Auke schreef:Sjongejonge DC, ik maak wel wat in je los zo te lezen. Maar dankzij je antwoorden weer veel geleerd. Mag volgende keer ook met wat minder irritatie hoor.
De irritatie is tweeerlei:
1. je bent aan het roeptoeteren en vrijwel elk idee is slecht. Dit helpt de discussie niet of je krijgt een "onderbuik" discussie. Daar hebben we er al genoeg van in Nederland. Jou ideeen zijn vaak ook echt bar en bar slecht vor de toegankelijkheid van fietsen. Ik vind dit zeer kwalijk.
2. je blijft drammen op carbon en remkracht.
En groot voorstander voor max snelheid van 40, pothelm, verbeterde fietspaden.
Maximaal 40 in de bebouwde kom voor alle weggebruikers!
Ben ook benieuwd naar je uitleg over stabiele framegeometrie. Pleit je voor langere naloop en grotere wielbasis? Minder reactieve fietsen? En waarom zou je dan worden weggehoont?
Ik ben hier juist mordicus tegen..
1. De ideale geometrie is subjectief. Iedereen prefereert wat anders.
2. Eenheidsworst genoeg... laat dat soort dingen vrij.
Bredere banden is minder hoge druk is meer wegcontact en minder gestuiter tussen band en wegdek is mij altijd geleerd (klinkers, steenslag in de bocht). Het is ook fysiek gezien iets comortabeler en dus wellicht minder vermoeiend. Zal ongetwijfeld het nadeel opleveren dat mensen ook weer meer risico nemen, maar goed, het is misschien weer iets. Lijkt me dat bredere banden bij hoge snelheid zoals in een afdaling betere wegligging (dus meer veiligheid) biedt
Nogmaals, wat levert dit op? Vallen in de afdaling, hoe erg dan ook, is een bijzaak. Sterker nog, Cassartelli en Weylandts, ze zouden niet geholpen zijn met bredere banden. Dan vind ik het integraal helm idee (hoezeer het me ook irriteert) veel meer hout snijden.
Er zijn genoeg gebruikservaringen te lezen die staal bij reisfietsen boven aluminium preferen juist vanwege de dempende materiaaleigenschappen (staal is buigzamer voordat het knapt/scheurt). Zal ongetwijfeld ook met de soortelijke massa te maken hebben, maar ook zeker door de andere verschillen tussen staal en alu. Carbon komt nauwelijks voor in dat reiswereldje, zelfs niet in de fietsonderdelen (velg, stuur, stuur-/zadelpen).
Staal in een reisfiets is toch heel erg romantisch (degenen die in peru hun fiets moeten laten repareren zijn in de minderheid). Aluminium scoort veel beter omdat je een relatief lichte en toch stijve fiets kan maken.
Verschil in demping in materiaal voel je niet. Je banden+zadel+geometrie hebben hier veel meer invloed op. Dit is al een keer door Fiets getest.
En dat carbon niet voorkomt lijkt me ook evident: het is duur! Bovendien gooi en mijt je meer met een reisfiets (even in de trein, parkeren tegen een muurtje etc.). Dat doe je met een racefiets niet.
En nee, wil het fietsen zeker niet onaantrekkelijker maken. Fietsen is een prachtige sport, lekker buiten zijn, rondreizen jezelf in het zweet werken. Een groot harnas zie ik ook niet zitten, maar ik wordt gewoon verdrietig als ik zon jonge vent dood op de weg zie liggen.
Iedereen wordt daar verdrietig van... maar dit ongeval is ook een duidelijk meetpunt. Wat had er anders gemoeten om dit te voorkomen?
Wouter had beter moeten op letten...... Ja ik weet het, een heel erg vervelend antwoord. Maar materiaal-technisch is er niets misgegaan... het was een menselijke fout.
Ik heb zelf niet de mogelijkheden om iets te veranderen, dat zullen de fabrikanten moeten oppakken. Maar ik denk er nu wel veel over na, vooral nu even met dit topic (zowieso leuk en leerzaam om hier te sparren, het afzijken daargelaten), en kan alleen maar hopen dat de techniek en regelgeving weer een stapje verder komt. Wat mij betreft desnoods met een aantal onzinnige maatregelen waar men later weer op terug, als er maar beweging in blijft.
Ik vind veiligheid een tweesnijdend zwaard. Veiligheid kan ook repressie worden. Ik wil best dingen afdwingen, maar dan moet het duidelijk nut bieden:
Licht op de fiets, remmen op je fiets, niet door rood rijden, een pot helm, etc.
Een integraal helm is ook wel nuttig, maar beinvloed de beleving heel erg. Je ademt in je kinbakje, het benadeelt drinken en eten. En waar ligt de grens?