Het grappige is dat juist de internetbedrijven het directe klantencontact blijken te missen. Dus zie je dat een bedrijf als Amazon 400 winkels in de VS gaat openen, alleen internet is ook niet zaligmakend. En zeker voor producten als auto's en fietsen, waar onderhoud een belangrijk onderdeel van het vervolg traject na de aankoop is. Je wilt als fabrikant niet alleen dat de klant tevreden is na de aankoop (al heeft Canyon daar al de eerste uitdaging ) Je wilt dat de klanten in het onderhoudstraject ook een goed gevoel bij jouw product blijven houden. En dan gaat het niet alleen om de racefietsen en mtb's waarbij de technische kennis van gebruikers groter is en meer onderhoud zelf gedaan wordt. En waarbij de fiets een belangrijk product in het leven is, waarvoor je voor de service wel naar Eindhoven wilt reizen. Dan gaat vooral ook over al die gewone fietsen, waarvoor mensen naar de lokale fm gaan en waar Canyon nul invloed heeft op de klantbeleving bij de service van hun fietsen.bobkat19 schreef:Werken via een dealer heeft zeker zijn voordelen voor de eindconsument. Al komt dit altijd tegen een prijs. Of je die wilt betalen is ieders eigen keuze.
Maar ik denk dat een direct sales model via internet toch de toekomst is. Trek heeft dit al aangekondigd voor Noord Amerika en dat zal vroeg of laat ook uitgerold worden naar de rest van de wereld. BMW heeft dit voor haar elektrische auto's gedaan in Duitsland. Niet toevallig: in beide gevallen was een verbond van respectievelijk Trek- en BMW-dealers over de zeik. Waarom denk je dat V en D, Schoenenreus en al die andere winkels failliet gaan? Vanwege de Zalando's en de Amazons.
Je kunt wel blijven hangen in het verleden, maar je kunt ook zoals Canyon, Rose en Radon (toevallig allemaal Duits) een nieuwe weg inslaan, eentje met toekomst. Dat dat met horten en stoten gaat, ongetwijfeld. Wees daarvan bewust en koop anders veilig je overgeprijsde fiets lekker bij de fietsenmaker.
De toekomst is niet clicks en de toekomst is ook niet bricks, maar de toekomst is clicks and bricks en daarmee heeft Canyon een net zo grote uitdaging als die lokale fm, die niks van internet wil weten.