Pagina 101 van 125

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 08:35
door Bospaadje
havana schreef:Bij een compact hoeft de crank er echt niet af.
Havana, jij zei eerder dat het (=52/34) zou schakelen als een vrouwelijk gelsachtsdeel. Wat bedoelde je daar precies mee?

Ik ga het 34T waarschijnlijk alleen gebruiken tijdens een weekje Alpen.
Ik verwacht dat ik met 36x32 en al ruim 1500km in de benen tijdens Volta en AGR niet echt in de problemen ga komen. Hier zit niet schrikbarend lang klimwerk in.

Het goedkoopste ultegra crankstel kost momenteel 169,90 bij Salden.
Een los blad 34T 15,95
En een los 34T + 50T = 15.95 en 99.95 (Mantel, mits ik goed heb gekeken)...

Dus er zijn 4 opties.
A. 36/52 rijden, kost 0 euro (beangstigend :roll: )
B. 34T ipv 36T (schakelt vaginaal :? )
C. 34T + 50T kost 116eur. (En wat doe ik met oude bladen... ga ik steeds ombouwen...?)
D. Crankstel 34/50 kost 170 (ga ik wisselen of verkoop ik mijn 36/52......)

Ook het advies van Keesz nog in beraad. Misschien maar gewoon voor optie A gaan, als verschil inderdaad (verwaarloosbaar) klein is. En evt. na weekje Alpen kijken hoe het beviel...

Serieus (duur)klimwerk gaat pas in 2018 op het programma staan, ik heb plannen om dan een cyclo te rijden.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 08:42
door Bospaadje
Nog een opmerking. Het verschil tussen meter/omwenteling komt neer op het volgende:
36x32=2.40
34x32=2.27
Dat houdt in dat je bij 85rpm klimt met een snelheid van 11.57 (34) en 12.25 (36)
Dat is 5% lichter/zwaarder...

Edit: (sorry mods) ik had mijn vorige post moeten editten met deze aanvulling.... :oops:

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 08:48
door havana
Het schakelt gewoon wat houterig, maar het werkt op zich best. Gewoon ff goed uitproberen op het vlakke en je weet het.

50T bladen komen regelmatig voorbij op MP voor bijna niks....

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 08:48
door scottwilko
havana schreef:Bij een compact hoeft de crank er echt niet af.
Dit hangt dan af van het soort crank en tandwielblad.
Met mijn FSA gosammer compact krijg ik namelijk mijn Rotor q-ring er echt niet af zonder demontage van de crank.
Vandaar dat ik ook zei dat er een kans is dat je de crank moet verwijderen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 08:56
door 53x11
Mijn 2 centen:
Van 34 naar 52 is een (te) groot verschil voor je voorderailleur. Het gevolg is dat de ketting niet, of moeilijk op het grote blad wil.

En 36/32 is echt al een mega licht verzetje. Als je je daar druk om maakt, dan zou ik 26" wielen gaan overwegen.

(En nu maar wachten op de "ja, maar een verzet is heel persoonlijk" replies)

:twisted:

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 08:56
door havana
@ scottwilko

Nu neem je de uitzondering en brengt het als regel. Een Q-ring is geen alledaags kettingblad.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 09:16
door Keezx
Bospaadje schreef:Nog een opmerking. Het verschil tussen meter/omwenteling komt neer op het volgende:
36x32=2.40
34x32=2.27
Dat houdt in dat je bij 85rpm klimt met een snelheid van 11.57 (34) en 12.25 (36)
Dat is 5% lichter/zwaarder...
Een vuistregeltje bij veranderingen aan verzetten bij klimmen is : minimaal 10% lichter, anders heeft het geen zin, dat gaat je probleem niet oplossen.
ALS ik dacht dat ik er iets aan zou hebben, zou ik gewoon een 34 kopen en gaan kijken of het bevredigend schakelt en zo nee, uitkijken naar een 50 , die hoeft echt geen 100€ te kosten.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 09:59
door Joskovic
53x11 schreef:Mijn 2 centen:
Van 34 naar 52 is een (te) groot verschil voor je voorderailleur. Het gevolg is dat de ketting niet, of moeilijk op het grote blad wil.
Inderdaad, normaliter wordt een max verschil van 16 tanden aangehouden tussen binnen- en buitenblad, wil de voorderrie nog goed kunnen schakelen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 12:02
door scottwilko
havana schreef:@ scottwilko

Nu neem je de uitzondering en brengt het als regel. Een Q-ring is geen alledaags kettingblad.
Nogmaals ik noem het een kans op. Nergens staat dat de vraagsteller geen q-rings of ander soortig bijzondere bladen heeft. En om te voorkomen dat hij er op het laatste moment achter komt dat hij toevallig wel de crank moet verwijderen, heb ik dit als opmerking geplaatst.
Ik heb nergens gezet dat dit de standaard of regel is voor binnenbladen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 12:03
door Wolfhound32
Wat is nou precies het verschil tussen een 10-speed en 11-speed crank?
Ik lees dat bij 11-speed cassettes de blaadjes dezelfde dikte hebben als de10-speedversies, maar dat de tussenringen dunner zijn, dan zou in mijn optiek de 10- en 11-speedcrank hetzelfde moeten zijn. Of is hier de afstand tussen de blaadjes soms verschillend?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 13:01
door Bospaadje
scottwilko schreef:
havana schreef:@ scottwilko

Nu neem je de uitzondering en brengt het als regel. Een Q-ring is geen alledaags kettingblad.
Nogmaals ik noem het een kans op. Nergens staat dat de vraagsteller geen q-rings of ander soortig bijzondere bladen heeft. En om te voorkomen dat hij er op het laatste moment achter komt dat hij toevallig wel de crank moet verwijderen, heb ik dit als opmerking geplaatst.
Ik heb nergens gezet dat dit de standaard of regel is voor binnenbladen.
Ik heb volledig ultegra di2. Maar bedankt voor je opletendheid :like:

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 23 feb 2017 13:04
door Bospaadje
Keezx schreef:
Bospaadje schreef:Nog een opmerking. Het verschil tussen meter/omwenteling komt neer op het volgende:
36x32=2.40
34x32=2.27
Dat houdt in dat je bij 85rpm klimt met een snelheid van 11.57 (34) en 12.25 (36)
Dat is 5% lichter/zwaarder...
Een vuistregeltje bij veranderingen aan verzetten bij klimmen is : minimaal 10% lichter, anders heeft het geen zin, dat gaat je probleem niet oplossen.
ALS ik dacht dat ik er iets aan zou hebben, zou ik gewoon een 34 kopen en gaan kijken of het bevredigend schakelt en zo nee, uitkijken naar een 50 , die hoeft echt geen 100€ te kosten.
Bedankt voor alle reacties! :winkthumb:

Ik ga er inderdaad gewoon eens mee touren.

Tov afgelopen klimvakantie ben ik ook nog een kg of 5 afgevallen, nu nog wat meer trainen en over een aantal maanden kom ik terug of ik mijn 36 misschien kan inruilen voor een 39 :lol:

Maar alle gekheid op een stokje, bedankt voor de adviezen. Hou ik toch een 170 euro in de beurs die ik weer aan andere leuke fietsgerelateerde dingen kan uitgeven!