bereidt zich voor elke etappe terdege voor.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 15 mei 2015 10:45

Ik bespeur een licht contrast ;)
dario schreef:Tjonge, wat is die De Cauwer toch een afgestompte koersidioot: op het moment dat iedereen het ergste vreest voor Pozzovivo blijft die maar doorleuteren over de wedstrijd... :shock:
ilcobra schreef:Zijn er meer mensen die genieten van het commentaar van Renaat en José?! Heerlijk hoe ze de uitzendingen vol babbelen. De passie spat er vanaf en ze weten ook altijd de juiste snaar te raken. Maandag met die val van Pozzovivo voelde je echt gewoon te angst en de verslagenheid in de kabine,
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 15 mei 2015 10:55

Een vraagje aan de kenners;
Nu Contador vandaag toch van start gaat, zal hij waarschijnlijk met pijnstillers de weg op gaan.
Waar spreken we dan over?
Ik denk niet dat een paracetamolletje hier voldoende voor is.
En een injectie mag volgens mij niet?

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 15 mei 2015 11:05

Heb jij echt nog nooit een gewricht gesloopt? Paracetamolletjes doen niet zo veel maar de pijn is goed te dragen tenzij er iets goed mis is; maar dan wil je ook echt afstappen om niets permanent te beschadigen. Een ingescheurd kapseltje of soortgelijk klein malleur is niet erg pijnlijk. Pijn is - ook in deze - fijn (want een goede indicator).

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 15 mei 2015 11:10

Wat zijn eigenlijk de statistieken als het gaat om de "we kijken het een nachtje aan-gevallen"? Ik heb het gevoel dat dat 9 van de 10 keer tot afstappen leidt.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 15 mei 2015 11:41

Ik twijfel er niet aan dat Contador iets heeft, maar ik denk dat het hem ergens goed uitkomt om zijn favorietenrol helemaal van zich af te gooien.

ivm De Cauwer:

vroeger begreep ik totaal niet waarom die man bondscoach was, terwijl hij in opspraak kwam met die brievenbus-doping affaire. Nu begrijp ik het een beetje beter: De Cauwer is een consensus figuur, zachtaardig, rustig, diplomatisch, en hij is niet zo dom als hij er op het eerste zicht uitziet. (en een dopingaffaire werd toen zeker nog met de mantel der liefde bedekt, want Decauwer weet wellicht veel meer dan er toen is naarboven gekomen, dus die wordt zeker beschermd).

Ik kan hem nu dus best wel pruimen: hij rijdt zelf ter voorbereiding vaak de finale van etappes, hij kent vrij veel af van materiaal en is meestal ergens (of soms zelfs zeer goed) op de hoogte van laatste nieuwe ontwikkelingen, en als ex-ploegleider weet hij zeer goed waarom bepaalde dingen gebeuren in koers. Hij heeft ook een heel eigen grammatica opgebouwd door de jaren (Decauweriaans), gekenmerkt door 3x hetzelfde woord te herhalen herhalen en nog eens herhalen.

Als je hem naast Wuyts zet (die denkt dat hij iets weet, maar na 20 jaar nog altijd te dom is om iets van materiaal en vaak ook koers te begrijpen), dan komt Decauwer er zelfs zeer goed uit. Maar ik heb het gevoel dat Wuyts Decauwer niet zo goed meer kan hebben, omdat die laatste de poten van onder zijn stoel zaagt door wel degelijk iets relevants te zeggen. Renaat Schotte is in die optiek een betere combinatie (gunnen elkaar ruimte), maar Schotte kan soms ook wat te emotioneel en impulsief reageren (zoals na een valpartij). Wellicht ook omdat Renaat nog zelf heeft proberen koersen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dario
Forum-lid

dario 15 mei 2015 12:17

Dat De Cauwer veruit de grootste koerskennis heeft van het hele Nederlandstalige commentatorengild staat buiten kijf, en dat hij vaak Wuyts fijntjes op zijn plaats zet vind ik ook zeer fijn. En hij lijkt me best een vriendelijke man (zo eentje voor wie ze het werkwoord meesmuilen hebben uitgevonden), maar het zijn zijn kromme taalgebruik en onaangename stemtimbre, èn het onvermogen om ook maar twee seconden te zwijgen (soms valt er tijdens een koers gewoon niks te zeggen), dat hem in mijn oren zo onverdraaglijk maakt (zeker in combinatie met Wuyts, die niet in staat is om zelfs maar één seconde te zwijgen)...
Maar ach, iedereen heeft zo zijn ergernissen... ;)
(en hierover bestaat er tenslotte al een ander topic!)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 15 mei 2015 12:24

sloeren schreef:Wat zijn eigenlijk de statistieken als het gaat om de "we kijken het een nachtje aan-gevallen"? Ik heb het gevoel dat dat 9 van de 10 keer tot afstappen leidt.
Renners die met ernstige kwetsuren een etappe uitrijden daarvan zijn legio voorbeelden maar de volgende dag starten en dan zelfs de rittenkoers uitrijden is andere koek. Ik moet in dit soort gevallen altijd weer aan Tyler Hamilton met zijn "gebroken sleutelbeen" tijdens de tour van 2003. Nadat hij vervolgens nog een zware bergrit won en vierde algemeen werd was bij mij het geloof dat er echt iets aan de hand was wel weg, leek mij eerder een gevalletje mediagenieke heroïek creëren.En er zijn ongetwijfeld veel meer voorbeelden, maar dan toch altijd dat ik achteraf het gevoel kreeg dat de ernst van de blessure werd overdreven.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 15 mei 2015 13:25

Denk je eens welke heroïek Contador nu kan creëren door de Giro en de Tour te winnen met wat zal men achteraf mededelen, een gescheurde schouder pees o.i.d. Al zou een breuk in het schouderblad natuurlijk ultiem heroïsch zijn LOL

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 mei 2015 15:37

Gaan we nu net doen alsof het prettig is om naar Sporza te kijken? :D
Tis en blijft langdradig gewauwel vind ik persoonlijk (smaak/mening), doe mij maar Eurosport. Al worden we daar helaas nu ook getrakteerd op een vlaming. Vind Bobby Traksel wel fijne aanvulling.
Less is bore

dario
Forum-lid

dario 15 mei 2015 15:40

Nu ja, waarom zou Eurosport ook een louter Hollandse aangelegenheid moeten zijn?

Plaats reactie