Pagina 11 van 125
Geplaatst: 10 nov 2010 20:00
door buzz
Nou, als ik mag kiezen tussen 1) “me een ongeluk schakelen met een normale cassette (b.v. 12-25)” of 2) “me een ongeluk trappen met een gatenkaascassette”, dan prefereer ik de eerste optie.
Geplaatst: 12 nov 2010 09:17
door gba
Theo V schreef:gba schreef:Amclassic-fan schreef:Tja, lees dit topic eens door als je dat nog niet gedaan hebt
Dat heb ik gedaan, maar veel gebruikservaringen van mensen die zijn overgestapt van triple naar compact heb ik niet gelezen. Wel heel veel technische discussies over de verzetten, maar het gaat me om de ervaringen.
Ik heb ondertussen bijna elke discussie over compact/triple gelezen en ik kan je dit zeggen;
Iedereen heeft zijn eigen mening en er is echt niet uit te halen wat nu beter is.
Als je het wil weten zou ik eens proeren een compact fiets te huren in een berg-/heuvelachtig gebied.
Dan kan je zelf je menig vormen.
Want deze dicussie voeren op het forum heeft echt geen zin.
Dit is inderdaad het beste advies. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Nu nog eens zien of er binnenkort nog ergens opstapdagen zijn.
Geplaatst: 20 dec 2010 20:20
door whistle
Wedstrijdrenners kunnen net zo goed met een COMPACT rijden want daar kun je dezelfde bladen opschroeven als op een dubbel.
Begrijp ik het goed: op een compact (50/34) kun je ook een 53 en een 39 zetten, maar op een dubbel geen 50 en 34?
Geplaatst: 20 dec 2010 20:30
door thomwittendorp
jah dat klopt precies, hebben ze bij mijn fiets ook gedaan 52/39 in plaats van 50/34
Geplaatst: 20 dec 2010 20:34
door litespeed
Een compact is een verbeterde dubbel (want veelzijdiger), maar aangezien fietsen toch maar al te vaak een apenrots-sport blijkt te zijn, verkoopt de dubbel nog prima.
Geplaatst: 29 dec 2010 13:19
door loos
litespeed schreef:Een compact is een verbeterde dubbel (want veelzijdiger), maar aangezien fietsen toch maar al te vaak een apenrots-sport blijkt te zijn, verkoopt de dubbel nog prima.
+1, want ook nog lichter, minder torsie dor de kleinere armen, en zoals gezegd veelzijdiger uiteraard.
Geplaatst: 07 jan 2011 15:58
door johndoe
Vraagje:
Ik ben vorig jaar met mijn dubbel de bergen in gegaan en dat viel best wel tegen op de hele steile stukken(+15%). Nu ben ik dat dit jaar weer van plan maar wat kan ik het best doen om dit jaar het wat makkelijker te maken(lees: te blijven fietsen)?
Mijn cassette was/is 11-23. De meest simpele oplossing die ik als leek had bedacht was een andere cassette kopen, 11-32 bijv. Maar gaat dat wel? Loopt de boel dan niet scheef oid? Als dat het geval is, welke cassette is dan wel mogelijk in combinatie met een dubbel?
En is het de moeite waard om bijv. een cassette van 11-28 te kopen(mocht dat de grootst mogelijke blijken te zijn), is er met andere woorden een groot verschil met 5 tandjes?
Geplaatst: 07 jan 2011 19:47
door aapje
johndoe schreef:Mijn cassette was/is 11-23. De meest simpele oplossing die ik als leek had bedacht was een andere cassette kopen, 11-32 bijv. Maar gaat dat wel? Loopt de boel dan niet scheef oid? Als dat het geval is, welke cassette is dan wel mogelijk in combinatie met een dubbel?
11-32 kan wel, maar dan moet je een MTB-derailleur monteren. Zonder de derailleur te vervangen zal een 11-28 wel het maximum zijn. Die 5 tandjes gaan zeker heel wat schelen, maar of het genoeg is hangt af van je conditie.
Geplaatst: 07 jan 2011 21:48
door johndoe
"zeker heel wat" gaat zeker genoeg zijn om te kunnen blijven fietsen. Het scheelde namelijk niet veel. Bedankt voor het advies!
Geplaatst: 08 jan 2011 13:20
door Theo V
Ik denk dat jij met jouw postuur genoeg hebt aan een paar extra tandjes achter.
Let wel op dat je geen problemen krijgt met de achterderraileur.
Als je een 'korte kooi' hebt kan je niet zomaar een grotere cassette pakken, deze moet wel passen.
Tot hoeveel tandjes je kan gaan met een 'korte kooi' weet ik niet maar daar zullen medeforummers wel meer ervaring mee hebben.
Geplaatst: 08 jan 2011 23:47
door iamx12
Ik heb zelf geen ervaring met een compact of dubbel. Wel met een triple met een achterkransje van 8 versnellingen. Een uitgestorven exemplaar dus.
Maar ik rij op het vlakke zelden op de 42 en de 30. Op viaducten en dergelijke levert de 53 kettingblad geen problemen op. Toch zie ik als veel genoemde opmerking dat veel forumleden met een compact of dubbel op het binnenblad rijden. Waarom?
Verder vraag ik mij toch af wat het meest geschikt is. Vanaf dit jaar (2011) zal ik als wedstrijdrijder aantreden en vooral in de polder wedstrijden rijden. Hiervoor ga ik mijn stalen fiets met triple aan de kant schuiven voor een carbonfiets. En daarvoor biedt men nu voornamelijk de dubbel en de compact aan. Hoewel ik dus voornamelijk vlak zal rijden kan ik mij enkele bergjes in Nederland voorstellen waarover ik ook wil gaan rijden en een beetje in de Ardennen crossen. Wat is dan het meest geschikt?
En hoe eenvoudig is het om de voorbladen te verwisselen? Ik ben namelijk niet erg technisch en wil niet elke week bij de fietsenmaker alle tandwielen en deraulleurs laten vervangen. Mijn budget is verder niet zo toereikend dat ik twee fietsen van 3000 of meer kan veroorloven.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Geplaatst: 08 jan 2011 23:54
door eelcoz
iamx12 schreef:
Maar ik rij op het vlakke zelden op de 42 en de 30. Op viaducten en dergelijke levert de 53 kettingblad geen problemen op. Toch zie ik als veel genoemde opmerking dat veel forumleden met een compact of dubbel op het binnenblad rijden. Waarom?
Om hun knieen te sparen. Stel dat je een 12-25 cassette hebt. Dan zou je, om een te schuine kettinglijn te vermijden, maximaal met een 21 moeten rijden. 53/21 bij 90 rpm is 28.5 km/h. Er zijn genoeg situaties waarin je langzamer rijdt, lijkt me. Als je die binnenbladen nooit nodig hebt, zijn er 3 mogelijkheden: Je bent (heel) erg sterk, je rijdt met een te schuine kettinglijn of je trapfrequentie is te laag.