Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 06 feb 2016 20:15

Inderdaad, gewoon volhouden.

Voor wat het waard is: vanochtend 73 km gereden. 23.3 km/h gemiddeld. Eerste 2 1/2 uur 142 bpm, laatste half uur 155. Kon hem het laatste stuk niet laag krijgen met windkracht5 tegen. Of ik dat erg vind? Nope.
Ik heb lekker buiten gefietst.

Komende week wordt Tacxen, komend weekend hoop ik weer op een duurritje. En zo rol ik dan het voorjaar in.
older Budweiser

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 06 feb 2016 20:59

rom schreef:
i-mac schreef:
synapse schreef:@ Jans: ik denk dat veel fietsers wel 30 kilometer per uur denken te rijden maar dat het echte gemiddelde toch lager is. Scheelt bij mij al gauw, afhankelijk van de verkeerssituaties, 2 á 3 kilometer op mijn gemiddelde.
Dat is een feit. Hoeveel keer heb ik gehoord dat ze gemiddeld 30km/u rijden. Blijkt dan ze steevast de 30km/u als snelheid rijden. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

]

Met hun mond halen er velen AVG 30km/h, maar in realiteit ??? Of zijn dat diegenen die bij elke oversteek / verkeerslicht / tragere voorliggers hun tellertje op pauze drukken?

De enkele keren dat ik er écht in slaag AVG 30km/h te behalen ( in het zomerseizoen langs jaagpaden/dijken – geen lichten/bochten ) betekent dit dat er bijna constant 32 à 34 km/h kruissnelheid moet onderhouden worden, over 85 à 100 km.Da’s echt wel stevig doorfietsen ( vind ik )

Wat kan ik doen qua training om bv. AVG 32 à 34 km/h te rijden over 85 à 100 km ? ( waarschijnlijk 34 à 36 km/h kruissnelheid ) dit gaat niet lukken in D1. :lol:
Kan best, ik heb vandaag een duurrit van 102 km gemaakt in D1 (hartslag van rond de 130/135) met een gemiddelde snelheid van 30 km/h.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 feb 2016 21:02

Ik krijg nu toch heel sterk het gevoel dat het doel voor veel mensen is om in een bepaalde zone te kunnen fietsen, terwijl ik toch echt denk dat het het middel zou kunnen/moeten zijn.

@RVV Bijzonder dat ook jij voor anderen beslist of iets wel of niet kan. En ik neem aan dat we met een wedstrijdrenner te doen hebben? D1 met een gemiddelde van 30 km/hr?

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 06 feb 2016 21:20

Ik ben ook erg benieuwd Jans. Zeker met die windkracht 5 vandaag.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 06 feb 2016 21:57

Jans' ik beslis helemaal niets voor een ander. "Kan best" slaat op mij als persoon en niet op de persoon waar ik reageer. Ik heb een vrij ruim trainingsvolume als amateur triathleet. Ik heb vandaag overigens gefietst op mijn tijdrit fiets. Grote voordeel is dat je "onder de wind door" kunt fietsen. Maw het scheelt een stukje luchtweerstand. Die windkracht 5 had ik al peddelend in lage hartslag veel voordeel van.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 feb 2016 22:29

RVV schreef:
Kan best, ik heb vandaag een duurrit van 102 km gemaakt in D1 (hartslag van rond de 130/135) met een gemiddelde snelheid van 30 km/h.
Ja maar jij bent natuurlijk wel een beetje een buiten categorie. :)
Ruimtevaart is ook mogelijk, maar dat betekend nog niet dat ik volgende week op de maan sta.

Overigens via een linkje ook weer een heel ander lijstje gevonden met percentages. Daar is 120-130 herstel. En dan Extensieve duur 130-140. Om Alan gek te maken zijn dat zelfs 6 zones. Dus wat is er nou correct?
GJEvK schreef:[
Volhouden. En als je merkt dat je hartslag wat hoger is, rustiger trappen tot ie weer zakt. Afhankelijk van hoe ik me voel stijgt mijn hartslag zo ongeveer op het moment dat ik op m'n fiets zit tot 140 (terwijl m'n rustige duur zo rond de 125 eindigt).
Mijjn punt is dat als ik aan het fietsen ben de hartslag gewoon niet tot onder de 140 zakt. Behalve als ik stop met fietsen. Nog rustiger dan rustig is stilstaan.
Ik heb net als Jans dat mijn hartslag heel snel omhoog gaat. Als ik door de keuken loop om een bidon op mijn fiets te doen is het al 110. Dan heb ik nog geen centimeter gefietst.
Misschien ligt dat aan de leeftijd/overgang/bloedarmoede of weet ik veel wat anders, maar het is zoals het is en ik kan er niks aan veranderen. Dat heeft niks met willen te maken.

Ik ben het wel met een aantal andere dames eens; in de medische wetenschap en dat zal sportmedisch niet heel veel anders zijn, is de man het uitgangspunt. Het wordt tijd dat er eens uitgezocht wordt hoe sommige dingen voor vrouwen zijn, want bijvoorbeeld dit lijkt voor een aantal dames toch niet hetzelfde te zijn als voor de mannen.
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 06 feb 2016 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9200
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 feb 2016 22:38

Fysiologisch gezien is er geen enkele basis om meer dan drie zones te onderscheiden (met de ventilatoire drempels als overgangen tussen de zones). Ik propageer niet voor niets slechts 2 zones om in te trainen, "lekker rustig" is onder de eerste ventilatoire drempel, "stukies hard" boven de tweede. Volgens het polarized training model moet je niet te veel trainen met een intensiteit tussen die twee zones, en eerlijk gezegd geloof ik daar wel in.
Het mooie van methode 53x11 (en dan komt de progressie vanzelf), is dat je deze ook goed toe kan passen als je geen benul hebt wat ventilatoire drempels zijn of wat polarized training is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2016 22:42

RVV schreef:
Kan best, ik heb vandaag een duurrit van 102 km gemaakt in D1 (hartslag van rond de 130/135) met een gemiddelde snelheid van 30 km/h.
Met een gemiddelde cadans van 60 en daarnaast op een tijdritfiets.

Snap overigens niet wat dit soort opmerkingen toevoegen, het topic wordt door iemand gestart die een 'probleem' heeft om in D1 te komen.

In het geval dat je niet veel fietst zou ik echt niet proberen in D1 te blijven rijden. Gewoon lekker fietsen en als je het ritme te pakken hebt is het vroeg genoeg om eens te kijken met wat voor intensiteit je aan het fietsen bent en wat meer te gaan variëren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 feb 2016 22:57

RVV schreef: "Kan best" slaat op mij als persoon en niet op de persoon waar ik reageer.
Misschien de volgende keer schrijven: ik kan het wel hoor. Zoals je het eerder schreef, las ik het toch echt zoals ik het eerder verwoorde.
En "onder de wind door fietsen"? moet ons toch ook lukken TTT? Met onze geringe lengte? ;)
@RVV Ik begrijp wel wat je er mee wil zeggen, voor het geval je dat betwijfelt.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 feb 2016 22:58

53x11 schreef:Volgens het polarized training model moet je niet te veel trainen met een intensiteit tussen die twee zones, en eerlijk gezegd geloof ik daar wel in.
Ook bij polarized trainen zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen, zie http://www.joefrielsblog.com/2014/10/po ... pdate.html . Misschien zegt de conclusie van Joe Friel nog wel het meeste:
"The bottom line here is that even though polarized training has repeatedly been shown to produce the greatest improvements, how you train throughout the year must be seen in a far broader perspective. Smart training is not an either-or proposition. You don’t just train one way or the other throughout the entire season. It always comes down to taking a long-term view relative to your races, goals and personal limiters and then designing a training program that addresses these matters".
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9200
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 feb 2016 23:05

Dat noem ik geen kanttekening.

Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je een verstandig handvat heb om je training u te richten. Dat kán het indelen van trainingen in heel veel zones zijn. Maar in veel gevallen maakt dit het trainen alleen maar nodeloos ontwikkeld, en bovendien schiet het zijn doel volledig voorbij. (Maar goed, al die trainingsadviesbureautjes moeten ook geld verdienen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 feb 2016 23:18

Ok, zullen we het dan speciaal voor de wannabe Nijntje-renners kort en bondig samenvatten:

- veel rustig fietsen en af en toe even keihard.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie