Verwachting voorraad 2022
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je hoeft het ook niet te snappen. Je moet je centen laten rollen. Volgens de wielerwereld. Puur theoretisch kan ik nu ook 5k stukslaan op een fiets. Maar dan kan ik een hele lange tijd geen andere leuke dingen meer doen. En ik heb dat geld in de komende paar jaar nog harder nodig. Vooral op de weg wordt t echt een probleem. Je kan echt zeer prima nieuwe mtbs kopen voor 2.5k, mag je nog wel t een en ander aan upgraden. Maar de basis is daar beter en zelfs duurzamer. Er heerst nu een soort wapenwedloop voor Aero en zo snel mogelijk materiaal onder de fietsgroepjes. En met al die disc tech moet je aardig in de buidel tasten wil je aero fiets nog een beetje licht zijn. Of je er verder ook echt harder van gaat doet er niet eens toe.
Er zijn tegenwoordig ook weinig plekken waar een verkoper echt met je meedenkt wat je nodig hebt en wat er kan. Het is meer dit hebben we: "take it, or leave it" De plekken waar je die mensen vind zijn eerder de goede bikefitters en de framebouwers.
En daarom zijn ook de merkwaarden voor verkopers minder belangrijk geworden. In feite zit er ook steeds minder verschil tussen alle merken. De handelaren kijken gewoon naar wat ze nu kunnen inkopen, de verwachte marge en de te verwachten verkoopcijfers. Is het dit jaar Bianchi, dan gewoon volgend jaar Scott.
Ik houd van een beetje hobbyen en op dit moment kan dat eigenlijk alleen met hopeloos verouderd marktplaat spul. Oude framepjes, campagnolo 10 speed. Aluminium velgjes op leuke naven. Maar stiekem rijdt al dat oude spul nog prima, heb je aan 20 versnellingen zeker genoeg. En koop je echt liever een veloce 10sp Cassette(40euro) en KMC10sp ketting dan een nieuwe Sram force 12sp cassette(160euro) en ketting. Het enige wat je echt nodig hebt op de weg is een soepel draaiende aandrijflijn, een mooie aero zit en een paar fijne soepele bandjes. Heck zelfs soepele 22m tubes kunnen echt fijn rijden, dat gaat tegen alle marketing in.
Oh en ik heb ook een gewoon 29er, een disc gravelbike met powermeter(gebruik ik ook op de weg ). Maar voor het aero racefiets geweld heb ik besloten dat ik voor mijn toerrondjes al die onzin niet nodig heb. Zeker nu ik geen wedstrijden meer rijdt. En dat is ook omdat ik letterlijk gewoon niet langer deze wapenwedloop kan betalen. En ik ben echt niet echt arm. Maar als wat jongere 30er in de wetenschap is mijn salaris en woonsituatie nu gewoon helemaal niet zo gunstig. Zal ook voor de toekomstige generatie wielrenners niet goed uitpakken. Het materiaalaspect wordt voor de jonge wielrenner ( of ouders ) zo goed als onbetaalbaar. En hoewel fietsen populair lijkt, is de wedstrijdsport dat nu totaal niet. Ik zou ook bidden dat ze op volleyball gaan.
Er zijn tegenwoordig ook weinig plekken waar een verkoper echt met je meedenkt wat je nodig hebt en wat er kan. Het is meer dit hebben we: "take it, or leave it" De plekken waar je die mensen vind zijn eerder de goede bikefitters en de framebouwers.
En daarom zijn ook de merkwaarden voor verkopers minder belangrijk geworden. In feite zit er ook steeds minder verschil tussen alle merken. De handelaren kijken gewoon naar wat ze nu kunnen inkopen, de verwachte marge en de te verwachten verkoopcijfers. Is het dit jaar Bianchi, dan gewoon volgend jaar Scott.
Ik houd van een beetje hobbyen en op dit moment kan dat eigenlijk alleen met hopeloos verouderd marktplaat spul. Oude framepjes, campagnolo 10 speed. Aluminium velgjes op leuke naven. Maar stiekem rijdt al dat oude spul nog prima, heb je aan 20 versnellingen zeker genoeg. En koop je echt liever een veloce 10sp Cassette(40euro) en KMC10sp ketting dan een nieuwe Sram force 12sp cassette(160euro) en ketting. Het enige wat je echt nodig hebt op de weg is een soepel draaiende aandrijflijn, een mooie aero zit en een paar fijne soepele bandjes. Heck zelfs soepele 22m tubes kunnen echt fijn rijden, dat gaat tegen alle marketing in.
Oh en ik heb ook een gewoon 29er, een disc gravelbike met powermeter(gebruik ik ook op de weg ). Maar voor het aero racefiets geweld heb ik besloten dat ik voor mijn toerrondjes al die onzin niet nodig heb. Zeker nu ik geen wedstrijden meer rijdt. En dat is ook omdat ik letterlijk gewoon niet langer deze wapenwedloop kan betalen. En ik ben echt niet echt arm. Maar als wat jongere 30er in de wetenschap is mijn salaris en woonsituatie nu gewoon helemaal niet zo gunstig. Zal ook voor de toekomstige generatie wielrenners niet goed uitpakken. Het materiaalaspect wordt voor de jonge wielrenner ( of ouders ) zo goed als onbetaalbaar. En hoewel fietsen populair lijkt, is de wedstrijdsport dat nu totaal niet. Ik zou ook bidden dat ze op volleyball gaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat van die atb vs weg is mij ook al eens opgevallen ja.
Voor 5k koop je naar verhouding qua atb fors mooier spul dan op de weg.
Voor 5k koop je naar verhouding qua atb fors mooier spul dan op de weg.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voor de liefhebbers, upgrade kit 11sp DA di2
https://www.bike-components.de/de/Shima ... it-p71200/
Voor het luttele bedrag van €1652, komt nog wel even 180,- bij voor kabels enzo.
Een overjarige groep die dus fors meer kost dan toen die nog gewoon leverbaar was. Je kocht die groep voor €2200 compleet incl remmen, ketting, cassette, crank, etc.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... it-p71200/
Voor het luttele bedrag van €1652, komt nog wel even 180,- bij voor kabels enzo.
Een overjarige groep die dus fors meer kost dan toen die nog gewoon leverbaar was. Je kocht die groep voor €2200 compleet incl remmen, ketting, cassette, crank, etc.
Less is bore
Daarom oa besloten om nog wat langer door te gaan met een velgrem frameset. Vorig jaar laten overspuiten en komt en nu een nieuwe chorus 12sp mechanisch op. Alles buitenom, makkelijk qua installatie en old skool.
Kan ik er weer een paar jaar tegen aan. En dan wachten op corona fietsers die afhaken en MP vol zetten en dat de supply chain weer wat normaler is.
En ja, ik kan 5k betalen voor een andere fiets. Maar je zal hem maar naar de klote vallen in een koers. Ben je flink bedrag kwijt en een ander kopen/onderdelen vinden is dan ook nog een uitdaging.
Kan ik er weer een paar jaar tegen aan. En dan wachten op corona fietsers die afhaken en MP vol zetten en dat de supply chain weer wat normaler is.
En ja, ik kan 5k betalen voor een andere fiets. Maar je zal hem maar naar de klote vallen in een koers. Ben je flink bedrag kwijt en een ander kopen/onderdelen vinden is dan ook nog een uitdaging.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb spijt dat ik niet vlak voor de covid een Di2 setje heb gekocht. Op mijn V1-r zitten direct mount remmetjes en daar zijn de Dura Ace remmen veruit het beste. Alleen in de pull ratio iets anders dan bij Sram/campa en is het net niet perfect (wel ruim acceptabel).
Dus vandaar op zoek naar mooi DA setje.
Dus vandaar op zoek naar mooi DA setje.
Less is bore
Iedereen vind fietsen momenteel veel te duur. Ik ook maar na jaren twijfelen toch maar de keuze gemaakt om iets nieuws te kopen dat 3 jaar terug nog minstens 500 euro goedkoper was.
Toen direct leverbaar en nu wacht ik al meer dan een half jaar.
Zolang de mensen blijven kopen zullen de prijzen zijn zoals ze zijn.
Ik fiets nu nog op een 15 jaar oude fiets. Maar ik vraag me af of over 15 jaar een groep met elektronisch schakelen nog zal werken. Ik denk het niet eerlijk gezegd. Bijna niets electronisch gaat zo lang mee.
Toen direct leverbaar en nu wacht ik al meer dan een half jaar.
Zolang de mensen blijven kopen zullen de prijzen zijn zoals ze zijn.
Ik fiets nu nog op een 15 jaar oude fiets. Maar ik vraag me af of over 15 jaar een groep met elektronisch schakelen nog zal werken. Ik denk het niet eerlijk gezegd. Bijna niets electronisch gaat zo lang mee.
De eerste Ultegra DI2 (de originele DuraAce laten we buiten beschouwing want die werkte anders) is ondertussen 11 jaar geleden geïntroduceerd (2011, 2012 beschikbaar op de markt) en daar kan je nog steeds onderdelen voor vinden. Mijn voorderailleur op de gravelfiets is bijna zo oud en werkt nog steeds. (al de rest is al vervangen maar enkel de batterij was echt defect, de rest door pech of valpartijen)
Ik denk dat enkel de batterij sneller stuk gaat maar dat de rest (bij Shimano) wel 15 jaar of langer zal meegaan.
Ik denk dat enkel de batterij sneller stuk gaat maar dat de rest (bij Shimano) wel 15 jaar of langer zal meegaan.
"Zolang de mensen blijven kopen zullen de prijzen zijn zoals ze zijn."
We zitten allemaal gevangen in het eco-systeem. Door corona hebben velen van ons door niet gehouden vakantiereizen een goed gevulde portemonnee, we hebben een excuus om, "vanwege corona" dat geld aan iets gezonds uit te geven en de aanbiedersmarkt springt daar gretig op in.
Fietsen verkopen is net als olie: door (kunstmatige) schaarste wordt de prijs gigantisch opgedreven en zelfs met minder omzet in aantal fiets(onderdelen) of vaten olie neemt de winst toe en de consument trekt aan het kortste eind.
De leveranciers komen veelal niet met iets nieuws omdat het wezenlijk beter is, op een paar uitzonderingen na, maar om ons in hun ecosysteem gevangen te houden.
Ik houd van mooie spulletjes en een nieuw fiets af en toe, maar nog meer van een betrouwbare fiets die ik grotendeels zelf kan onderhouden met spulletjes die ook na 10 jaar nog te koop zijn.
Ik kijk met verbijstering naar mensen, amateur (tour)fietsers, die stante pede een orgasme krijgen bij carbon velgen, een aerodynamische zadelpen of een 12-speed overbrenging.
Staat mooi op het terras, maar er naast lopend de Stelvio op: ik heb er wel een paar gezien. Om van een schadevolle val maar te zwijgen.
Het een paar keer hier voorbijgekomen excuus voor weer iets nieuws/duurs "Omdat het kán!" is net zoiets als in je blote kont, op je hoofd staand een scheet laten in de hal van Utrecht CS: "Omdat het kán!".
We zitten allemaal gevangen in het eco-systeem. Door corona hebben velen van ons door niet gehouden vakantiereizen een goed gevulde portemonnee, we hebben een excuus om, "vanwege corona" dat geld aan iets gezonds uit te geven en de aanbiedersmarkt springt daar gretig op in.
Fietsen verkopen is net als olie: door (kunstmatige) schaarste wordt de prijs gigantisch opgedreven en zelfs met minder omzet in aantal fiets(onderdelen) of vaten olie neemt de winst toe en de consument trekt aan het kortste eind.
De leveranciers komen veelal niet met iets nieuws omdat het wezenlijk beter is, op een paar uitzonderingen na, maar om ons in hun ecosysteem gevangen te houden.
Ik houd van mooie spulletjes en een nieuw fiets af en toe, maar nog meer van een betrouwbare fiets die ik grotendeels zelf kan onderhouden met spulletjes die ook na 10 jaar nog te koop zijn.
Ik kijk met verbijstering naar mensen, amateur (tour)fietsers, die stante pede een orgasme krijgen bij carbon velgen, een aerodynamische zadelpen of een 12-speed overbrenging.
Staat mooi op het terras, maar er naast lopend de Stelvio op: ik heb er wel een paar gezien. Om van een schadevolle val maar te zwijgen.
Het een paar keer hier voorbijgekomen excuus voor weer iets nieuws/duurs "Omdat het kán!" is net zoiets als in je blote kont, op je hoofd staand een scheet laten in de hal van Utrecht CS: "Omdat het kán!".
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Velen hier fietsen al 10, 20 jaar of langer en komen nog uit de tijd voor 3500 euro een carbon frame met DA groep te kunnen kopen.
Of een mooie ultegra uitvoering voor 2K.
Nu niet meer, het materiaal is ook anders en beter, daar kan je best geld voor rekenen. maar niet het drie dubbele of meer.
Daarnaast is geld gratis voor de rijkere onder ons lees 2x modaal (voor alleen staande) en 3 keer voor gezinnen.
Dat zijn er nogal wat, ongeveer 80% van dit forum. Er is dus zat geld. Enorme overwaardes op huizen, in sommige branches waar de coa hoogtij viert veel te veel compensatie in de hoge lonen. Nu weer accijns verlagen voor de rijken, de groep die ik net noem. Wat interesseert ons 10 of 20 euro op een tank benzine?
Dan nog te schaarste en wat corona besluiten van bedrijven en het feest is compleet!
Daarnaast blijft fietsen een extreem goedkope hobby, ook als je fietsen van 12K koopt
Een boot, auto, 3x per week uit eten gaan zijn allemaal veeeeeel duurder.
Of een mooie ultegra uitvoering voor 2K.
Nu niet meer, het materiaal is ook anders en beter, daar kan je best geld voor rekenen. maar niet het drie dubbele of meer.
Daarnaast is geld gratis voor de rijkere onder ons lees 2x modaal (voor alleen staande) en 3 keer voor gezinnen.
Dat zijn er nogal wat, ongeveer 80% van dit forum. Er is dus zat geld. Enorme overwaardes op huizen, in sommige branches waar de coa hoogtij viert veel te veel compensatie in de hoge lonen. Nu weer accijns verlagen voor de rijken, de groep die ik net noem. Wat interesseert ons 10 of 20 euro op een tank benzine?
Dan nog te schaarste en wat corona besluiten van bedrijven en het feest is compleet!
Daarnaast blijft fietsen een extreem goedkope hobby, ook als je fietsen van 12K koopt
Een boot, auto, 3x per week uit eten gaan zijn allemaal veeeeeel duurder.
Maar op je bankrekening doet dat geld ook niks. Dan kan je er beter van genieten op het moment dat het nog kan.
Bovendien schrijf je op een fiets momenteel nauwelijks af.
Je kunt gaan beleggen maar daar moet je je in verdiepen en niks levert zoveel op als investeren in iets dat zowel leuk als gezond is.
Bovendien schrijf je op een fiets momenteel nauwelijks af.
Je kunt gaan beleggen maar daar moet je je in verdiepen en niks levert zoveel op als investeren in iets dat zowel leuk als gezond is.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 21 mar 2022 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je amper rente betaald voor geld is het gratis (het gaat nu gelukkig weer iets omhoog). Dan is het systeem naar de vaantjes.
Dus als je een beetje salaris hebt is het veel te makkelijk te krijgen. Dat drijft momenteel overal de prijzen en dus de inflatie extreem op.
Je zal in de toekomst naar een ander systeem moeten of het rigoureus aanpassen.
Daar wordt wel aan gewerkt maar te traag om dat het zo complex in elkaar zit.
Een huis kopen van 5 ton is met een deel van de huidige financiële mafia nog geen 1000 euro netto per maand. Niets geleerd dus van 2007
Dat kost een huurflatje van 70m2 hier in de randstad ook.
Dus als je een beetje salaris hebt is het veel te makkelijk te krijgen. Dat drijft momenteel overal de prijzen en dus de inflatie extreem op.
Je zal in de toekomst naar een ander systeem moeten of het rigoureus aanpassen.
Daar wordt wel aan gewerkt maar te traag om dat het zo complex in elkaar zit.
Een huis kopen van 5 ton is met een deel van de huidige financiële mafia nog geen 1000 euro netto per maand. Niets geleerd dus van 2007
Dat kost een huurflatje van 70m2 hier in de randstad ook.