Effe terug naar de essentie waar het over ging ; carbonwielentest op de Stockeu.
Met enige verbazing heb ik een TV- uitzending gezien over de werking van de remmen van een formulle 1 raceauto. Remschijven zijn gemaakt van carbon en kunnen tot 1000 gr. heet worden. De schijven worden roodgloeiend.
Hieruit blijkt tot mijn verbazing dat carbon wel degelijk hoge temperaturen aan kan.
Rijst natuurlijk de vraag , waarom kunnen racefietswielen die paar graadjes niet aan ?
Graag reactie van de warmtedeskundigen die eerder aan het woord zijn geweest. O.a. Roger68.
Carbon Clincher test mei nummer
Een composiet(wordt in de fietswereld carbon genoemd) bestaat uit vezels en een matrix. Deze matrix is een kunststof.
In het geval van fiets onderdelen is deze eigenlijk altijd van epoxy(een thermoharder).Deze epoxy heeft een zogenaamd Tg. Boven deze Tg lijkt het alsof het materiaal smelt. De vezels in een composiet kunnen van koolstof(carbon) zijn of van glas. Natuurlijk zijn er nog vele andere mogelijkheden.
De invloed van de kunststof op de maximale gebruikerstemperatuur is natuurlijk enorm. Een epoxy met een Tg van 90C is daarboven eigenlijk niet meer bruikbaar als structureel deel, terwijl een PEEK als matrix veel hoger gaat. Dit komt natuurlijk wel met een behoorlijk prijskaartje.
Daarnaast, op de schijven van de F1 zit geen band die voor explosie kan zorgen. Dat is een andere reden.
Om het echt goed te kunnen vergelijken, moeten we weten wat voor soort composiet gebruikt is in de D1 schijven, daar er zeer veel soorten zijn.
Edit: meer informatie over composieten: http://www.vkcn.nl/files/1/4/9/1/Compos ... _druk).pdf
In het geval van fiets onderdelen is deze eigenlijk altijd van epoxy(een thermoharder).Deze epoxy heeft een zogenaamd Tg. Boven deze Tg lijkt het alsof het materiaal smelt. De vezels in een composiet kunnen van koolstof(carbon) zijn of van glas. Natuurlijk zijn er nog vele andere mogelijkheden.
De invloed van de kunststof op de maximale gebruikerstemperatuur is natuurlijk enorm. Een epoxy met een Tg van 90C is daarboven eigenlijk niet meer bruikbaar als structureel deel, terwijl een PEEK als matrix veel hoger gaat. Dit komt natuurlijk wel met een behoorlijk prijskaartje.
Daarnaast, op de schijven van de F1 zit geen band die voor explosie kan zorgen. Dat is een andere reden.
Om het echt goed te kunnen vergelijken, moeten we weten wat voor soort composiet gebruikt is in de D1 schijven, daar er zeer veel soorten zijn.
Edit: meer informatie over composieten: http://www.vkcn.nl/files/1/4/9/1/Compos ... _druk).pdf
Begrijp dat het grote probleem is, dat buitenband fullcontact heeft met band. Maar toch klappen een aantal velgen tijdens de test inelkaar. Dit constructieve/ hitteprobleem zou toch niet moeten kunnnen, nu ik heb gezien wat carbon aankan.
Dat is niet alleen het grote probleem. Je moet echt beseffen dat de prestaties van een composiet een samenvoeging zijn van de vezels(carbon, glas, dyneema etc) en de matrix ( de kunststof!)
Je moet daarom ook begrijpen dat een composiet en temperatuur afhankelijkheid van de eigenschappen voor 99% bepaald worden door de kunststof. De Tg(=T glass) van de epoxy is hierin een hele belangrijke. Na deze temperatuur, heeft de epoxy eigenlijk nauwelijks tot geen structurele kracht/stijfheid meer, omdat deze volledig amorf is.

Deze tabel geeft het mooi weer. Na de Tg, waar je met slepend remmen makkelijk komt, heeft de kunststof geen bruikbare stijfheid(=weerstand tegen vervorming) meer. De vezels natuurlijk nog wel, die gaan vee langer mee. Maar, haaks op de velg is niet de vezelrichting, dus is dat een matrix gedomineerde richting. Daarom kan de velg makkelijk vervormt worden. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Grootste misvatting ontstaat doordat de hele fietswereld praat over carbon, terwijl men composiet bedoeld.
Houd altijd in je achterhoofd dat, naast de vezels, de kunststof een grote rol speelt!
Je moet daarom ook begrijpen dat een composiet en temperatuur afhankelijkheid van de eigenschappen voor 99% bepaald worden door de kunststof. De Tg(=T glass) van de epoxy is hierin een hele belangrijke. Na deze temperatuur, heeft de epoxy eigenlijk nauwelijks tot geen structurele kracht/stijfheid meer, omdat deze volledig amorf is.

Deze tabel geeft het mooi weer. Na de Tg, waar je met slepend remmen makkelijk komt, heeft de kunststof geen bruikbare stijfheid(=weerstand tegen vervorming) meer. De vezels natuurlijk nog wel, die gaan vee langer mee. Maar, haaks op de velg is niet de vezelrichting, dus is dat een matrix gedomineerde richting. Daarom kan de velg makkelijk vervormt worden. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Grootste misvatting ontstaat doordat de hele fietswereld praat over carbon, terwijl men composiet bedoeld.
Houd altijd in je achterhoofd dat, naast de vezels, de kunststof een grote rol speelt!