Mantel carbon clincher wielen
Ik dacht ook leuk een setje te hebben bij wind en als klimwielen.. echter is het Chinese troep en begin er niet aan! Velg ontploft in een afdaling.
Werden verkocht als Edco’s (snelspanner en velglint ja)..
https://1drv.ms/u/s!AmY5ipizoXsDh1-z0C5Cm4-xcNhz
Werden verkocht als Edco’s (snelspanner en velglint ja)..
https://1drv.ms/u/s!AmY5ipizoXsDh1-z0C5Cm4-xcNhz
Misschien als referentie even aangeven waar dit gebeurd is?
En je verdere ervaring met Carbon en dalen?
Niet om jouw in twijfel te trekken of het op te nemen voor Mantel, maar je kan praktisch ieder Carbon wiel volledig kapot remmen als je maar lang genoeg verkeerd daalt.
En je verdere ervaring met Carbon en dalen?
Niet om jouw in twijfel te trekken of het op te nemen voor Mantel, maar je kan praktisch ieder Carbon wiel volledig kapot remmen als je maar lang genoeg verkeerd daalt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zo ziet een kapot geremde velgrand er in ieder geval niet uit. Kans is veel groter dat je je binnenband niet goed hebt gemonteerd of je achterwiel (door slepend remmen?) gekookt hebt waarna de binnenband als gevolg van de extreme hitte is geploft.
Overigens is het maar de vraag wat er eerder was, de plof of de aflopende band, in ieder geval zit er veel te veel plaatselijke schade voor enkel een geplofte band.
Overigens is het maar de vraag wat er eerder was, de plof of de aflopende band, in ieder geval zit er veel te veel plaatselijke schade voor enkel een geplofte band.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dit is door meerdere factoren mishandeld of fout geproduceerd.
Mijn nening niet met carbon velgremmen afdalen. Ja ik weet het er gaan er weer 80 reageren dat het wel kan, maar doe het gewoon niet! Ik heb het ook gedaan ging prima, maar ik merkte ook dat je op sommige plekken wel in de problemen gaat komen.
Als je de omgeving niet kent kan je ook zomaar een afdaling tegenkomen die veel te veel van een (carbon) velg vergt dat je altijd in de problemen komt, dat samen met een binnenband en soms ook nog mindere daal capaciteiten is vragen om ellende.
Mijn nening niet met carbon velgremmen afdalen. Ja ik weet het er gaan er weer 80 reageren dat het wel kan, maar doe het gewoon niet! Ik heb het ook gedaan ging prima, maar ik merkte ook dat je op sommige plekken wel in de problemen gaat komen.
Als je de omgeving niet kent kan je ook zomaar een afdaling tegenkomen die veel te veel van een (carbon) velg vergt dat je altijd in de problemen komt, dat samen met een binnenband en soms ook nog mindere daal capaciteiten is vragen om ellende.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja maar het is veel makkelijker om de fabrikant de schuld te geven....
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ben de afgelopen maanden voor het eerst tweemaal naar de bergen geweest (Alpe en Ventoux) en heb 3 klapbanden zien gebeuren met alu velgen. Durf wel te stellen dat alle 3 als oorzaak het slepende remmen hadden en mogelijk ook het gewicht van de berijders.
Zou zelf dan ook niet met mijn 85+ met carbon remranden in de afdaling durven te rijden. 99 van de 100 bochten zal het goed gaan, maar als je een keer een noodstop moet maken heb je alsnog kans dat je de sjaak bent. Alternatief is rustiger dalen, maar dan schieten carbon wielen hun doel een beetje voorbij.
Zou zelf dan ook niet met mijn 85+ met carbon remranden in de afdaling durven te rijden. 99 van de 100 bochten zal het goed gaan, maar als je een keer een noodstop moet maken heb je alsnog kans dat je de sjaak bent. Alternatief is rustiger dalen, maar dan schieten carbon wielen hun doel een beetje voorbij.
Je zou het misschien niet denken maar ik ben het met Wasbeer eens. Afdalen met carbon wielen en velgremmen gewoon niet doen tenzij je écht weet wat je doet, A-merk materiaal gebruikt, goed daalt én goed daalt.
Daal je met alu, maak dan niet de denkfout dat er niks kan gebeuren. Afdalen blijft linke soep.
Daal je met alu, maak dan niet de denkfout dat er niks kan gebeuren. Afdalen blijft linke soep.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zo gevaarlijk is afdalen nou ook weer niet, in ieder geval niet veel gevaarlijker dan met je fiets door een grote stad rijden, gaat doorgaans goed zolang je je maar aan een paar basisregels houdt en je vaardigheden niet overschat maar juist bij dat laatste zit doorgaans het probleem.
Voor de gemiddelde fietser zou het al een begin zijn om je af te vragen of je überhaupt de bergen wel in wil als je bij de eerste de beste regendruppel al doodsangsten uitstaat en reageerd door permanent je snelheid zo laag mogelijk te houden (=slepend remmen).
Ken voldoende (vaak lokale) rijders die het voor elkaar krijgen om met een relatief koude remmen beneden te komen (voorzijde, achter wordt amper gebruikt) maar zelfs die steken bij vochtig weer icm. velgremmen amper carbon velgen en hebben een duidelijke voorkeur voor lagere velgen (hoge carbon wielen zijn doorgaans enkel voor toeristen).
De enige crash die ik dit jaar bij het afdalen heb mogen aanschouwen was die van een toerist met schijfremmen i.c.m. hoge (60 mm) velgen die vond dat dat op de Ventoux met straffe wind de juiste materiaalkeuze was (was zelf die ochtend terug gereden om lagere velgen te steken).
Voor de gemiddelde fietser zou het al een begin zijn om je af te vragen of je überhaupt de bergen wel in wil als je bij de eerste de beste regendruppel al doodsangsten uitstaat en reageerd door permanent je snelheid zo laag mogelijk te houden (=slepend remmen).
Ken voldoende (vaak lokale) rijders die het voor elkaar krijgen om met een relatief koude remmen beneden te komen (voorzijde, achter wordt amper gebruikt) maar zelfs die steken bij vochtig weer icm. velgremmen amper carbon velgen en hebben een duidelijke voorkeur voor lagere velgen (hoge carbon wielen zijn doorgaans enkel voor toeristen).
De enige crash die ik dit jaar bij het afdalen heb mogen aanschouwen was die van een toerist met schijfremmen i.c.m. hoge (60 mm) velgen die vond dat dat op de Ventoux met straffe wind de juiste materiaalkeuze was (was zelf die ochtend terug gereden om lagere velgen te steken).
Bedankt voor de reacties.
Ik snap sommige reacties wel, ik dacht daar eerst ook over.
Ik ben een ervaren wielrenner en kan echt wel dalen. Alpentocht tot aan TdmB gefietst. Dit jaar o.a. van Lourdes naar Gerona gefietst en op de laatste dag knalde de velg in Spanje. Gedoseerd remmen, voor en achter. Nog een stop gemaakt bij een bord, ff eten en de velg had ook af kunnen koelen achteraf.. Hebben in 7 dagen 17 cols gepakt. Dagen ervoor was ik tevreden met de velgen, voelde mij er wel vertrouwd op.
Afijn..
In binnenband zit een klein lekje dus die is niet ontploft maar kapot gegaan door de velg/splinters. De buitenband is intact met een lichte beschadiging van het remmen toen de velg ontplofte.
Ik ken de verhalen van carbon in de bergen ik. Ik had juist dit setje voor veel wind in NL en als klimwielen. Het stond niet bij hun op de site, ik heb geen handleiding erbij gekregen en ach het waren geen wielen uit China maar van Edco. Nou, over dat laatste twijfel ik. Ook ben ik via via bij mensen/wielspakers terecht gekomen die zeggen dat deze wielen troep uit China zijn. Alle Carbon wielen komen daar bijna vandaan maar ik dacht een A-merk van Edco moet wel kunnen.
Koop jaren lang bij Mantel onderdelen en kleding. Als ik in de ordergeschiedenis moet je niet eens alles willen optellen. Deze wielen hebben ze gelukkig niet meer!
Vind het het gewoon een hele slechte service bij Mantel. Dus geen Mantel meer voor mij!
Ik snap sommige reacties wel, ik dacht daar eerst ook over.
Ik ben een ervaren wielrenner en kan echt wel dalen. Alpentocht tot aan TdmB gefietst. Dit jaar o.a. van Lourdes naar Gerona gefietst en op de laatste dag knalde de velg in Spanje. Gedoseerd remmen, voor en achter. Nog een stop gemaakt bij een bord, ff eten en de velg had ook af kunnen koelen achteraf.. Hebben in 7 dagen 17 cols gepakt. Dagen ervoor was ik tevreden met de velgen, voelde mij er wel vertrouwd op.
Afijn..
In binnenband zit een klein lekje dus die is niet ontploft maar kapot gegaan door de velg/splinters. De buitenband is intact met een lichte beschadiging van het remmen toen de velg ontplofte.
Ik ken de verhalen van carbon in de bergen ik. Ik had juist dit setje voor veel wind in NL en als klimwielen. Het stond niet bij hun op de site, ik heb geen handleiding erbij gekregen en ach het waren geen wielen uit China maar van Edco. Nou, over dat laatste twijfel ik. Ook ben ik via via bij mensen/wielspakers terecht gekomen die zeggen dat deze wielen troep uit China zijn. Alle Carbon wielen komen daar bijna vandaan maar ik dacht een A-merk van Edco moet wel kunnen.
Koop jaren lang bij Mantel onderdelen en kleding. Als ik in de ordergeschiedenis moet je niet eens alles willen optellen. Deze wielen hebben ze gelukkig niet meer!
Vind het het gewoon een hele slechte service bij Mantel. Dus geen Mantel meer voor mij!
Velgen zijn gewoon Chinese/Taiwanese velgen, dat is algemeen bekend. Het enige dat er EDCO aan is is dat EDCO (inmiddels failliet geloof ik) ze gespaakt heeft. Naven zijn ook gewoon Aziatisch.
Dat carbon wielen alleen voor toeristen zijn is niet mijn ervaring. Afgelopen vakantie met twee verschillende fietsgroepjes meegereden rondom de Ventoux, zeker de meer gevorderde renners allemaal met (half)hoog carbon. De Ventoux vinden ze overigens wel voor toeristen, die gemiddelde local rijdt daar misschien 1,2x per jaar op.
Dat carbon wielen alleen voor toeristen zijn is niet mijn ervaring. Afgelopen vakantie met twee verschillende fietsgroepjes meegereden rondom de Ventoux, zeker de meer gevorderde renners allemaal met (half)hoog carbon. De Ventoux vinden ze overigens wel voor toeristen, die gemiddelde local rijdt daar misschien 1,2x per jaar op.
De mensen waar jij mee gereden hebben zijn dus niet besmet met het virus? Daar waar locals andere jaren hooguit 2x de Ventoux opgingen, zien wij ineens locals die dit jaar al 10 keer de berg op gegaan zijn. (Leden van de wielervereniging in Vaison).
Grappig, hoe komt dat zo ineens?