Pagina 11 van 15

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 09 dec 2021 22:52
door linkeballen
TL@ schreef: ↑09 dec 2021 15:47 Experimenteren met een compact stuur is wel een idee dat niet veel hoeft te kosten. Minder dan 30â‚Ŧ:
https://www.futurumshop.nl/controltech- ... rijs.phtml
Ja inderdaad! Ik heb zojuist een compact stuur besteld (29 euro, van Pro).`

Ernie C. schreef: ↑09 dec 2021 13:58 Of investeren in een 12cm stuurpen. dan merk je zelf wat de Aeroad gaat doen.
Maar om de Aeroad situatie op de Venge na te bootsen is stiekem best ingewikkeld! Vooral als ik ook de zadelbuis hoek mee wil nemen (en het compact stuur).

De "effective" reach in mm is namelijk:

Frame reach + Stuurpen lengte + Stuur reach

1) Venge nu:
407 + 110 + 100 = 617

2) Venge met 120mm pen
407 + 120 + 100 = 627

3) Venge met 120mm pen & compact stuur
407 + 120 + 70 = 597

4) Aeroad
429 + 120 + 74 = 623


De beste optie voor een test is denk ik het volgende: bij de Aeroad zit het zadel door de 73.5 graden zadelbuis hoek 10mm naar voren (richting de BB) als ik dit wil doen op mijn Venge moet ik dus voor optie 2 gaan en kom ik dus op 627 - 10 = 620 uit.

Haha ik hoop dat jullie nu niet kwijt raak maar voor een test met het nieuwe compact stuur heb ik eigenlijk een stuurpen nodig van 156mm :D (namelijk situatie 3 en het zadel 10mm naar voren).

5) Venge met 156mm pen & compact stuur
(407 + 156 + 70) - 10 = 623


*Ik snap en weet dat je niet de reach moet compenseren door met je zadel positie te rotzooien. Eigenlijk is de vraag ook welke zadelpositie beter is? Die van de Aeroad: zo ver naar voren. OF van de Venge: zo ver naar achteren met 72.5 graden hoek en 7mm setback.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 10 dec 2021 08:02
door chris80
Wat je ook kan doen is een compact stuur kopen met 80mm reach. Bv een FSA Vero, kost 22,95 bij Mantel. Dan stuur je de Pro gewoon terug naar Futurum.

En dan op zoek naar een 14cm stuurpen. Wie weet kan iemand op het forum je hier aan helpen. Dan heb je in totaal al weer 2cm gewonnen en ben je er al bijna 😀

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 10 dec 2021 08:27
door Kornuit
linkeballen schreef: ↑09 dec 2021 22:52
TL@ schreef: ↑09 dec 2021 15:47 *Ik snap en weet dat je niet de reach moet compenseren door met je zadel positie te rotzooien. Eigenlijk is de vraag ook welke zadelpositie beter is? Die van de Aeroad: zo ver naar voren. OF van de Venge: zo ver naar achteren met 72.5 graden hoek en 7mm setback.
Hieruit maak ik op dat je nog steeds denkt dat de setback wordt bepaald door het frame?

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 10 dec 2021 09:45
door jwkeij
Is de aeroad al passend? ;)

Deze racebak mag er misschien goed uitzien, maar als je dat ding al 11 forum-pagina's passend aan het maken bent.... is dit waarschijnlijk niet de juiste fiets voor je.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 10 dec 2021 09:47
door linkeballen
NuitKor schreef: ↑10 dec 2021 08:27
linkeballen schreef: ↑09 dec 2021 22:52
TL@ schreef: ↑09 dec 2021 15:47 *Ik snap en weet dat je niet de reach moet compenseren door met je zadel positie te rotzooien. Eigenlijk is de vraag ook welke zadelpositie beter is? Die van de Aeroad: zo ver naar voren. OF van de Venge: zo ver naar achteren met 72.5 graden hoek en 7mm setback.
Hieruit maak ik op dat je nog steeds denkt dat de setback wordt bepaald door het frame?
Haha ok, normaliter wordt de setback bepaald door de positie van het zadel. Dus bij een frame met een scherpere zitbuishoek (72 graden bv) kun je dit compenseren door het zadel wat meer naar voren te plaatsen. Maar in dit topic zie je al dat er discussies ontstaan vanwege de nieuwere moderne aero geo.

Eigenlijk zou je volgens de oude denkwijze het zadel flink naar achteren moeten zetten bij de Aeroad dat dit niet helemaal de bedoeling was van de ontwerpers van dit frame blijkt wel uit het feit dat ze een XXL (die ook voor mensen van 196 is!) met 429cm reach maken i.c.m met een stuurpen van 120mm. Dit zou namelijk betekenen dat ik met mijn 2 meter lengte VEEL te klein ben voor dit frame. Hier geloof ik niet helemaal in. Daarom denk ik dat het de bedoeling is om wat meer naar voren te zitten bij de Aeroad. Zoals op een TT.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 10 dec 2021 09:54
door linkeballen
jwkeij schreef: ↑10 dec 2021 09:45 Is de aeroad al passend? ;)

Deze racebak mag er misschien goed uitzien, maar als je dat ding al 11 forum-pagina's passend aan het maken bent.... is dit waarschijnlijk niet de juiste fiets voor je.
Hahaha ja deze opmerking snap ik heel goed! De reach van het stuur is iets wat ik over het hoofd heb gezien. Zoals deze fiets uit de fabriek komt rollen zitten de shifters precies hetzelfde als op mijn Venge met het zadel precies in het midden. De vraag is of ik de setback van mijn Venge moet kopieren (dan past deze bike dus niet).

Bovendien denk ik dat je ook niet moet vergeten dat ik lang ben! Als ik nu een Noah, Venge2020, Madone, Systemsix, merida reacto (of erger nog Willier of Bianchi) zou kopen moet ik met die moderne stuurtjes, moet ik dus een 14/15cm stuurpen hebben! dus zo slecht lijkt die Aeroad niet.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 10 dec 2021 12:01
door Klein_Verzet
Peter Winnen wierp de wereld in dat het mes aan twee kanten snijdt, voor de fiets wil dat zeggen dat de mens in zekere mate zich aan de fiets moet aanpassen maar andersom ook dat de fiets zich op de mens moet laten aanmeten. De middenweg. Al dat geneuzel over millimetertje zus en millimetertje zo. Uiteindelijk moet er een keuze gemaakt worden. Als je zoveel mogelijk de zit van de oude naar de nieuwe fiets wil handhaven gaat het om drie contact punten: voeten, handen en kont. Praktisch vertaalt zich dat in :

1. de lengte van de loodlijn vanaf de punt van het zadel tot de horizontale lijn van de trapas
2. de afstand van die loodlijn tot de trapas
3. de drop: hoogteverschil zadel tot stuur
4. afstand zadelpunt tot stuur (remgreep)

Wie lenig is, past bijna op elke fiets.
De perfecte houding voor krachtoverbrenging kan wel eens nadelig zijn voor de aerodynamica; ook hier geldt weer de gulden middenweg.

Succes met je keuze.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 10 dec 2021 12:38
door DDX
Hou wel rekening dat als je zadel niet optimaal is (hoogte of stand voor/achter) je zelf misschien anders gaat zitten als in niet op juiste plek op zadel of meer schuiven om hoogteverschil te compenseren.
Groter riscio op klachten zegmaar.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 10 dec 2021 14:36
door Ernie C.
linkeballen schreef: ↑10 dec 2021 09:47
NuitKor schreef: ↑10 dec 2021 08:27
linkeballen schreef: ↑09 dec 2021 22:52

Hieruit maak ik op dat je nog steeds denkt dat de setback wordt bepaald door het frame?
Haha ok, normaliter wordt de setback bepaald door de positie van het zadel. Dus bij een frame met een scherpere zitbuishoek (72 graden bv) kun je dit compenseren door het zadel wat meer naar voren te plaatsen. Maar in dit topic zie je al dat er discussies ontstaan vanwege de nieuwere moderne aero geo.

Eigenlijk zou je volgens de oude denkwijze het zadel flink naar achteren moeten zetten bij de Aeroad dat dit niet helemaal de bedoeling was van de ontwerpers van dit frame blijkt wel uit het feit dat ze een XXL (die ook voor mensen van 196 is!) met 429cm reach maken i.c.m met een stuurpen van 120mm. Dit zou namelijk betekenen dat ik met mijn 2 meter lengte VEEL te klein ben voor dit frame. Hier geloof ik niet helemaal in. Daarom denk ik dat het de bedoeling is om wat meer naar voren te zitten bij de Aeroad. Zoals op een TT.
Imho is dit gewoon een prettige reach voor lange mensen. Daarin schieten bijna alle merken tekort vind ik. Vroeger kon je bij Rose en Storck nog terecht voor een frame met een reach die een beetje in verhouding is met de stack in een grote maat.

Zeker met de moderne aero cockpits die vaak maar tot 120mm gaan, kun je eigenlijk als persoon van rond de 2 meter bijna nergens meer een echt goed passende fiets kopen. Feitelijk moet je hier Canyon zien als het alternatief voor een custom frame. In dat opzicht zijn ze natuurlijk spotgoedkoop want dan praat je over een los frame van 5000 euro.

Het is. zoals hierboven gezegd is, dat je jezelf ook aan de fiets aan kan passen dat lange mensen gewend zijn aan frames die tekort zijn voor ze. Dat is een overblijfsel uit het verleden, toen fietsen van dunne stalen buizen waren. Destijds konden ze een hoog en lang frame niet stijf genoeg maken.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 12 dec 2021 21:47
door Scottydoesntknow
linkeballen schreef: ↑09 dec 2021 12:55 Interessante discussie wel! Op mijn TT heb ik dus een 77 graden zadelbuishoek en dit trapt heerlijk en dat is ook te zien aan de wattages. Maar dan zit je ook anders (omdat je op de stuur hangt). Dus het is maar de vraag of het verplaatsen van de zogenaamde driehoek voor een koersfiets (in mijn situatie) wel een goed idee is.

chris80 schreef: ↑09 dec 2021 09:29 Dat is helemaal waar, misschien past het zadel een stuk naar voren bij jou ook prima of zelfs beter. Het mooiste zou als je dat kunt nabootsen op je huidige fiets en kijken hoe dat bevalt. Of wellicht eens een bikefitting doen.

Het is natuurlijk megazonde als je straks 5k+ uitgeeft en uiteindelijk niet lekker op de fiets komt te zitten. Dan is de afschrijving als je hem verkoopt een stuk groter dan de investering in bv een goede bikefit.
Ja klopt! Ben het absoluut met jou en Ernie eens. Helaas heb ik geen goede ervaring met bikefits. Maarja ik had wellicht de verkeerde partij te pakken. Gelukkig heb ik een stuurpen liggen van 130mm (heb nu 110mm) dus ik kan mijn zadel 20mm naar voren gooien:
Afbeelding
Zadel kan nog wel iets naar voren:
Afbeelding
Ben benieuwd hoe ik dit het beste kan testen.. bv waar ik op moet letten? Als je iets verandert voelt het eerst sowieso altijd een beetje vreemd namelijk...

Ernie C. schreef: ↑04 dec 2021 23:44 Probeer de geometrie van het stuur te achterhalen (merk en type) of meet het goed op, bij voorkeur even zonder stuurlint en shifter gedemonteerd. De theorie zou hier moeten volstaan om te weten of het past.
Heb ik gedaan. Het is echt 100mm. Het gaat trouwens om een Pro PLT CC anatomic stuur (100mm van hart tot hart).
Afbeelding
Afbeeldingmafaiway
Zo meet je de reach van het stuur niet goed op. De reach wordt gemeten bij het voorste deel van het stuur (c/c), niet waar de shifter gemonteerd zit. Afgaande op de foto zal je rond de 12cm uitkomen.

P.s. heb je ook rekening gehouden met de hoeken van de stuurpennen (hoe groter de hoek hoe langer de reach)? En met hoeveel spacers er onder het stuur moeten. 1 cm spacer zorgt namelijk voor +- 3mm minder effectieve reach.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 12 dec 2021 22:24
door Kornuit
Het is zo'n beetje nog eenvoudiger om een rakket in een baan rond de aarde te krijgen. :lol:

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 12 dec 2021 23:10
door Ernie C.
Het stuur staat natuurlijk te ver omhoog gekanteld. Dit type stuur hoort geen vlakke overgang naar de shifters te hebben. Die 10cm zal dus wel kloppen maar misschien pak je met deze afstelling nog wel een beetje meer reach.
Dat sterkt alleen mijn gedachte dat de Aeroad nog steeds ÊÊn van de weinige goed passende opties is, eventueel samen met de Izalco Max