Klein_Verzet schreef: ↑16 mar 2023 13:18
Enfin, ik zie een verdeeld meningenveld, maar geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. Ik zal mijn vraag wat aanscherpen:
Wat is effectiever?
1. Het bewust opzoeken van de man met de hamer (koolhydraten op rijden) en dan nog een half uurtje doorploeteren, mét doelbewust minder vermogen, want dat vermogen train je niet, maar de VET-verbranding wél. (Worden er in de herstelfase wellicht extra mitochondriën aangemaakt, of gaan ze efficiënter werken?)
2. Het langdurig rijden op een laag pitje om de vetverbranding te stimuleren, mét gedoseerde inname van suikers?
PS. De overschakeling op vetverbranding is geen "noodrem" (dat is kramp wel), maar een heel natuurlijk proces in het lichaam om gebruik te maken van de reserve-voorraden. Er wordt weleens gekscherend gezegd dat een normaal gezond mens genoeg vet heeft om van hier naar Parijs te wandelen.
Waar zie je een verdeeld meningenveld? Iedereen probeert hetzelfde concept op een andere manier aan je uit te leggen maar blijkbaar wil je het niet horen?
Je wil snelle vetverbranding trainen.
Voor een optimale vetverbranding heb je een beetje glucose nodig.
Zonder glucose gaat je vetverbranding dus onnodig traag.
Dan train je niet optimaal.
Simpeler kan ik het niet maken.
Luister misschien anders naar de eerste 30 seconden van deze podcast
https://pca.st/podcast/9f9fb1f0-337d-01 ... 11918ab357
Er zijn onderzoeken dat bij heel getrainde atleten (lees pro level) af en toe een nuchtere training een procentje extra kan opleveren. Ik durf af te leiden dat je niet bij deze categorie hoort. En deze nuchtere trainingen zijn dus niet bedoeld om je helemaal (!) leeg te rijden.
Volgens mij refereer jij ook een beetje aan de keto rage. Een keto dieet heeft bij endurance atleten geen plaats. Bij krachttraining etc kan het wel, dan is het ook niet optimaal, maar het gaat niet zo een probleem zijn. Ik weet dat keto influencers etc doen alsof het helemaal de onontdekte mega shortcut is waar de gevestigde orde niet aan wil, bla bla, maar dat komt omdat het bullsht is.
Ps naar Parijs wandelen is ±450km, ofwel 90 uur wandelen. Tijdens wandelen op dat tempo verbruik je ongeveer 400kcal/uur. Je gebruikt dus 400*90kcal, 36000kcal.
1 kilo vet levert ongeveer 7500kcal. Je verbruikt dus zo'n 4.8kg vet.
Een gemiddelde gezonde man heeft zo'n 10% lichaamsvet. Dus van 80kg is dat 8kg. Je houdt dus nog 3.5kg over.
Echter, je gaat nooit 90uur aan 1 stuk kunnen wandelen zonder ook calorieën te gebruiken voor andere bezigheden, zoals waarschijnlijk slapen, even pauzeren voor voetverzorging, kleding aanpassen, urineren, water bijvullen, route controleren etc.
Als je 18 uur per dag loopt ben je in 5 dagen/4 nachten klaar. Dan heb je 6 uur per dag voor slapen en andere pauze momenten. In die 6 uur gebruik je zo'n 600kcal, ofwel 2400 voor de hele tocht. Je bent dan dus nog eens ruim 300gram vet kwijt.
3.2kg bij aankomst in Parijs, zo'n 4% lichaamsvet. Dat ga je dus inderdaad wel redden. Succes!