Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 17 sep 2013 19:29

Heel erg goed foto's! Heb ook nog zo 1 NOS hangen, maar dan matzwart met witte transfers.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 18 sep 2013 08:30

Op de site van Legend (www.legendfactory.eu) staan de modellen voor 2014. Waaronder vier stalen modellen. Mooi spul...

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 19 sep 2013 09:53

Ik ben gisteren begonnen aan het gazelle project (zie pag 102), maar loop tegen een paar probleempjes aan: ik ben mijn cranktrekker kwijt... Is er nog een truc om dit te demonteren zonder cranktrekker?

Verder werd ik vannacht wakker en kreeg een idee dat ik vervolgens niet meer uit mijn hoofd krijg. Min of meer geïnspireerd door een aflevering van fast n loud op discovery waarbij ze een oude pick-up restaureren en onderhuids helemaal moderniseren maar het roestige chassis schoonmaken en coaten maar verder koesteren...

http://www.youtube.com/watch?v=GyC1nPc4zAs

Ik vroeg me af hoe dit zou uitpakken met een fietsframe? Nieuwe DA 7800 groep erop, nieuwe ritchey classic (=gepolijst alu) stuur / stuurpen / zadelpen bruin tape en dikke wielen...

reacties?

grtz

delsol
Forum-lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 19 sep 2013 17:17

Ik heb ook is met die gedachte gelopen, maar helaas is mijn frame niet afgeleefd.
Volgens mij hebben ze alleen met scotchbrite opgeruwd en blanke lak erover heen.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 19 sep 2013 20:59

Erik1.0 schreef: Ik vroeg me af hoe dit zou uitpakken met een fietsframe? Nieuwe DA 7800 groep erop, nieuwe ritchey classic (=gepolijst alu) stuur / stuurpen / zadelpen bruin tape en dikke wielen...

reacties?

grtz
Je kan de crankbouten eraf draaien en dan gaan fietsen, als je crank niet al te vast zit zou hij er dan af moeten komen wanneer je gaan fietsen (maar wss zit hij te vast). Ik zou gewoon een cranktrekker zoeken bij een vriend of lokale fietsenmaker.

Voor het moderner maken van je oude racefiets, kijk hier eens rond voor ideeen,
http://www.pignonfixe.com/showthread.php?tid=97557

DA7800 is een hele mooie groep en als je hem over hebt kun je hem hier mooi op bouwen. Dan heb je de looks van vroeger met het gemak van nu.

Waar je even op moet letten zijn de de maten, meten voordat je een nieuw onderdeel aanschaft.
- Zadelpendiameter (met een beetje geluk heb je een 27.2 zadelpen)
- Stuurdiameters
- Maat tussen de padden (zal 126mm zijn en voor moderne wielen heb je 130mm nodig, maar aangezien het staal is is die 4mm heel erg gemakkelijk uit te buigen zonder schade te doen).
- Je remmen, je remhoeven hebben nog een oude bevestiging dus je zal moeten boren om een 7800 rem te monteren (of de oude DA remmen laten zitten, geeft denk ik ook wel een grappig effect).

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 19 sep 2013 23:13


Een lust voor 't oog. Ik doe al jaren niets anders dan deze gasten dus 't upgraden van ouwe beessies alleen deze boyzz gaan nog een stapje verder. Schitterend!!


Afbeelding

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 20 sep 2013 07:48

[quote="Erik1.0"

Verder werd ik vannacht wakker en kreeg een idee dat ik vervolgens niet meer uit mijn hoofd krijg. Min of meer geïnspireerd door een aflevering van fast n loud op discovery waarbij ze een oude pick-up restaureren en onderhuids helemaal moderniseren maar het roestige chassis schoonmaken en coaten maar verder koesteren...

http://www.youtube.com/watch?v=GyC1nPc4zAs

Ik vroeg me af hoe dit zou uitpakken met een fietsframe? Nieuwe DA 7800 groep erop, nieuwe ritchey classic (=gepolijst alu) stuur / stuurpen / zadelpen bruin tape en dikke wielen...

reacties?

grtz[/quote]

Je vraagt een reactie hier komt er een.

- Neem een foto van je fiets van de crankside en zie hoe belangrijk een crank is.
- Mijns inziens mag een crankarm nooit groter/dikker zijn dan de diameter van je buis (staal) dat 'staat' niet
- Een klassiek stalen frame met ronde 1inch buizen daar 'past' geen hoekige crank op dat vloeit niet in elkaar zeg maar
- Dan dat voorbeeld van die jongens van F&L tja ga maar je gazelle opbouwen met ongeacht welke alu groep en ga dat maar polijsten ...

Bovenstaand is mijn kijk op zaken niet meer of minder en in mijn ogen een waist of time and money
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 20 sep 2013 08:41

Bedankt voor de reacties nutjesmoar en velo. Op die site van pignonfixe kun je inderdaad goed inspiratie opdoen. @velo: ik heb je blog doorgespit en kan daardoor jouw standpunt zeker begrijpen en waarderen. Er spreekt een grote liefde en kennis voor vintagebikes uit. Wat ik van plan ben zal pijn doen aan de ogen van iedere purist en mogelijk ook aan de mijne. Als dat zo is strip ik hem weer en doe dan een volledige paintjob en mogelijk ook een opbouw overeenkomstig met zijn bouwjaar. Maar als het goed uitpakt wordt het volgens mij wel een opmerkelijke fiets en voor mij volledig functioneel. Waar ik nu nog bang voor ben is dat de huidige verflaag nog te goed is, zeker na reiniging. Dan wordt de kans groter dat het eindresultaat net niks is. Hij moet er goed beaten up uitzien wil het concept werken. Anyways ik hou jullie op de hoogte.

grtz

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 sep 2013 08:54

Erik1.0 schreef:Verder werd ik vannacht wakker en kreeg een idee dat ik vervolgens niet meer uit mijn hoofd krijg. Min of meer geïnspireerd door een aflevering van fast n loud op discovery waarbij ze een oude pick-up restaureren en onderhuids helemaal moderniseren maar het roestige chassis schoonmaken en coaten maar verder koesteren...

Ik vroeg me af hoe dit zou uitpakken met een fietsframe?
Ik heb dat de afgelopen jaren met een stalen Bianchi en met een een stalen Coppi gedaan.
Ter inspiratie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bianchi had ik speciaal opgebouwd voor Parijs-Roubaix 2008. De Coppi voor Parijs-Roubaix 2010 en voor Firenze-Modena (1e Giro etappe die Coppi wist te winnen)

Zelf heb ik twee stalen projectjes op dit moment lopen:

1) Gios Torino Super Record 1979/80 en deze ga ik zo origineel mogelijk opbouwen.
2) Giso Torino Prodogiosa welke ik ga opbouwen met modern spul en dat gaat m'n klimfiets worden.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 20 sep 2013 12:21

Erik1.0.

Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet en hoe en welke vorm is uiteindelijk niet relevant mi.

Je wilde een mening en die heb ik vanuit mijn kijk op eea gegeven meer niet.

Veel plezier met je project en bedenk dat het opbouwen net zo leuk is als het rijden.

Veel plezier gewenst.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 20 sep 2013 12:54

@gastheerg: Die fietsen zijn prachtig, in combinatie met deze foto's wordt het kunst. Dit was inderdaad wel mijn oorspronkelijke idee, oud staal, nieuwe verf met moderne alu onderdelen (van de japanse concurrent). Ik wilde er alleen een carbon voorvork inzetten en hoge velgen. Zal je gios projecten in de gaten houden...
@velo: thanks.

grtz

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 20 sep 2013 13:03

Erik1.0 schreef: Waar ik nu nog bang voor ben is dat de huidige verflaag nog te goed is, zeker na reiniging. Dan wordt de kans groter dat het eindresultaat net niks is.

:shock: Huh? :shock:

't Is toch juist goed dat je kan zien dat 't een frame van tig jaar oud is?

Plaats reactie