Probleem met nieuwe 6700 triple
Mijn FM is mecanicien bij de Raboploeg en heeft dus prima contacten met Shimano. Ik heb hetzelfde geratel bij mijn nieuwe Bulls, dit was zijn reaktie op mijn mail:
Ik heb voor dit probleem al meerdere keren contact met Shimnao gehad.
Er gaat een nieuw model voorblad voor komen die beter in de ketting valt. Dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
De tandwielen zijn vanaf komende week leverbaar. Het is wel zo dat de aantallen van de bladen zeeer beperkt zijn. Komen in aantal weken in grotere aantallen.Ik moet wel eerst het oude blad opsturen om een nieuwe te krijgen bij Shimano.
Je bent dus een weekje de fiets kwijt. Je kan het ook van de winter doen als je minder fietst.
Ik ga m'n fiets binnenkort brengen, ik zal hier laten weten wat het resultaat is.
Ik heb voor dit probleem al meerdere keren contact met Shimnao gehad.
Er gaat een nieuw model voorblad voor komen die beter in de ketting valt. Dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
De tandwielen zijn vanaf komende week leverbaar. Het is wel zo dat de aantallen van de bladen zeeer beperkt zijn. Komen in aantal weken in grotere aantallen.Ik moet wel eerst het oude blad opsturen om een nieuwe te krijgen bij Shimano.
Je bent dus een weekje de fiets kwijt. Je kan het ook van de winter doen als je minder fietst.
Ik ga m'n fiets binnenkort brengen, ik zal hier laten weten wat het resultaat is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 28 jul 2011 16:38
geodendag; ik heb geen oplossing maar wil wel graag delen dat ik sinds 4 weken een nieuwe Canyon heb met ultegra triple. 6703 met 6600 ketting. Zelfde gelazer. baal er flink van. Als je van goed materiaal houd dan is het bij iedere omwenteling ergenis. Middenblad voor is bij elke vertanding achter geratel. Ben een leek en had 4 jaar een oude racefiets maar die maakte niet zoveel leven als deze . als ik zo jullie reacties lees dan heb ik spijt dat in niet een 2x10 afmontage heb gekozen, dan maar minder allround. Ik heb contact gehad met Canyon en die meldde dat ze het "probleem "al 1,5 jaar kennen en trachten bij shimano weerlegd te krijgen. Wel jammer dat bij mijn aankoop niks gemeld is. Maar ik moet dus een KMC ketting gaan kopen? welk type?
mvg
mvg
Ik heb een tegengestelde ervaring. Mijn nieuwe fiets met ultegra 6703 triple (2012 versie) en 6600 ketting maakte in het begin wel een ratelend geluid, en niet alleen op het middenblad. Ik heb de fiets ongeveer 200 km ingereden, en bewust veel geschakeld. Vervolgens derailleurs voor en achter opnieuw afgesteld. Nu loopt 'ie als een zonnetje, zowel op buiten- als middenblad. Binnenblad heb ik nog nauwelijks geprobeerd, maar lijkt ook geen probleem te zijn.
Na vanalles te proberen lijk ik een oplossing gevonden te hebben.
Het viel me steeds op dat het probleem met het knarsende binnenblad (ik vind het eerder knarsen dan kraken) verdwenen was bij het opleggen van een nieuwe ketting. Ik had dan ook lange tijd het idee dat het geknars begon bij het inslijten van de ketting.
Nu is het ook zo dat een nieuwe ketting in de fabriek gesmeerd is, en het dus ook zou kunnen dat het geknars begint wanneer de 'fabrieksolie' niet meer tussen de schakels zit. Ik heb ook de indruk dat die 'fabrieksolie' een hogere viscositeit heeft dan de producten die ikzelf gebruikte.
Als experiment ben ik een tijdje geleden begonnen met het gebruik van Finish Line Wet Lube (http://www.finishlineusa.com/products/c ... y-lube.htm" onclick="window.open(this.href);return false;), een olie met een hogere viscositeit.
Sindsdien heb ik geen last meer van het gekraak/geknars. Het vraagt wel meer onderhoud: de ketting wordt vlugger zwart, maar dat vind ik geen bezwaar. Onderhoud hoort ook bij de hobby
(Producten die - voor mij - niet hielpen: Finish Line Dry lube, Squirt Dry Lube en één of andere teflon-spray waarvan ik de naam even kwijt ben. En nee, ik wil geen reclame maken. Volgens mij is elke olie met een hogere viscositeit wel een kanshebber.)
Het viel me steeds op dat het probleem met het knarsende binnenblad (ik vind het eerder knarsen dan kraken) verdwenen was bij het opleggen van een nieuwe ketting. Ik had dan ook lange tijd het idee dat het geknars begon bij het inslijten van de ketting.
Nu is het ook zo dat een nieuwe ketting in de fabriek gesmeerd is, en het dus ook zou kunnen dat het geknars begint wanneer de 'fabrieksolie' niet meer tussen de schakels zit. Ik heb ook de indruk dat die 'fabrieksolie' een hogere viscositeit heeft dan de producten die ikzelf gebruikte.
Als experiment ben ik een tijdje geleden begonnen met het gebruik van Finish Line Wet Lube (http://www.finishlineusa.com/products/c ... y-lube.htm" onclick="window.open(this.href);return false;), een olie met een hogere viscositeit.
Sindsdien heb ik geen last meer van het gekraak/geknars. Het vraagt wel meer onderhoud: de ketting wordt vlugger zwart, maar dat vind ik geen bezwaar. Onderhoud hoort ook bij de hobby
(Producten die - voor mij - niet hielpen: Finish Line Dry lube, Squirt Dry Lube en één of andere teflon-spray waarvan ik de naam even kwijt ben. En nee, ik wil geen reclame maken. Volgens mij is elke olie met een hogere viscositeit wel een kanshebber.)
Hoi,
Eindelijk een echte oplossing gevonden, kost maar 10 euro !
Namelijk een 39T blad besteld uit de 6703 grey groep,(Y-1LK98040) sindsdien is het muisstil geworden (icm met een 7801 ketting)
Jammer dat Shimano ons eerst niet serieus neemt en dan stiekem toch een oplossing maakt.
Eindelijk een echte oplossing gevonden, kost maar 10 euro !
Namelijk een 39T blad besteld uit de 6703 grey groep,(Y-1LK98040) sindsdien is het muisstil geworden (icm met een 7801 ketting)
Jammer dat Shimano ons eerst niet serieus neemt en dan stiekem toch een oplossing maakt.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Beste Bigfloor,
Waar kun je een 39T voor 10 euro kopen. Zie je verschil tussen beide bladen.
Ga meteen een bestellen als dit echt werkt
Waar kun je een 39T voor 10 euro kopen. Zie je verschil tussen beide bladen.
Ga meteen een bestellen als dit echt werkt
bigfloor schreef:Hoi,
Eindelijk een echte oplossing gevonden, kost maar 10 euro !
Namelijk een 39T blad besteld uit de 6703 grey groep,(Y-1LK98040) sindsdien is het muisstil geworden (icm met een 7801 ketting)
Jammer dat Shimano ons eerst niet serieus neemt en dan stiekem toch een oplossing maakt.
Leukbigfloor schreef:Hoi,
Eindelijk een echte oplossing gevonden, kost maar 10 euro !
Namelijk een 39T blad besteld uit de 6703 grey groep,(Y-1LK98040) sindsdien is het muisstil geworden (icm met een 7801 ketting)
Jammer dat Shimano ons eerst niet serieus neemt en dan stiekem toch een oplossing maakt.
Ik rij nu met een 39T van een dubbel (dus zonder de 30). Rijdt ook wel stil, maar niet erg praktisch op de Koppenberg
(dikkere olie werkte ook wel, maar ik had het toch wel een beetje gehad met het onderhoud)
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 dec 2011 18:02
Enkele maanden geleden heb ik ook een nieuwe 39T (zilver) http://www.rose.nl/artikel/shimano-ulte ... aid:414605" onclick="window.open(this.href);return false; gekocht. Er is geen enkel verschil te zien met de oude 39T. In combinatie met een nieuwe ketting CN-6600 had ik de eerste 200km geen getik meer. Nadien is het getik teruggekomen en ben ik weer terug olie aan het smeren.
Aan bigfloor 2 vraagjes:
Is er een uiterlijk verschil tussen je oud en je nieuw 39T grey kamwiel en is het tikken niet teruggekomen?
Aan bigfloor 2 vraagjes:
Is er een uiterlijk verschil tussen je oud en je nieuw 39T grey kamwiel en is het tikken niet teruggekomen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Toevallig heb ik gisteren shimano gebeld ivm een rammelende shifter (dura ace). Toen heb ik meteen even gevraagd hoe het zit met de 105 triple. Het schijnt een bekend probleem te zijn en het blad word kosteloos vervangen. Even langs de dealer gaan dus.
Ik heb extra het 39T blad uit de nieuwe donkergrijze ultegra 6703 variant omdat ik gokte dat een eventuele wijziging hierin doorgevoerd zou zijn.
Op mijn originele 39T blad dat op mijn 6703 crankstel zat had ik vanaf km 0 (nul) al meteen de herrie.
En ja, ik heb beide 39T bladen met elkaar vergeleken, ik dacht een een klein verschil te zien in de zilverkleurige stijghulpjes,
Heb er nu 140km mee gereden, nog steeds geen herrie
Op mijn originele 39T blad dat op mijn 6703 crankstel zat had ik vanaf km 0 (nul) al meteen de herrie.
En ja, ik heb beide 39T bladen met elkaar vergeleken, ik dacht een een klein verschil te zien in de zilverkleurige stijghulpjes,
Heb er nu 140km mee gereden, nog steeds geen herrie
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Ik heb er een TA triple convertor opgezet van 42 tanden. 2 vliegen in 1 klap. De boel is nu muisstil en ik heb weer een 42 middenblad. Ik miste die 42 die ik op de 6500 groep wel had. In de vlakke polder zat ik vaak dat ik heen en weer zat te schakelen tussen het buiten en middenblad. 42 op het middenblad geeft achter en extra tandje ruimte.
Deze combinatie zou overigens volgens alle bronnen niet direct werken en het werkte uiteraard dan ook niet direct. Ik moest een 6500 derailleur monteren, die 6700 kan de combinatie niet aan. Verder staan de bladen in de 6700 groep behoorlijk dicht bij elkaar. Het TA blad staat er verder vanaf, dat schakelt niet goed, de ketting valt dan niet goed op het middenblad bij terug schakelen. Ik heb de bevestigingsogen op het (toch al relatief dikke) blad iets dunner gemaakt (nog geen mm) en alles werkt als een tierelier.
Deze combinatie zou overigens volgens alle bronnen niet direct werken en het werkte uiteraard dan ook niet direct. Ik moest een 6500 derailleur monteren, die 6700 kan de combinatie niet aan. Verder staan de bladen in de 6700 groep behoorlijk dicht bij elkaar. Het TA blad staat er verder vanaf, dat schakelt niet goed, de ketting valt dan niet goed op het middenblad bij terug schakelen. Ik heb de bevestigingsogen op het (toch al relatief dikke) blad iets dunner gemaakt (nog geen mm) en alles werkt als een tierelier.
Ik gok dat je er inmiddels al meer kilometers mee hebt gereden Hoe is het nu? Herrie weg? Zo ja, dan is dit wellicht de oplossing.bigfloor schreef:Ik heb extra het 39T blad uit de nieuwe donkergrijze ultegra 6703 variant omdat ik gokte dat een eventuele wijziging hierin doorgevoerd zou zijn.
Op mijn originele 39T blad dat op mijn 6703 crankstel zat had ik vanaf km 0 (nul) al meteen de herrie.
En ja, ik heb beide 39T bladen met elkaar vergeleken, ik dacht een een klein verschil te zien in de zilverkleurige stijghulpjes,
Heb er nu 140km mee gereden, nog steeds geen herrie