Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2025

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 apr 2025 20:50

Ernie C. schreef: 17 apr 2025 10:31 Tja, ik had gehoopt dat hij de dominantie van Pogacar kan verbreken. Helaas weer een zwijmel/voetballertjesverhaal in de media over samen bidden en (liegen?) dat deze revalidatie zwaarder was dan die na de val in Lombardije.

Nee, ik ben toch maar weer voor Pogacar...
Verhalen over hun geloof en dat bidden e.d. houden sportmensen beter voor zichzelf. Ik denk dat dat contraproduktief werkt en de populariteit negatief zal/kan beinvloeden.
Wat dat liegen betreft, begrijp ik je niet goed. Waarom zou hij liegen? Ik denk dat elke keer je zwaar gekwetst geraakt het altijd vooral mentaal moeilijker wordt om terug te vechten. Je weet dan ook hoe moeilijk het is.
wat de kansen van Remco tegen Pogacar betreft, poggie lijkt nog sterker dan anders en remco kan onmogelijk de beoogde stappen richting het niveau van poggie en Vingegaard gezet hebben tijdens zijn revalidatie. Eventueel kan er nog wat strijd zijn in LBL maar ik twijfel er sterk aan.
Zonder verdere ongelukken kan de lange inactiviteit misschien en wapen worden in de tour.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 apr 2025 21:45

Natuurlijk is revalideren (vooral) ook mentaal zwaar. Dat hij gestopt zou zijn met wielrennen zonder de steun van zijn vrouw lijkt mij in ieder geval een sterke overdrijving.

Je mag van mij gerust gelovig zijn en bidden, maar ik begin een beetje allergisch te worden voor sporters (voetballers!) die optreden als influencer van de kerk/moskee.
Denken die gasten nu echt dat bidden voor een wedstrijd God zal doen besluiten de wedstrijd in hun voordeel te beslissen? En als ze voor het volgende seizoen een transfer maken naar de tegenstander, dan loopt god ook even opportunistisch over naar die andere club? En dan zullen we het nog maar niet hebben over pronken met dure speeltjes die je zogenaamd door God gegund zijn en de minder getalenteerde sporters die b.v. in de verpleging werken vindt god dus minder lief?
Mocht god echt bestaan, dan staat dat volk vooraan in de wachtrij voor de hel.

Ja, revalideren is zwaar, maar Remco revalideerde om zijn miljoenbaan, zijn passie weer uit te kunnen voeren. Velen revalideren om ergens in een magazijn of fabriek tot hun 67e hun dagen te kunnen slijten. Dus inderdaad, je geloof houdt er beter buiten.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 apr 2025 22:18

Het is ook niet bedoeld om Remco af te zeiken. Ik wil hem eigenlijk graag leuk vinden, maar dan lees ik zo'n post en dan denk ik: Doe dat nu niet gast!
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 apr 2025 22:31

Remco zegt toch nergens dat hij bidt tot een of andere god om hem koersen te helpen winnen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 apr 2025 22:49

Dat gelukkig niet, maar bij mij komt dan meteen zo'n schrikbeeld in mijn hoofd van een half peloton dat opzichtig staat te bidden aan de start.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 18 apr 2025 07:43

Geloof en bijgeloof zijn toch prominent aanwezig in het wielrennen.
Remco is zeker niet de eerste en ik denk niet dat hij een promotor wordt. Er was een periode dat je geen interview met Vos kon lezen zonder dat er het geloofsaspect er bij kwam. Hoe belangerijk 'de heer' wel niet was in haar leven én hun job. Hoe haar identiteit hierdoor bepaald wordt. Bij VanderBreggen was dat ook een tijdje zo. Bij de mannen was het Vermote (nu Visma) die meende in elk contact met de pers het over zijn geloof te moeten hebben.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 apr 2025 07:46

lugosi schreef: 18 apr 2025 07:43 Er was een periode dat je geen interview met Vos kon lezen zonder dat er het geloofsaspect er bij kwam. Hoe belangerijk 'de heer' wel niet was in haar leven én hun job. Hoe haar identiteit hierdoor bepaald wordt. Bij VanderBreggen was dat ook een tijdje zo. Bij de mannen was het Vermote (nu Visma) die meende in elk contact met de pers het over zijn geloof te moeten hebben.
Klopt helemaal. Alleen als Remco het zegt gaat alles extra op een weegschaaltje ;-)
Vind het dan meer bijzonder dat hij inmiddels bekeert is tot de islam en ook wel benieuwd of hij islamiet zou blijven mocht zijn relatie voorbij gaan.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 apr 2025 07:58

Hij kiest in ieder geval niet voor de makkelijkste weg. Dat spreekt dan weer voor hem. Heeft hij nu eigenlijk ook een nieuwe islamitische naam gekregen?
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 18 apr 2025 07:58

Ernie C. schreef: 17 apr 2025 21:45 ................
Denken die gasten nu echt dat bidden voor een wedstrijd God zal doen besluiten de wedstrijd in hun voordeel te beslissen? En als ze voor het volgende seizoen een transfer maken naar de tegenstander, dan loopt god ook even opportunistisch over naar die andere club? En dan zullen we het nog maar niet hebben over pronken met dure speeltjes die je zogenaamd door God gegund zijn en de minder getalenteerde sporters die b.v. in de verpleging werken vindt god dus minder lief?
Mocht god echt bestaan, dan staat dat volk vooraan in de wachtrij voor de hel.
................
De deïst gelooft niet in het ingrijpen van god, de theïst wél.
Bij dat ingrijpen zit je dan al in het bijgeloof, een betreurenswaardig element van geloof, maar blijkbaar maakt het wel deel uit van de condition humaine.
Het is inderdaad zoals je zegt ook opportunistisch denken, want dan zou je er van uitgaan dat god jou voortrekt tegenover die ander die bidt. En uiteraard is god meer fan van wielrennen dan van voetbal, laat staan dat hij ingrijpt bij F1.
Misschien gaat het over het 'onder het hardst' bidden. Ook een competitie, ik zie het zo al voor me Vos tegen VanderBreggen. Wie kan het snelst bidden? Wie wint ? Wordt het een sprint.......?

De dure spulletjes van de toppers daar word wel een religieuze mouw aangepast, maar ook de ethische aspecten zijn vraagtekens, wat vindt God van lesbische wielrensters? wat van overspelige en scheidende vrouwen? Ik weet het niet maar de bijbelse teksten voorspellen weinig goeds voor hen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 18 apr 2025 07:59

nijkie schreef: 14 apr 2025 10:57 Jullie ook opgevallen,Pogacar neemt iets aan uit de ploegleiderswagen neemt een slok en geeft het weer terug en bots tegen de wagen gelukkig zonder gevolgen.
Wat zat er precies in dat flesje?
Na die fietswissel in de Nederlandse klassieker was Bakelants eveneens kritisch. 'Maar de jury had onze aflevering gezien en liet na afloop weten dat ze toen toestemming hadden gegeven aan UAE. En ik denk dat dat afgelopen zondag weer gebeurd is', stelt hij. 'Maar die toestemming, niet iedereen gaat dat krijgen', merkt De Wolf op. Ruben Van Gucht vond het eveneens een vreemd voorval. 'Ik heb zelden een coureur zo fel zien smeken om een bevoorrading. Het leek wel dat hij in een soort crisis verkeerde, het was iets wat hij absoluut moest hebben.'

Wat zat er dan in het aangenomen flesje? Het was een middeltje tegen kramp, stelde de ploeg. Pogacar was al na het Bos van Wallers te zien met een grimas op zijn gezicht, terwijl hij rekkend en strekkend op de fiets zat. 'Het was een mix van geconcentreerde elektrolyten en zout', aldus de ploeg tegenover Velo. 'Het heeft een vieze smaak en het is niet iets wat vaak gebruikt wordt, alleen in geval van nood. Het is alleen effectief tegen kramp, en het is geen gelletje of iets dergelijks.' Pogacar - die bij het aanpakken van het flesje nog bijna onderuit ging - kon niet lang na het voorval alweer vol doortrekken op de kasseitjes: het zal wel gewerkt hebben.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 18 apr 2025 08:05

Er gaan geruchten rond over augurkensap.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 18 apr 2025 08:05

daniel1975 schreef: 18 apr 2025 07:46 ............
Vind het dan meer bijzonder dat hij inmiddels bekeert is tot de islam en ook wel benieuwd of hij islamiet zou blijven mocht zijn relatie voorbij gaan.
Voor zover ik weet heeft hij zich niet bekeerd tot de Islam, in het artikel staat het volgende:

"We hebben vaak samen gebeden en gaan dat nog veel doen, ook dat is iets geweldig dat je me hebt geleerd. Het is zalig om dat met je te delen."
“Het afgelopen jaar heb ik dat echt leren kennen - het is iets wat ik deel met Oumi”........ “Voor mij is het een houvast om het leven door te komen. Het is iets moois. Oumi en ik hebben veel gebeden en dat was een houvast tijdens een moeilijke periode.”

“Dat bidden is iets heel unieks dat we samen delen. Da’s gewoon een heel fijn moment samen. Het zorgt er ook voor dat je een bepaalde kalmte over jezelf krijgt, dat je de dingen makkelijker kan accepteren. Dat heeft er allemaal voor gezorgd dat ik in mijn binnenste kalmer ben geworden. Dat ik met alles iets rustiger ben gaan omgaan, na een toch wel stormachtige periode.”

“Ik haal er extra kracht en motivatie uit. Bepaalde wensen vragen, bijvoorbeeld, en gewoon ervoor zorgen dat alles stabiel blijft. Een mooie houvast om doorheen de dag te hebben.”

Evenepoel deelt bepaalde waarden en rituelen uit de Islam met Oumi, dingen waar hij persoonlijk iets aan heeft.

Wil Evenepoel zich dan ook laten bekeren? “Daar is nog niet over gesproken geweest. ‘t Is gewoon iets leuks dat we thuis doen. Een mooi ding dat we samen delen.”

Plaats reactie