Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 05 apr 2016 10:39

monsieurpinot schreef:Eens. Eerder in dit topic ook reeds besproken: hoe groter de maat hoe minder evenwijdig het uitsteeksel aan de staande buis en de band van het achterwiel loopt.

hier een XL:

bron: http://www.bdc-mag.com/test-canyon-aeoroad-cf-slx/
Hoe vaak heb je al een Aeroad gezien waarbij je dacht? Jeetje, jammer zeg die opening. Echt niet mooi. En dan vooral bij je eigen Aeroad SLX.

Zal ik 10 foto's maken uit alle mogelijke hoeken waarbij het je niet eens opvalt? Alleen vanaf de zijkant zie je het. Dat het verschil er is ontken ik niet, het wordt alleen als feit gepresenteerd dat de fiets minder mooi is. Dat is onzin. Dat het je mening is, prima.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 apr 2016 10:57

Op je pik getrapt RuudRuud?

Heb je mijn uitgebreidere reactie gelezen? Zo te zien niet, hierbij nogmaals:
MarkVeenstra schreef:
Nee, dit is iets wat mijn mening is, wat ik al maanden geleden vond toen ik een grote maat Aeroad zag. Bamcam geeft heel specifiek aan dat 1 van zijn overwegingen voor deze fiets de mooie overgang is, en presenteert een foto in maatje M oid. De maat die je zo vaak ziet en waarbij dit inderdaad super strak is. Bij de grote maat die hij zoekt is dit gewoon minder strak. Dat is een feit, geen mening. Of je dat evenmooi, of mindermooi vindt, dat is een mening. Maar wilde Bamcam daar in ieder geval op wijzen, omdat het toch wel een vrij karakteristiek kenmerk van de fiets is die bij de grote maten duidelijk anders afsteekt dan bij de kleine maten.
En als je op een forum niet meer kenmerken van fietsen mag benoemen, die eventueel in een keuze overweging gebruikt worden. Dan zijn we snel klaar denk ik.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 05 apr 2016 13:38

relax boys, over smaak mag niet worden getwist :)

alle discussies over esthetica en cosmetica betreffen meningen en humble personal opinions
alle discussies over de rest is pure wetenschap :)

vraag me wel af waarom canyon die afdichting tussen zitbuis en achterwiel niet parallel met de wielomtrek heeft laten lopen bij de maten vanaf XL. Productiebezuiniging of slip of the pen? Ik neem aan dat de vorige versie van de speedmax dat niet had bij grotere framematen. En de dure concurrent cervelo s5 heeft dat ook niet. Hoewel die laatste natuurlijk afvalt vanwege de hoge prijs en de onmogelijkheid tot 28mm banden.
Laatst gewijzigd door BAMCAN op 05 apr 2016 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 05 apr 2016 14:31

MarkVeenstra schreef:Op je pik getrapt RuudRuud?

Heb je mijn uitgebreidere reactie gelezen? Zo te zien niet, hierbij nogmaals:

En als je op een forum niet meer kenmerken van fietsen mag benoemen, die eventueel in een keuze overweging gebruikt worden. Dan zijn we snel klaar denk ik.
Ik heb je uitgebreide reactie gelezen....

Daar wordt het anders gesteld dan in je eerdere post.
@Bamcam, Bedenk wel dat de nieuwe aeroad in grote maat, minder mooie overgang naar het achterwiel heeft.
Hier staat dat het minder mooi is. Dat is je mening. Prima. Maar dat is nog geen feit. Als iemand je van repliek dient is die persoon niet meteen op zijn pik getrapt. Dat is nogal een simplistische reactie.

koos1978
Forum-lid

koos1978 05 apr 2016 15:28

Dat die overgang minder mooi is, is toch wel duidelijk? Sommigen zijn hier blijkbaar zo vreselijk "Canyongeil", dat elk puntje van kritiek onderuit gehaald moet worden.
Het blijft een mooie fiets (mijn mening), maar ik ben toch wel blij dat bij mijn fiets (XXL, geen Aeroad), dezelfde ronding wel mooi langs het achterwiel loopt.

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 05 apr 2016 16:41

Welke fiets heb jij Koos?

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 05 apr 2016 17:48

BAMCAN schreef:relax boys, over smaak mag niet worden getwist :)

alle discussies over esthetica en cosmetica betreffen meningen en humble personal opinions
alle discussies over de rest is pure wetenschap :)

vraag me wel af waarom canyon die afdichting tussen zitbuis en achterwiel niet parallel met de wielomtrek heeft laten lopen bij de maten vanaf XL. Productiebezuiniging of slip of the pen? Ik neem aan dat de vorige versie van de speedmax dat niet had bij grotere framematen. En de dure concurrent cervelo s5 heeft dat ook niet. Hoewel die laatste natuurlijk afvalt vanwege de hoge prijs en de onmogelijkheid tot 28mm banden.
Omdat je dan de wielen groter moet maken.
Maak joe woar

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 05 apr 2016 18:07

Jo O. schreef:Voor degenen die het zou interesseren

Ik heb antwoord gekregen van Canyon.
14T cassette zou moeten passen in endurance CF 9.0
Gelukkig zat ik er naast :D

koos1978
Forum-lid

koos1978 05 apr 2016 18:15

BAMCAN schreef:Welke fiets heb jij Koos?
Ik heb een Rimonta Vento.

Resch2
Forum-lid

Resch2 05 apr 2016 19:59

De opening heeft gewoon met de geometrie van een grotere maat te maken. Het is namelijk geen kap die als het ware om de staande buis is gebogen maar een buis die gedeeltelijk rond het achterwiel is gevormd, bij een grote maat komt dit echter een stukje boven het achterwiel uit omdat daar de achtervork in de staande buis aansluit. Als het zo mooi zou aansluiten als bij maatje M dan kwam in een grote maat de achtervork veel te laag in de staande buis uit en zou het frame nooit z'n stijfheid krijgen. Andere optie was extra veel carbon toevoegen om het wel aan te laten sluiten maar dan krijg je echt kappen die wellicht te groot zijn om binnen de uci norm te blijven.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 06 apr 2016 08:57

Om ook maar eens een nuttige bijdrage te leveren aan dit topic.

Afbeelding
Brr, lelijke opening bij het achterwiel ;)

Afbeelding
Welke opening?

Afbeelding
Garmin-houder. Zeer tevreden over!

Vince!
Forum-lid

Vince! 06 apr 2016 09:50

Jo O. schreef:
monsieurpinot schreef:
Sha Kokken schreef:ik meen hier wel eens gelezen te hebben dat in moderne raceframes geen 14 als kleinste past. Zeker met 11 kransjes heb ik daar wel beeld bij. Kon het bericht zo snel niet vinden.
oa hier op het forum besproken (niet specifiek of de 14 in dit frame past, maar wel wat meer info):
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=46959
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 57&start=0

en hou rekening met spiders in cassettes waardoor je niet zo maar 123 een cassette kunt ombouwen

ik zou zeggen: bel canyon met deze vraag (of het past)
Voor degenen die het zou interesseren

Ik heb antwoord gekregen van Canyon.
14T cassette zou moeten passen in endurance CF 9.0
Vorige week ook de cassette vervangen van mijn nieuwe Endurace door een 14-28, het werkt prima. Achteraf gezien dat er van BBB en cassette bestaat beginnend met een 13.
Lijkt me op het vlakke een betere optie dan de originele 11-32 cassette.

Plaats reactie