Alles over vakanties op én met de fiets

Cinglé du Mont Ventoux

laurens87
Forum-lid

laurens87 09 aug 2018 13:07

Over welke het makkelijkst is verschillen de meningen nauwelijks. Maar zelf vind ik Malaucene moeilijker, dit door de steile strook voor mont serein. Ik verteer het lange steile van het bos beter. En heel veel scheelt het niet :D
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 aug 2018 13:10

ypuh schreef: 09 aug 2018 13:01 Heb een trauma over gehouden aan dat bos. Als ik meer dan 3 bomen samengeschoold zie langs de weg, doen mijn benen alweer pijn.
:mrgreen: het is idd wel een ritje waar het begrip "bos" ineens een geheel andere betekenis krijgt dat het sprookjesbos uit je jeugd.

3 keer op dag dat ding op vind ik persoonlijk niet interessant maar het blijft wel een straffe stoot. :winkthumb:

Wel diverse keren van Bedoin omhoog geweest maar de Malaucene kant is er nog niet van gekomen. Was vorig jaar gepland als tussenstop naar Italië alleen trip moeten cancelen wegens familieomstandigheden.
Blijft toch een gave berg maar verbaas me steeds dat de omgeving door veel fietsers wordt overgeslagen en "alleen" maar "even" de Ventoux doen.

Maar dat bos................ja, ja

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 09 aug 2018 13:51

Eigenlijk is Malaucene leuker, hoewel het niet de klassieke klim is.
Alleen voor de omgeving zou ik zelf overigens die kant niet opgaan, het is wel aardig maar niet genoeg om daar een paar dagen te gaan verblijven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 aug 2018 14:05

Het grote voordeel is dat je daar in de zomer eigenlijk altijd mooi weer hebt. Qua fietsen vind ik het gebied rondom de Mt. Ventoux juist ideaal. Zeer veel klimmetjes tot 6 km, nergens wordt het echt steil dus je kunt ook heel goed wat minder heftige ritten maken. Als je de juiste standplaats kiest kun je ongelofelijk veel mooie rondjes rijden.

Zelf zit ik nu bijna 2 weken nabij Buis les Baronnies. Al behoorlijk veel gefietst maar de Kale Berg nog niet opgereden en ik betwijfel of het ervan gaat komen deze vakantie. Vermaak me voorlopig prima met andere ritjes. Die berg heb ik al een keer of 20 beklommen dus het hoeft van mijn niet zo ;)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 aug 2018 14:22

@Keezx, ik begrijp echt niet dat je je in de omgeving van de Ventoux niet een paar dagen zou kunnen vermaken met fietsen. Havana heeft in het verleden de cols die hij hier gefietst heeft al een keer opgenoemd.
Ik heb niet het idee dat je de Col de Soubeyrand al eens beklommen hebt. (er zijn er nog heel veel meer). En het is er zo heerlijk rustig als je een 20 km van de Ventoux af naar het oosten bent.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 09 aug 2018 14:35

Ben er zelf dit jaar voor het eerst 4 dagen geweest en vond de routes voorafgaand aan de Ventoux misschien ook nog wel mooier dan de dag zelf. Voor de mooie vergezichten en hoog gelegen meren zijn de Alpen natuurlijk een stuk mooier, maar voor lekker rondjes rijden op rustige buitenweggetjes tussen de lavendel en kersenbomen en in de wielerdorpjes vond ik minstens net zo leuk.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 aug 2018 15:03

Zo even snel uit het hoofd een lijstje ;) van interessante klimmetjes rondom de Ventoux

- Coté de la Peyronière. (hoogste punt Vallée du Toulourenc, aka Côte de Bluye)
- Col de Veaux
- Col de Macuègne
- Col de l'Homme Mort
- Col d'Ey (mogelijk vanaf 3 kanten)
- Col de Propiac
- Col de la Croix Rouge
- Col de la Suzette
- Col de la Chaine
- Col de la Madeleine
- Col de Soubeyrand
- Col de Peyruergue
- Col de Perty
- Col du Negron
- Col d'Abeilles
- Gorge de las Nesques
- Col d'Aulan (Gorge d'Aulan)
- Col de Fontaube
- Col des Aires
- le Poët-en-Percip
- Pas du Voltigeur

Kortom, je kan hier zo een week fietsen, voldoende hoogtemeters maken zonder die kale berg op te rijden.

Zo ben ik gisteren vanuit Buis naar St Auban gefietst, heb vervolgens de Col d'Aulan gedaan, gevolgd door een lusje Macuègne - l'Homme Mort. Dan de Col des Aires over en ik was weer thuis met 90 km / 1500 hm op de klok.

En de dag ervoor reed ik eerst Col de Propiac over, vervolgens het bekende tweeluik Col de la Chaine - Col de la Suzette, om vervolgens via Malaucène via de Col de Veaux terug te rijden. Goed voor 80 km met 1400 hm.

En zo ken ik hier nog 10 vergelijkbare ritten die nicht zu anstregend ;) zijn.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 09 aug 2018 17:41

Tsja, mij deed het niet zoveel, in ieder geval niet genoeg om daar snel weer terug te komen.
Niemend hoeft daar beledigd of pissig om te zijn , iedereen heeft zijn voorkeuren.
Herhaal dit niet onnodig

joopi
Forum-lid

joopi 09 aug 2018 18:03

@Vince, als je een cassette hebt met 32 zou ik die er gewoon opzetten, een hogere trapfrequentie hou je langer vol dan harken op een zwaarder verzet en inderdaad, zoals hierboven vermeld, die paar kms vlak voor de Mt. Serein op de route vanaf Malaucene zijn gemiddeld >10%. Tijdens de 2e of de 3e beklimming van de Cinglés zal je dat zeker voelen.

Vince!
Forum-lid

Vince! 10 aug 2018 12:38

joopi schreef: 09 aug 2018 18:03 @Vince, als je een cassette hebt met 32 zou ik die er gewoon opzetten, een hogere trapfrequentie hou je langer vol dan harken op een zwaarder verzet en inderdaad, zoals hierboven vermeld, die paar kms vlak voor de Mt. Serein op de route vanaf Malaucene zijn gemiddeld >10%. Tijdens de 2e of de 3e beklimming van de Cinglés zal je dat zeker voelen.
Zonet eens enkele profielen bekeken van beklimmingen die we onlangs deden in de Belgische Ardennen. Daar werd het inderdaad voor mij harken op de 28 bij hellingen vanaf 14a15%. Max was 19%, ook dat lukte, weliswaar zijn de afstanden dan beperkt. Op de Ventoux wordt het nergens steiler dan 11%, daarvan uitgaande moet t lukken, niet ?
Vreemd dat ik weinig info vind over welke cassette's gebruikt warden.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 aug 2018 12:52

Verzet is iets persoonlijks en een cassette is maar 1 onderdeeltje van het verzet.
Ik gebruik nooit meer dan een 26 achter, maar dat zegt pas wat als je weet dat ik een 30 of 28 voor kan steken in de hoge bergen.
Bij twijfel een paar tanden meer kan geen kwaad.
Herhaal dit niet onnodig

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 aug 2018 12:57

Keezx schreef: 10 aug 2018 12:52 Bij twijfel een paar tanden meer kan geen kwaad.
Door de jaren heen schaam je je minder voor een "noodijzer" ;)

Plaats reactie