Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewicht, fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 31 aug 2016 19:21

geertjeb schreef:Ik eet na het fietsen meestal een broodje dunner
+1 :lol:

Kilowatt schreef: Op de fiets neem ik altijd eten mee voor de zekerheid voor als ik geparkeerd kom te staan met een lege maag, maar dat komt sinds ik beter getraind ben bijna niet meer voor.
dit is precies ook wel een belangrijke volgens mij. Enerzijds verbruik je in de basis meer (want ook in rust zijn je spieren sterker), anderzijds kost bepaalde inspanning ook weer minder energie (kijk maar naar je lagere hartslag als je beter getraind bent). Zomaar extra gaan eten omdat je denkt dat je toch meer beweegt is dus niet zo handig.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 aug 2016 20:09

Een lagere hartslag doordat je beter getraind bent betekend niet dat je lichaam minder energie gebruikt. Het enige wat het aangeeft is dat je hart minder vaak hoeft te slaan om dezelfde hoeveelheid bloed rond te pompen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 31 aug 2016 20:34

ah, dus één hartslag kost niet altijd dezelfde energiehoeveelheid? hart heeft natuurlijk ook spieren (die weer meer getraind kunnen zijn). Maar in het algemeen geldt dus: minder slaan ≠ minder energie?

Roy Van De Sande
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2015 21:40

Roy Van De Sande 31 aug 2016 21:04

De verpompte hoeveelheid bloed per hartslag is hierin bepalend. Je hart kan sneller slaan aan een kleiner volume/slag of trager aan een groter volume per slag. Een sporthart verpompt per slag meer bloed (en dus ook zuurstof) dan een ongetraind hart en dus kan je hartslag naar beneden. De energie per hartslag hangt uiteraard samen met het verpompte volume / slag. Minder slaan is daarom nog niet persé gelijk aan minder energie. Mits de efficiëntie van een sporthart hoger is dan dat van een ongetraind hard (wat geloof ik wel zo is) zou bij eenzelfde slagvolume en eenzelfde hartslag het sporthart minder energie verbruiken dan het ongetrainde hart. In hoeverre dat je hierdoor gaat afvallen is natuurlijk een heel ander verhaal... :lol:

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 31 aug 2016 21:17

Ik ben de afgelopen 3 jaar bijna 20 kg kwijt geraakt, maar zit eigenlijk nog met de laatste 3-5 kg. Die gaan er maar niet af. Gaat het mij helpen om vaker met een lage hartslag te gaan rijden? (Woon-werk bijvoorbeeld)
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 31 aug 2016 21:47

Wolfhound32 schreef:Ik ben de afgelopen 3 jaar bijna 20 kg kwijt geraakt, maar zit eigenlijk nog met de laatste 3-5 kg. Die gaan er maar niet af. Gaat het mij helpen om vaker met een lage hartslag te gaan rijden? (Woon-werk bijvoorbeeld)
Doe je al aan krachttraining of heb je dat reeds overwogen ?

Door het doen van krachttraining verbrand je ook de meeste calorieen in rust toestand. Vaker met een lagere hartslag rijden zet helaas geen zoden aan de dijk voor de gemiddelde recreant.

De "naverbranding" van een krachttraining duurt gemiddeld tot 48 uur...
De "naverbranding" van een fietstraining tot gemiddeld 8 uur...

En nee, als je 2x per week gerichte krachttraining doet krijg je echt niet meteen spierballen en kom je ook geen kilo's spiermassa aan.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 31 aug 2016 22:05

monsieurpinot schreef:ah, dus één hartslag kost niet altijd dezelfde energiehoeveelheid? hart heeft natuurlijk ook spieren (die weer meer getraind kunnen zijn). Maar over het algemeen geldt dus: minder slaan ≠ minder energie?
Wat je hart aan energie verbruikt zal wel niet zo'n groot percentage van het geheel zijn schat ik zo in.
Je moet het hart zien als de brandstofpomp, niet als de motor van het lichaam. Hoe beter getraind hoe groter het hart (is in feite een spier die je kunt trainen), hoe groter het slagvolume. Per slag kan het hart meer bloed rondpompen (en dus zuurstof, glucose en al het andere dat in het bloed zit en naar de spieren moet) en dus kan het hart met een kleiner aantal slagen dezelfde hvh bloed pompen=lagere hartslag.
older Budweiser

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 31 aug 2016 22:20

monsieurpinot schreef:ah, dus één hartslag kost niet altijd dezelfde energiehoeveelheid? hart heeft natuurlijk ook spieren (die weer meer getraind kunnen zijn). Maar in het algemeen geldt dus: minder slaan ≠ minder energie?
Je hart verbruikt misschien een klein beetje minder energie om het bloed rond te pompen. Maar als jij beter getraind bent en daardoor een hoger wattage kan trappen, dan produceer je dus meer energie. Wattage of officieel vermogen is namelijk de eenheid van energie per tijdseenheid. Om die grotere hoeveelheid energie te produceren, heb je meer brandstof nodig en verbruik je dus ook meer energie.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 31 aug 2016 22:41

weer wat geleerd vandaag! (maar jij gaat er dan vanuit dat je als je het kunt je een hoger wattage gaat trappen, dat hoeft natuurlijk niet perse)

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 31 aug 2016 23:56

Er vanuit gaande dat je niet alleen maar rondje fietst maar ook probeert een beetje gericht te trainen, dan train je volgens plan of in een vermogenszone of in een hartslagzone. Als je meer vermogen kan produceren, dan gaat of het vermogen in je vermogenszones omhoog of kan je meer vermogen bij een bepaalde hartslag trappen. En dat betekent dus dat je meer vermogen levert en dus gebruikt tijdens een vergelijkbare training dan een half jaar geleden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 01 sep 2016 06:26

ruud_k schreef:
Wolfhound32 schreef:Ik ben de afgelopen 3 jaar bijna 20 kg kwijt geraakt, maar zit eigenlijk nog met de laatste 3-5 kg. Die gaan er maar niet af. Gaat het mij helpen om vaker met een lage hartslag te gaan rijden? (Woon-werk bijvoorbeeld)
Doe je al aan krachttraining of heb je dat reeds overwogen ?

Door het doen van krachttraining verbrand je ook de meeste calorieen in rust toestand. Vaker met een lagere hartslag rijden zet helaas geen zoden aan de dijk voor de gemiddelde recreant.

De "naverbranding" van een krachttraining duurt gemiddeld tot 48 uur...
De "naverbranding" van een fietstraining tot gemiddeld 8 uur...

En nee, als je 2x per week gerichte krachttraining doet krijg je echt niet meteen spierballen en kom je ook geen kilo's spiermassa aan.
Nee, ik doe inderdaad (nog) geen krachttraining. Wellicht gaat dat me helpen. Doe moeite van het uitproberen waard. Thanks!
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Lupstra
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 mei 2016 12:24

Lupstra 01 sep 2016 09:22

ruud_k schreef:
runcyclerun schreef:
GJEvK schreef:Pff kan er niet wat duidelijkheid en ook eenduidigheid komen? Aan de ene kant moet je vaak een klein beetje eten. En blijkbaar wil je alvleesklier liever niet te vaak wat te eten... Pfff...

herstel: chocomelk. Staat op Fiets.nl dus het is waar :) Wel de halfvolle die is minder vet :)
Neee :-) niet minder vet. Vet is juist goed :-)))
Yes, vet is goed !

Iedereen hamert altijd alleen maar op koolhydraten en suikers, maar die meuk is zo verbrand door je lichaam (kijk maar eens naar de verbrandingswaarde tussen vet en koolydraten).
Ik moet het ook niet zo van de Koolhydraten hebben, meeste dagen zit ik rond de 205 gram koolhydraten, 180 gram eiwitten en 55 gram vet, het werkt voor mij iig goed.

Plaats reactie