Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrennen op tv

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 17 apr 2016 21:31

AmstelGoldRaas schreef:Trouwens, waarom deden Gesink en Mollema eigenlijk mee? Die hadden net zo goed een trainingsrondje kunnen rijden.
Welnee. Beetje koershardheid opdoen. Dit soort coureur heeft - als het goed is - verder niets in de AGR te zoeken.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 apr 2016 21:35

daniel1975 schreef:Die grote ploegen worden allemaal bijgestuurd om de boel compact te houden en hoeven totaal niet meer na te denken. Waarom gaat er idd niemand met Wellens mee? Ze mogen niet. Gewoon loslaten, laat ze koersen!!
Dit is zo'n (verwachte) anticlimax na de eerdere klassiekers.
En woensdag doen we het zelfde tot de Muur. Ik zie niemand (Wellens!!) koersen voor de overwinning, alleen maar gokken op een massasprint met top 10 plek. Wie durft te beweren dat dat niks met punten te maken heeft?
Heeft veel meer te maken dat ze allemaal denken te kunnen winnen en dat de rest er alleen nog aan kan hangen. Geloof niet dat deze renners zich zo druk maken over die punten.

Zolang er maar 18 ploegen zijn die de 18 WT plekjes willen vullen, maken die punten geen klap uit. Ook al komen er 2 gegadigde bij, dan hoeven alleen een paar ploegen onderin zich druk te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 17 apr 2016 22:00

Je kan een parcours ook te ingewikkeld maken door zoveel mogelijk hellingen te pakken. Ik las ergens de suggestie om het parcours van de AGR maar eens te laten tekenen door iemand die niets heeft met wielrennen. Daarmee is er een kans op een parcours waar ploegleiders geen uitgekiend plan op kunnen maken.
Omdat er zoveel hellingen zijn is er denk ik een te groot risico om te verliezen voor veel coureurs. Kennelijk hebben ploegen liever een 'zekere' top 10 plek boven een veel kleinere kans op podium of winst.
Ik kan in dit soort koersen meer genieten van opportunistische coureurs van PC ploegen dan van het georkestreerde rijden van WT-teams.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 apr 2016 22:09

Waarom kan het de afgelopen weken in de 'vlakke' koersen dan wel ontploffen en mooie strijd geven?
Less is bore

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 17 apr 2016 22:15

Die vraag heb ik mezelf dus ook al uren gesteld.
Misschien zijn er in die wedstrijdenn minder plaatsen in het parcours waar je een verschil kan maken? Lijkt me niet helemaal waar, maar wat is het dan?

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 17 apr 2016 22:26

Zag op L1 bij een interview met Jelle Vanendert die aangaf in en sms aan de organisatie gevraagd had om die extra laatste lus te schrappen en dus als laatste de Keutenberg en daarna finish op de Cauberg. Zo zou een ontsnapping nog een kans krijgen.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 18 apr 2016 02:49

Het verloop was slaapverwekkend (heb ik dan ook gedaan) Het zit in de genen van de koers want het is bijna ieder jaar dezelfde slappe koek. Spyt dat ik gekeken heb. :dislike:

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 18 apr 2016 09:02

Dat het wedstrijdverloop zo voorspellend is, komt in deze voornamelijk door het parcours. De laatste lus is niet zwaar genoeg om een select groepje te laten aankomen onder aan de Cauberg. De Geulhemmerweg en de Bemelerberg zijn niet zwaar genoeg om daar een verschil te kunnen maken. Ik ben wat dat betreft een grotere fan van de 'oude' finale, waarbij je het kwartet Kruisberg, Eyserbosweg, Fromberg, Keutenberg hebt. Waarna je als select groepje samen kan werken tot onder aan de Cauberg en dan met een sprint bergop het af kan maken. Of, als je geen heuvelaankomst wil hebben, kun je na dit kwartet ook de Sibbegrubbe afdalen en dan finish onder aan de Cauberg, midden in Valkenburg. Er zijn wat dat betreft zo veel mogelijkheden, dat er wel een parcours te tekenen is waar wel een spannende finale uit kan komen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6570
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 apr 2016 09:25

LBL was vroeger een van m'n favoriete koersen om naar te kijken. Vaak een bloedstollende finale met een apotheose in de straten van Luik. Klimmers moesten meerdere beklimmingen benutten om de overlevers (mindere klimmers met een eindschot) kwijt te spelen. Ik ging zelf op die derde (was toen een week vroeger) zondag van april vroeg fietsen om helemaal niks maar dan ook niks te missen.

Ik volg het wielrennen sinds 1969 en de ontwikkeling de afgelopen jaren om meer, meer, meer en steilere beklimmingen op te nemen heeft er (mede) voor gezorgd dat klimmers zeer afwachtend zijn gaan koersen.

Ook een AGR met nog 10-15 "vlakke" km's naar de meet gaat echte klimmers aanzetten eerder in actie te komen. Ook iets minder beklimmingen en de eerste 150km wat vlakker geeft een grotere groep renners een kans (en prikkel) om voor een lange vlucht te gaan.

Natuurlijk bepalen de renners de koers, maar door de historie heen heeft het er toch alle schijn van dat het tegen elkaar opbieden van parcoursbouwers niet de grootste zegen voor de wielersport is.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 18 apr 2016 09:51

+1

Overall is de koers veel te zwaar, en de finale juist niet selectief genoeg. De mannen houden het kruit liever droog en achten zich (en blijken) kanshebber. Eerst een flinke lus noordelijk (als bij het WK parcours). Vervolgens een zwaar deel door de heuvels, met finale Eyserbos/Kruisberg/Keut. En een vlakke finish in Valkenburg. 100% zeker een aantrekkelijker koersverloop..

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 apr 2016 11:30

Maar alle kritieken ten spijt; het orakel Van Vliet heeft gesproken en geeft de renners de schuld dat ze niet aanvallen een blijven wachten. Ligt ééécht niet aan het parcours.....
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 apr 2016 14:06

We hebben hier dan ook te maken met een koersdirecteur met een IQ van hooguit 75.

Plaats reactie