Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
- daniel1975
- Forum-lid HC
“Vroeger” was er wel altijd een kleine cassette op 10 en 11 sp. Ook bij Campa bijv.
Dus toch gek dat dat nu niet meer het geval is. Shimano heeft wel een kleinere cassette aangekondigd, maar die is nooit online gekomen.
Dus toch gek dat dat nu niet meer het geval is. Shimano heeft wel een kleinere cassette aangekondigd, maar die is nooit online gekomen.
Less is bore
- thestudent
- Forum-lid HC
Misschien is andere voorbladen nemen een beter alternatief dan op zoek gaan naar per se die geliefde 18.
Al het om gewicht te doen is kan je voor dit geld kan je ook gewoon 5 a 6 sunshine 12-speeds nemen. Die zijn wel voor de 5 grootste uit 7075 aluminium en de rest uit staal.
Al het om gewicht te doen is kan je voor dit geld kan je ook gewoon 5 a 6 sunshine 12-speeds nemen. Die zijn wel voor de 5 grootste uit 7075 aluminium en de rest uit staal.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Dat argument heb ik al dikwijls gepost.thestudent schreef: ↑24 sep 2023 15:01 Misschien is andere voorbladen nemen een beter alternatief dan op zoek gaan naar per se die geliefde 18.
Alleen blijft iedereen maar vasthouden aan die 50/34 en jammeren over een onbruikbare 10 en niet aanwezige 18.
Ik heb de gravel voorbladen van Sram, 43/30
En achteraan een 10/28 en als ik ooit een 10/26 voor een niet idioot dure Red prijs kan aanschaffen zou ik dat nog overwegen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
Volgens mij heb ik nog een weinig gebruikte red 10-26 liggen.
11-26 Recon is besteld.
11-26 Recon is besteld.
Less is bore
- thestudent
- Forum-lid HC
Ik waag me ten behoeve van t fiets forum wel een keer aan een 11-28 sunshine of ztto ( zijn allemaal tzelfde zo te zien )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Volledig offtopic, maar het blijft grappig dat dezelfde problemen die speelden met 6speed, er nu met 12speed nog steeds zijn. En met elk tandje erbij werd er gezegd, nounou, dit is wel het einde van wat er technisch mogelijk is, NU wordt het te delicaat en dun
- thestudent
- Forum-lid HC
zwaar? De 11-28 waar ik het over heb zou 223 gram moeten wegen. Maar de grootste vijf tandwielen zijn dan een aluminium monoblock. De standaard volstalen versies zijn wel zwaar. Maar standaard 105 is dat ook.
Nederland is natuurlijk niet het enige vlakke deel van de wereld. Ook Denemarken is vlak, en grote delen van Duitsland ook. En dan vergeet ik waarschijnlijk ook nog veel.
En ook voor tijdritfietsen is een kleine cassette zeer bruikbaar.
Dat zal per persoon verschillen en waar je fietst. Ik gebruik het complete bereik van mijn cassette, maar zit het vaakst in de range 16-17-(18)-19. Als daar de ontbrekende 18 wordt toe gevoegd is alles voor mij perfect.thestudent schreef: ↑24 sep 2023 15:01 Misschien is andere voorbladen nemen een beter alternatief dan op zoek gaan naar per se die geliefde 18.
Kleinere voorbladen betekend voor mij dat de bruikbare range meer naar rechts verplaatst en ik minder zware verzetten krijg, die ik ook wel eens gebruik, en meer lichte, die ik hier nooit gebruik.
Edit: ja een 39 voor als klein blad zou een oplossing kunnen zijn, maar zijn die er dan wel van shimano voor 12 speed?
- thestudent
- Forum-lid HC
Ik mis vooral de 16. Maar zit nu dan ook met een 11-34, die overigens prima is als je ook echt gaat klimmen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik wissel liever van cassette; die 11-34 is een fijne cassette voor in de bergen, maar voor die 3-4 weken per jaar ga ik geen 48 weken met een gatenkaasding rijden.
Zo doe ik het al >25jr. Van de 11-23 bij Campa, naar 11-25 en nu naar...?
SRAM had het zo op kunnen lossen door de zinloze 10 niet te gebruiken.
Zo doe ik het al >25jr. Van de 11-23 bij Campa, naar 11-25 en nu naar...?
SRAM had het zo op kunnen lossen door de zinloze 10 niet te gebruiken.
Less is bore