Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Bitcoins

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2017 11:28

De meesten hier op het forum durven al niet eens zonder helm op pad te gaan of iets spannenders dan Ultegra op hun fiets te schroeven. De Bitcoin lijkt mij dan helemaal een brug te ver...
Campagnolo Ultra Dork

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 09 dec 2017 11:58

We staan aan de vooravond van een immense revolutie. Blockchain, robotisering en internet of things zullen de komende tien tot twintig jaar ons leven veranderen zoals we nog niet gezien hebben. Bitcoin is een van de eerste voortekenen. Het is het breekijzer voor alle cryptovaluta en staat nu in the picture. Cryptovaluta zullen binnen enkele jaren net zo'n normaal betaalmiddel worden als de bestaande fiatcurrencies (euro, dollar etc). De rol van banken zal hierdoor afnemen. Dat weten ze zelf trouwens ook en ze zijn al hard bezig transities in te zetten. Maar veel meer 'trusted third parties' zullen verdwijnen of van rol veranderen. Of bitcoin de cryptovaluta van de toekomst wordt waag ik eerlijk gezegd te betwijfelen, misschien komt er inderdaad wel een crash zoals sommigen voorspellen. Maar er staan heel veel andere te trappelen om de leidende rol over te nemen. De cryptovaluta staat nu een beetje op de kaart en zal niet verdwijnen. Hun rol zal groeien de komende jaren, daar ben ik heilig van overtuigd. Vooruitgang is niet tegen te houden door welke instantie dan ook, Er zal veel verzet zijn de komende tijd, maar stukje bij beetje zal het besef doordringen dat dit een blijvertje is en geen tijdelijk hype die weer overwaait.

Een heel simpele uitleg: je kunt blockchain zien als het internet en de cryptovaluta als email (een toepassing van het internet). En de diverse emailaanbieders kun je beschouwen als de verschillende cryptovaluta.
Ik durf geen uitspraak te doen over de toekomst van de bitcoin, maar ben er zeker van dat blockchain en cryptovaluta hun intrede hebben gedaan en niet meer weg gaan.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 09 dec 2017 12:00

Ik denk dat het niets met durven te maken heeft.
Ik zie het kopen van bitcoins zelf als een primade systeem waarbij je vooral niet als laatste in moet stappen.
Daarnaast heb ik mijn vraagtekens bij andere zaken zoals de beveiliging en het milieu.
Het bitcoinsysteem verbruikt in één dag genoeg energie om ruim 440 duizend Nederlandse huishoudens een maandlang van stroom te voorzien. 'Dat laat zien dat de bitcoin in deze vorm geen haalbaar alternatief is voor het huidige geldsysteem. Het bitcoindelven is alleen nog lucratief is bij een hoge bitcoin koers en een lage energie prijs.

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 09 dec 2017 12:27

Dat energieverhaal vind ik nogal relatief hoor. Als je nagaat dat één simpele zoekactie met Google al een ouderwetse gloeilamp een aantal seconden kan laten branden [bron] dan kun je beter dat aanhalen als milieuargument. Valutahandel, geld drukken, digitaal afrekenen enz. het kost allemaal energie dus dat argument houdt wat mij betreft geen stand.

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 09 dec 2017 12:29

De bitcoin verbruikt ruim 200 kWh per transactie.
Een zoekopdracht op Google kost 0,0004 kWh.

Dat is een substantieel verschil.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2017 12:35

Je moet dus durven te gokken dat er na jou nog genoeg mensen (gekken?) instappen...

Het is een interessant stukje programmatuur maar de de benodigde rekenkracht is inderdaad een probleem (maar ook meteen de kracht van het systeem). Als blockchain het nieuwe, veilige internet wordt dan zijn we nu terug in het beging van de jaren 80 beland op hardware gebied. Vandaar misschien ook wel de idioot hoge prijs voor een stukje nietszeggende software.

In het verleden is altijd gebleken dat het zeer moeilijk is om hackers erg lang een stap voor te blijven. Ik ben bang dat tegen de tijd het het gemeengoed gaat zijn het de consument vooral heel erg geld heeft gekost en dat er geen extra veiligheid voor in de plaats is gekomen.
Campagnolo Ultra Dork

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 09 dec 2017 13:06

Ernie C. schreef: 09 dec 2017 12:35 In het verleden is altijd gebleken dat het zeer moeilijk is om hackers erg lang een stap voor te blijven. Ik ben bang dat tegen de tijd het het gemeengoed gaat zijn het de consument vooral heel erg geld heeft gekost en dat er geen extra veiligheid voor in de plaats is gekomen.
De bitcoinblockchain is met de huidige techniek unhackable. Die stelling durf ik wel aan. In de acht jaar dat de bitcoin bestaat is deze ook nog nooit gehackt. Dat heeft te maken met twee zaken: het is decentraal (de informatie staat dus niet op een plek) en het gebruikte hashingalgoritme is buitengewoon geavanceerd. Naar schatting kost het creëren van een illegale bitcointransactie 30 miljard doller. Maar feitelijk is dat een gedachte-experiment, want er is in de hele wereld geen computerpark te vinden dat ook maar enigszins in de buurt komt om dit te realiseren.

De grootste bedreiging voor de blockchain komt van de introductie van quantumcomputers. Maar dat is nog wel een jaar of tien weg en inmiddels is men al bezig om blockchain ook hierop voor te bereiden.

Blockchain is superveilig en zal dat de komende tijd blijven. Het is uiterst geschikt om 'waarde' over te dragen. Dat is een trend die nu al is ingezet en niet alleen op het gebied van valuta. Ook contracten kun je via de blockchain overdragen zonder een derde partij (bv notaris, advocaat). Dit gaat onze maatschappij ingrijpend veranderen. Bitcoin is slechts het eerste golfje van de tsunami die er op ons af gaat komen.

Maar wees niet bang, fietsen blijven we lekker doen zoals altijd. Gewoon zo hard mogelijk trappen ;)
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 09 dec 2017 14:09

Ipv Blockchain, robots en IOT kon klimaat en gevolgen daarvan zoals migratie wel eens de grote game changer zijn.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 09 dec 2017 14:10

Ik word oud...
Bedrijven die $ 8000,- per minuut verliezen, onzichtbare en ongedekt geld wat elke maand bijna verdubbelt in z'n waarde, en iedereen vind het de normaalste zaak van de wereld..
En dan heb ik het nog niet eens over dat er halvezool in het wittehuis rond loopt.... hoe is het zover gekomen??

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 09 dec 2017 14:40

Herman_N schreef: 09 dec 2017 13:06 De bitcoinblockchain is met de huidige techniek unhackable.
Ook niet met een 51% aanval?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2017 14:48

Alle computer in China + een paar supercomputers?
Herman_N schreef: 09 dec 2017 13:06

Blockchain is superveilig en zal dat de komende tijd blijven. Het is uiterst geschikt om 'waarde' over te dragen. Dat is een trend die nu al is ingezet en niet alleen op het gebied van valuta. Ook contracten kun je via de blockchain overdragen zonder een derde partij (bv notaris, advocaat). Dit gaat onze maatschappij ingrijpend veranderen. Bitcoin is slechts het eerste golfje van de tsunami die er op ons af gaat komen.

Maar wees niet bang, fietsen blijven we lekker doen zoals altijd. Gewoon zo hard mogelijk trappen ;)
Om waarde over te dragen is het in ieder geval heel erg veilig maar het is wel erg omslachtig. Als je al ziet hoeveel data je nodig hebt om 1 Bitcoin weer te geven en bij te houden dan kun je moeilijk spreken van een efficiënt systeem. Zeker met de huidige stand van techniek zal een cryptomunt die geschikt is voor normaal betalingsverkeer bakken met geld kosten.

Het decentraal vastleggen van privacygevoelige informatie lijkt mij niet echt een geruststellend idee. Je kunt in een blockchain alle mutaties perfect en veilig bijhouden maar inzage krijgen in (een deel van) de informatie is waarschijnlijk al een stukje makkelijker te realiseren.
Campagnolo Ultra Dork

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 09 dec 2017 15:16

Ik moet zeggen die Bitcoin lijkt me wel wat , gisteren een proefrit gemaakt op een Bitcoin Blockchain met SRAM Force 1x11 en dat beviel uitstekend .

Plaats reactie