Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Karl66
Forum-lid

Karl66 31 mar 2016 00:44

bobkat19 schreef:Werken via een dealer heeft zeker zijn voordelen voor de eindconsument. Al komt dit altijd tegen een prijs. Of je die wilt betalen is ieders eigen keuze.

Maar ik denk dat een direct sales model via internet toch de toekomst is. Trek heeft dit al aangekondigd voor Noord Amerika en dat zal vroeg of laat ook uitgerold worden naar de rest van de wereld. BMW heeft dit voor haar elektrische auto's gedaan in Duitsland. Niet toevallig: in beide gevallen was een verbond van respectievelijk Trek- en BMW-dealers over de zeik. Waarom denk je dat V en D, Schoenenreus en al die andere winkels failliet gaan? Vanwege de Zalando's en de Amazons.

Je kunt wel blijven hangen in het verleden, maar je kunt ook zoals Canyon, Rose en Radon (toevallig allemaal Duits) een nieuwe weg inslaan, eentje met toekomst. Dat dat met horten en stoten gaat, ongetwijfeld. Wees daarvan bewust en koop anders veilig je overgeprijsde fiets lekker bij de fietsenmaker.
Het grappige is dat juist de internetbedrijven het directe klantencontact blijken te missen. Dus zie je dat een bedrijf als Amazon 400 winkels in de VS gaat openen, alleen internet is ook niet zaligmakend. En zeker voor producten als auto's en fietsen, waar onderhoud een belangrijk onderdeel van het vervolg traject na de aankoop is. Je wilt als fabrikant niet alleen dat de klant tevreden is na de aankoop (al heeft Canyon daar al de eerste uitdaging :lol: ) Je wilt dat de klanten in het onderhoudstraject ook een goed gevoel bij jouw product blijven houden. En dan gaat het niet alleen om de racefietsen en mtb's waarbij de technische kennis van gebruikers groter is en meer onderhoud zelf gedaan wordt. En waarbij de fiets een belangrijk product in het leven is, waarvoor je voor de service wel naar Eindhoven wilt reizen. Dan gaat vooral ook over al die gewone fietsen, waarvoor mensen naar de lokale fm gaan en waar Canyon nul invloed heeft op de klantbeleving bij de service van hun fietsen.

De toekomst is niet clicks en de toekomst is ook niet bricks, maar de toekomst is clicks and bricks en daarmee heeft Canyon een net zo grote uitdaging als die lokale fm, die niks van internet wil weten.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 mar 2016 07:31

Ik denk dat je gelijk hebt. Zie ook hier het succesvolle coolblue opereert. Die hebben nu geloof ik vijf winkels.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

JorBak
Forum-lid

Gebruikersavatar JorBak 31 mar 2016 07:47

Het zijn niet alleen de problemen ten aanzien van levertijden die ik steeds schrijnender vind, ook de communicatie naar de klanten is totaal niet in orde. Bestellingen die zonder bericht worden opgeschort, soms tot 3 keer toe. Dat klopt gewoon niet. Hoe dan ook denk ik dat alles het imago rond het merk echt geen goed doet.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 31 mar 2016 09:04

JorBak schreef:Het zijn niet alleen de problemen ten aanzien van levertijden die ik steeds schrijnender vind, ook de communicatie naar de klanten is totaal niet in orde. Bestellingen die zonder bericht worden opgeschort, soms tot 3 keer toe. Dat klopt gewoon niet. Hoe dan ook denk ik dat alles het imago rond het merk echt geen goed doet.
@JorBak: Wat heb je zelf voor problemen ervaren? Er zijn hier enkele mensen die een fiets keer op keer uitgesteld zien. Volgens mij zijn er echter nog steeds meer (ook van afgelopen periode) die de fietsen op tijd (of sneller), of met vertraging toch geleverd hebben gekregen.

@bricks or clicks. Als je jezelf echt goed ingelezen hebt zijn de winkels van internetshops afhaalpunten en servicepunten. De webwinkels willen dat zelf liever ook niet maar de klant wil het (nog). Dus gaan ze daarin mee.

Zullen we aan het einde van boekjaar 2017 nog eens kijken wat voor schade deze periode opgeleverd heeft voor Canyon? Ik verwacht niets. (los van huidige afschrijvingen en kosten om de problemen aan te pakken) De klant kijkt/denkt alleen maar op korte termijn.

JorBak
Forum-lid

Gebruikersavatar JorBak 31 mar 2016 09:37

@ RuudRuud

Ik heb geen enkel probleem ervaren. Ben me wel aan het oriënteren op een nieuwe fiets en Canyon is (nog steeds) een serieuze kandidaat. Het zijn echter de verhalen hier op het forum waar ik mijn mening op baseer, en het zijn m.i. heel wat mensen die de problemen in communicatie en levertijden ervaren, in plaats van enkele. Overigens gaat het niet alleen om fietsen, ook onderdelen kunnen maanden op zich laten wachten.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 31 mar 2016 10:00

JorBak schreef:@ RuudRuud

Ik heb geen enkel probleem ervaren. Ben me wel aan het oriënteren op een nieuwe fiets en Canyon is (nog steeds) een serieuze kandidaat. Het zijn echter de verhalen hier op het forum waar ik mijn mening op baseer, en het zijn m.i. heel wat mensen die de problemen in communicatie en levertijden ervaren, in plaats van enkele. Overigens gaat het niet alleen om fietsen, ook onderdelen kunnen maanden op zich laten wachten.
De onderdelenlevering was ik zelf 'slachtoffer' van. Onwijs irritant (want specifieke Canyon-zadelpen) maar achteraf niet meer dan dat, de volgende fiets in huize RuudRuud is zelfs weer een Canyon geworden (met standaard maten voor de zadelpen ;)). Communicatie was goed en snel, en ze dachten nog met mijn probleem (geplande levering zou twee maanden vroeger dan de verjaardag zijn) mee ook. (Nog niet geleverd, dus als ik de verhalen moet geloven komt ie in week 54 ergens...)

En daarnaast, stel 90% van de posters hier in dit topic ervaart problemen. Laten we dat op een man of 12 houden (echt een gok... misschien is het twee keer teveel, misschien zit ik er 25 man naast)

Denk je nou echt dat Canyon in de tussentijd niet eens twaalf fietsen heeft kunnen leveren? Dat ze verder niets doen dan alleen maar members van dit forum van fietsen voorzien? De vrachtwagens bij Canyon gaan gewoon de deur uit. Ik heb het idee dat de fietsen met speciale wensen (afwijken van de standaard) het probleem opleveren (maar heb daar geen bewijs voor).

Dus bestel ik de fiets standaard en pas ik later alles zelf aan indien nodig. (11-32 cassette eraf en andere zadelpen) Stel dat ik een andere stuurpen nodig heb dan vraag ik mejuffrouw RuudRuud of ze persee een Canyon-pen wil of dat een andere ook goed is. Als een andere goed is bestel ik een goed ander merk, als het toch Canyon moet zijn komt er for the time being een goedkoop pennetje op terwijl ik maanden wacht op de omruiling van Canyon.

Ben ik dan dom om het probleem van Canyon op te lossen? Zo zou je het kunnen zien. Het kost me dan nu een 50 - 150 euro extra terwijl ik op de fiets een prijsverschil heb van 400 euro. Als je het realistisch bekijkt (verschil in wielset) zelfs een prijsverschil van het dubbele of driedubbele daarvan.

rooi1977
Forum-lid

rooi1977 31 mar 2016 10:20

Dit probleem is niet alleen herkenbaar bij Canyon. Ik heb eind oktober een nieuwe giant TCR besteld, via een FM die ook giant dealer is. Eerste levering gepland januari/ februari. Dit werd zonder opgaaf van reden maart . We zitten nu bijna in april en met een beetje geluk wordt de fiets morgen geleverd, maar ik ga er mijn handen niet voor in het vuur steken. Ik had ook gehoopt dat een FM die ook Giant dealer is er wellicht nog enig invloed op zou hebben dat dit niet zou gebeuren, maar volgens mij kunnen zij hier ook niets aan doen.
Ach, als ik er over een paar weken op zit .. is al die ergernis zo weer vergeten :mrgreen:

JorBak
Forum-lid

Gebruikersavatar JorBak 31 mar 2016 10:26

@ RuudRuud

Ik begrijp je, echter zijn alleen de mensen hier op het forum denk ik niet de enige gedupeerden. Bij jou is het blijkbaar (gelukkig) allemaal beter verlopen.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 31 mar 2016 10:58

Ik begrijp je, echter zijn alleen de mensen hier op het forum denk ik niet de enige gedupeerden. Bij jou is het blijkbaar (gelukkig) allemaal beter verlopen.
Het lijkt erop dat nieuwe bestellingen wel goed verlopen. De verhalen die je hoort zijn allemaal van langer geleden.

En natuurlijk zijn er meer mensen waar dit fout gegaan is. Die groep is echter kleiner dan de wel geleverde fietsen denk ik zomaar.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 mar 2016 11:17

RuudRuud schetst wel een heel rooskleurig plaatje. Op heel veel plaatsen op het net zijn verhalen te vinden van de belabberde planning, levering en communicatie van Canyon. En ja, dit moet Canyon heel veel schade opgeleverd hebben (in het gunstigste geval naast reputatieschade alleen schade in de vorm van belemmerde groei). Daar gaat Canyon niet te koop mee lopen natuurlijk.

In mijn persoonlijke geval lijkt Canyon na maanden nu ook het 2e door mij bestelde onderdeel te gaan leveren (ik moet het nog zien...). Maar of dat betekent dat ze hun zaakjes op orde hebben, of dat je bij een nieuwe (onderdelen) bestelling weer minstens 10 weken kunt wachten weet ik eigenlijk niet. Het feit dat de chat medewerker mij niet eens kon mededelen wanneer ik een onderdeel kon verwachten dat EN betaald was door mij EN op voorraad was (volgens "het systeem") spreekt eigenlijk boekdelen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 31 mar 2016 11:31

Daar haalt 53x11 een goed punt aan, natuurlijk is de groei ook belemmerd en heb je organisatiedoelstellingen niet gehaald.

Ik ken echter legio voorbeelden van merken die schofterig handelen en waarbij de klanten toch echt niet weglopen en zelfs met de benen buiten hangen elke keer.

Ik denk dat de situatie hier te melancholisch geschetst wordt. Het risico op allerlei reputatieschade is er zeker en dat zal er kortstondig ook zijn. Eind 2016 zullen ze hier echter geen last meer van hebben verwacht ik (mits ze nu doorpakken en de problemen echt oplossen). Maar zoals 53x11 ook stelt, een inside view zullen we nooit hebben :)

wekke
Forum-lid

wekke 31 mar 2016 15:24

Sinds mijn vorige bericht 2 weken geleden nog wat contact gehad via mail, chat en Facebook met de mensen van Canyon om mijn in oktober bestelde fiets geleverd te krijgen. Nooit echt excuses gekregen voor de vertraging, ook geen voorstel met correcte compensatie (wel gratis levering (wat nu ook als promotie wordt aangeboden) en een gratis eerste onderhoud) of een engagement voor een finale leverdatum.

Dus toch maar dit gemeld:
Het is verbazingwekkend dat jullie blijven verwijzen naar een e-mail die op 4 november 2015 door jullie CEO werd verstuurd terwijl het jullie nog altijd niet lukt om een fiets te leveren die 5 (VIJF) maanden geleden werd besteld. En dat jullie weigeren om dat op een juiste manier te compenseren. Tenzij jullie me kunnen garanderen dat ik deze week vrijdag alsnog mijn fiets geleverd krijg mogen jullie mijn bestelling annuleren.

Ik ben zeker dat ze door heel de heisa uiteindelijk geen fiets minder zullen verkopen maar ben ook zeker dat ze het zelf liever anders zouden zien verlopen want niet communiceert graag met ontevreden klanten. Morgen toch maar even langs een lokale fietsenwinkel om die 100% aangepaste Cervélo R3 te bestellen die dan een week later geleverd wordt.

Plaats reactie