Tubes for Dummies
Mocht Orange seal niet meer (voldoende) werken tijdens een wedstrijd. Wat zou dan een goed alternatief zijn? Is er een mogelijkheid tot een reservetube die zonder lijm blijft zitten? Of is er iets van een tutorial voor voorlijmen oid? Ik heb nog nooit een tube gelijmd, dus weet niet of het überhaupt verstandig is, maar als je maanden getraind hebt voor een wedstrijd en honderden euro's betaald, dan zou het zonde zijn om in geval van lek rijden alleen te kunnen vertrouwen op Orange seal (dat ik wel heb, maar nog nooit gebruikt heb).
Voor triatlon wedstrijd?
2 opmerkingen;
- tegenwoordig worden tubes dikwijls zo vast gelijmd dat je ze niet zo eenvoudig van je wiel krijgt. Dus geeft de man die lijmt de opdracht niet te veel lijm gebruikt.
- een tube voorlijmen is niet zo moeilijk. Wat houd je tegen die te geven aan diegene die je wielen lijmde?
Walter
2 opmerkingen;
- tegenwoordig worden tubes dikwijls zo vast gelijmd dat je ze niet zo eenvoudig van je wiel krijgt. Dus geeft de man die lijmt de opdracht niet te veel lijm gebruikt.
- een tube voorlijmen is niet zo moeilijk. Wat houd je tegen die te geven aan diegene die je wielen lijmde?
Walter
Klopt triathlon wedstrijd.
Ik heb het wiel gekocht en de FM heeft de tube gelijmd bij aanschaf. Ik heb dit wiel nu een half jaar, maar doe normaal altijd korte afstanden. Dan lek rijden is gewoon pech en einde wedstrijd. Nu is dat dan toch anders.
Als voorlijmen iets is wat de FM doet, dan zou dat een optie zijn inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat er iets bijzonders ter plaatse gebeuren moest omdat de lijm anders zou opdrogen o.i.d. Of dat er speciale banden zijn die je (tijdelijk) lijmloos kon gebruiken. Zoals een thuiskomer bij een auto.
Ik heb het wiel gekocht en de FM heeft de tube gelijmd bij aanschaf. Ik heb dit wiel nu een half jaar, maar doe normaal altijd korte afstanden. Dan lek rijden is gewoon pech en einde wedstrijd. Nu is dat dan toch anders.
Als voorlijmen iets is wat de FM doet, dan zou dat een optie zijn inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat er iets bijzonders ter plaatse gebeuren moest omdat de lijm anders zou opdrogen o.i.d. Of dat er speciale banden zijn die je (tijdelijk) lijmloos kon gebruiken. Zoals een thuiskomer bij een auto.
Altijd reserve tube meenemen.... helaas al 2x gebruik van moeten maken in het verleden, laatste keer was 2014.
Reserve tube is al gelijmd, en kan je vertellen ding zat vast...
1x omdat ik niet zeker was of de tube zou blijven zitten, tube op 9 bar gezet dan gaat hij er echt niet af
Reserve tube is al gelijmd, en kan je vertellen ding zat vast...
1x omdat ik niet zeker was of de tube zou blijven zitten, tube op 9 bar gezet dan gaat hij er echt niet af
YFood !!!
Tube lijm heeft de eigenschap redelijk lang 'goed-plakkend' te blijven.
Uiteindelijk gebruik je die eigenschap van de lijm op de velg om je nieuwe tube toch minstens tot thuis/einde wedstrijd op de velg te houden.
Walter
Uiteindelijk gebruik je die eigenschap van de lijm op de velg om je nieuwe tube toch minstens tot thuis/einde wedstrijd op de velg te houden.
Walter
Wie met tubes rijdt, zou eigenlijk toch zelf moeten lijmen.
Zeker voorlijmen houdt niet veel in. Uitlijnen van een tube met verse lijm is het moeilijkste onderdeel en bij een voorgelijmde tube is dat net de stap die je niet hoeft te doen.
Wel opletten: kies als reservetube liever geen conti of andere zeer krappe tube. Dit zou wel eens voor een hoop frustratie kunnen zorgen onderweg...
Zeker voorlijmen houdt niet veel in. Uitlijnen van een tube met verse lijm is het moeilijkste onderdeel en bij een voorgelijmde tube is dat net de stap die je niet hoeft te doen.
Wel opletten: kies als reservetube liever geen conti of andere zeer krappe tube. Dit zou wel eens voor een hoop frustratie kunnen zorgen onderweg...
Goede opmerking van die contis: als in die niet voorgespannen hebt krijg ik ze er niet op (en dan nog....). Ook als ze een tijdje na voorspanning terug de kast in gaan is het weer hopeloos. Omgekeerd; ik denk dat die zelfs zonder lijm op hun plaats blijven*.
Alles bij elkaar; waarom wil je er aan beginnen als je dat zelf in wedstrijd moet oplossen....
Walter
* niet doen. ...
Alles bij elkaar; waarom wil je er aan beginnen als je dat zelf in wedstrijd moet oplossen....
Walter
* niet doen. ...
Rij ook clincher, ,maar dit seizoen bijna alleen Tubular gereden en blijf dat uitgezonderd van de echte wintermaanden ook doen.
Dit seizoen 1x echt lek gehad, dit had ik binnen 5 minuten met Orange Seal verholpen, 1x leegloper waar ik het lek niet kon vinden - Orange Seal erin gekieperd en
Als alternatief kun je i.p.v. lijmen met tape werken, voordelen gaat vele malen sneller en je huis/garage stinkt niet - dit laatste is de bewoording van andere .
Bij lijmen heb ik altijd het probleem om de Tube er echt mooi recht op te krijgen, daarbij met de genoemde voordelen ben ik er effe klaar mee.
En m.b.t. Conti Tubes, gewoon oprekken, voet aan de binnenkant van de Tube en even aan trekken, niet als een ...... maar even laten schrikken!
YFood !!!