Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]
Ik zit in hetzelfde schuitje: Campa rijder en zit te loeren naar vermogensmeter. De powertappedalen hebben bij mij juist wel de voorkeur: makkelijk uitwisselbaar tussen mijn verschillende fietsen en meting per been (ooit knieschijf rechts gebroken en sindsdien zichtbaar minder spiermassa). Ik kijk ook naar Garmin pedalen (look plaatjes, kwetsbaarder, lelijke uitsteeksels) en Favero Bepro (veel goedkoper maar lastiger te monteren en daardoor lastiger over te zetten naar andere fiets).
Ik stel het sowieso uit tot kerst, aangezien er in de periode vaak goede aanbiedingen zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik stel het sowieso uit tot kerst, aangezien er in de periode vaak goede aanbiedingen zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
zoals @havana eerder beschrijft: een crank verwisselen (mits je overal geschikte lagers hebt gemonteerd) is echt niet zoveel meer werk dan pedalen wisselen.
enige is wel dat je een crank niet zomaar op een eventueel gehuurde fiets zet. Weet even de huidige prijssstelling van de Garmins niet, maar met een Quarq + bladen ben je dan nog wel iets goedkoper uit dan de Powertaps (al kun je ook wel los gaan op lagers natuurlijk)
enige is wel dat je een crank niet zomaar op een eventueel gehuurde fiets zet. Weet even de huidige prijssstelling van de Garmins niet, maar met een Quarq + bladen ben je dan nog wel iets goedkoper uit dan de Powertaps (al kun je ook wel los gaan op lagers natuurlijk)
Als je zoals Joost ook nog een crosser hebt dan is een crank al meteen minder handig i.v.m. wisselen bladen enzo.
De Powertaps zijn denk ik een goede keuze, ze zijn nu al een tijdje op de markt en het wordt tijd dat de prijs eens wat omlaag gaat.
De Powertaps zijn denk ik een goede keuze, ze zijn nu al een tijdje op de markt en het wordt tijd dat de prijs eens wat omlaag gaat.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik zie geen enkele reden om 130 BCD te nemen. Op een 110 BCD past namelijk wel een 53/39 (wel maatvoering 110 nemen uiteraard) maar bijvoorbeeld een 34 past niet op een 130 BCD. Misschien gebruik je die nu niet, maar in de toekomst wellicht wel. Ik ken je capaciteiten niet, maar een 34 voor de bergen is voor de meeste renners echt geen overbodige luxe.[/quote]havana schreef:Waarom moet ik een 110mm BCD? Als ik op 53/39 wil blijven fietsen kan 130 toch prima? Quarq en P2max bieden beide.
Ah ...
Met 110 kan ik dus wisselen van 53/39 naar 50/34 en terug waarbij ik alleen de voorderailleur moet verschuiven.
Inderdaad. Ik kan best trappen, maar de bergen in met een 39 liever niet. Ik ben uitgenodigd om de Stelvio te beklimmen en vreesde al dat 39t te zwaar zal worden.
Ah, die context is wel praktisch.havana schreef:Bovendien raak je een 130 BCD veel lastiger kwijt op de tweedehands markt. Er is nauwelijks nog vraag naar "ouderwetse" dubbels. Het is niet voor niks dat bijv. Campa en Shimano hier vanaf gestapt zijn (hanteren nog maar één maat).
Ik zal op die diameter letten, maar zal uitgaan van 24mm als voorkeur.havana schreef:De vele standaarden zijn inderdaad complex, maar als je je er even in verdiept valt het mee. Als vuistregel kun je aanhouden dat een 24 mm as eigenlijk in alle systemen past, dit i.t.t. een oversized (30 mm) as.
Ik ben nogal gecharmeerd van de klassieke Campa look. Met een nieuwe Quarq wordt het wat moderner en dan zien die van Praxisworks er goed uit hierop. Worden ook goed gewaardeerd, lees ik.havana schreef:Als je de 110 BCD spider pakt kun je de kettingbladen monteren waar jij blij van wordt. Er past heel wat op. Rotor, SRAM, TA Spécialités, FSA, Stronglight, Praxisworks en nog een hele reeks anderen.
Er is keuze genoeg in ieder geval.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40968
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarom zou je 53 willen?
Less is bore
Dan fiets je ook 95% van je kilometers fijn op je 50, dat maakt namelijk maar heel weinig verschil.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40968
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Slecht antwoord imho.snowkrash schreef:Omdat ik daar al jaren 95% van mij km's heerlijk op fiets.
1 kransje kleiner achter schakelen lost je probleem op.
Less is bore
Als ik als zo lang goed op 53t fiets, zie ik eigenlijk niet echt in om dit te veranderen.
Als het gaat om de combi met 34t mogelijk te maken: In NL en BE kan ik goed uit de voeten met 53/39 en kan ik de Ardennen ook prima aan met 39t. Ik snap die 50/34 niet zo goed in deze contreien.
De bergen ben ik nog nooit in geweest en zal waarschijnlijk een fiets huren met een compact of triple.
Als het gaat om de combi met 34t mogelijk te maken: In NL en BE kan ik goed uit de voeten met 53/39 en kan ik de Ardennen ook prima aan met 39t. Ik snap die 50/34 niet zo goed in deze contreien.
De bergen ben ik nog nooit in geweest en zal waarschijnlijk een fiets huren met een compact of triple.
Zo zie je maar weer, iemands visie is net zo breed als iemands kennis....