Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 08 apr 2016 08:56

Wat is beter om sportiever te zitten: gestrekter of dieper, m.a.w. 1) een langere boven- en balhoofdbuis (maatje groter, kortere stuurpen) of 2) een kortere boven- en balhoofdbuis (maatje kleiner, langere stuurpen).
Wat is dan maatgevend? De hoek van bovenarm t.o.v. bovenlichaam zal bij 1) misschien groter worden dan 90° en bij 2) misschien kleiner worden dan 90°.
Ik heb onlangs een voor mij te grote atb gekocht (aldus de verkoper), maar hij zit me perfect, beter dan mijn vorige maat frame. Voor mijn tijdritfiets heb ik juist een te kleine maat met zeer korte stuurpen, zodat ik zeer diep zit en met de juiste hoek in mijn ellebogen (armpad reach is dan van belang). Voor mijn racefiets ben ik er nog steeds niet uit.....

Wat dat betreft heeft Canyon wel een zeer klantvriendelijke benadering door die 30 dagen retourgarantie. Dan heb je echt de tijd om gewend te raken aan de fiets en de afstelling. Mocht dan toch blijken dat je een verkeerde framemaat hebt, kun je de fiets omruilen. Iets minder klantvriendelijk is natuurlijk de lange levertijden, die je dan - bij omruil - twee keer mag beleven. Een goede bikefitting is misschien verstandig om te doen, of anders je eigen fiets zeer goed opmeten en jezelf analytisch op foto vastleggen (vanaf vast standpunt fotograferen vanaf statief mbv zelftimer, liefst op een tacx oid).

Zijn er nog andere trucjes om de reach goed te checken, bv net voorbij de voorkant van je stuur(pen) de naaf van je voorwiel kunnen zien?

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 08 apr 2016 09:36

Het gaat om het frontaal oppervlak. Dat moet zo klein mogelijk zijn met een voor jou fijne zithouding waarbij je nog je vermogen kunt leveren bij zo min mogelijk inspanning. :)

Er is geen generieke beste oplossing.

Maar als dit je doel is, dan is Canyon niet de beste leverancier. Dan zou ik eerder gaan kijken naar een leverancier die hier verstand van heeft en de apparatuur om dit alles te bepalen.

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 08 apr 2016 09:40

monsieurpinot schreef:
xytras schreef:Ik heb vandaag de cf sl 9.0 besteld, doch ik kon geen aanpassingen doen mbt stuurpenlengte en stuurbreedte. Ik veronderstel dat ik bij de nav de bestelbevestiging een mail moet sturen met de veranderingen die ik wil? Trouwens de wielen en de ultegra-groep zullen worden verkocht. De groep wordt chorus en de wielen edco umbrial en lightweight.
er is ergens in het bestelproces ruimte voor opmerkingen, hier had je de wisseling kunnen aangeven. nu even mailen/bellen.
Ook weer leuk nieuws vanuit canyon Belgie: aanpassingen qua stuurpen en stuurbreedte kunnen nu blijkbaar enkel in naverkoop. Wegens het nieuw systeem en nieuwe fabriek worden er enkel nog fietsen uitgeleverd met de standaardwaarden en worden er geen afdalingen meer gedaan in Koblenz. Hoe omslachtig om aan het juiste stuur en stuurpen te geraken alweer... :roll:

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 08 apr 2016 09:41

xytras schreef:
monsieurpinot schreef:
xytras schreef:Ik heb vandaag de cf sl 9.0 besteld, doch ik kon geen aanpassingen doen mbt stuurpenlengte en stuurbreedte. Ik veronderstel dat ik bij de nav de bestelbevestiging een mail moet sturen met de veranderingen die ik wil? Trouwens de wielen en de ultegra-groep zullen worden verkocht. De groep wordt chorus en de wielen edco umbrial en lightweight.
er is ergens in het bestelproces ruimte voor opmerkingen, hier had je de wisseling kunnen aangeven. nu even mailen/bellen.
Ook weer leuk nieuws vanuit canyon Belgie: aanpassingen qua stuurpen en stuurbreedte kunnen nu blijkbaar enkel in naverkoop. Wegens het nieuw systeem en nieuwe fabriek worden er enkel nog fietsen uitgeleverd met de standaardwaarden en worden er geen afdalingen meer gedaan in Koblenz. Hoe omslachtig om aan het juiste stuur en stuurpen te geraken alweer... :roll:
Dat is al tijden bekend en niets nieuws. Vraag maar aan 53x11 ;)

Zie hier:
Kempen01 schreef:
Pedaleur_de_Charme schreef:Is dit normaal?

Ik wil een framemaat M bestellen met stuurpen 120mm ipv standaard stuurpen 100mm. Canyon zegt dat ze me een fiets framemaat M zullen leveren en dat ik dan 30 dagen de tijd heb om mijn standaard stuurpen 100mm om te ruilen tegen een stuurpen 120mm. Hiervoor hoef ik enkel een administratieve kost van 20 euro te betalen.

Is het niet simpeler om meteen bij levering al een stuurpen 120mm (zonder administratieve kost van 20 euro) te leveren in plaats van de standaard stuurpen van 100mm?
ik had precies hetzelfde, ze leveren momenteel alleen de modellen met standaard specs...Alle aanpassingen hierop moet je via het service aanvragen en zullen later pas geleverd kunnen worden

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 08 apr 2016 11:32

Tja, dit zal wel met hun prijssetting te maken hebben. Waarom kunnen ze zo "relatief" goedkope fietsen leveren (buiten het feit dat er geen tussenverkooppunten zijn) ... Bandwerk ! Het is volgens mij iets wat je erbij moet nemen bij Canyon. Je weet het van tevoren of je kunt het te weten komen van tevoren. Dus het is te nemen of te laten hé. Als je een volledige kant-en-klaar-op-jou-afgestemde-fiets wil, ga dan naar de lokale fietsenboer (en betaal een beetje meer). My 2 cents

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 08 apr 2016 11:38

LittleWhiteDog schreef:Tja, dit zal wel met hun prijssetting te maken hebben. Waarom kunnen ze zo "relatief" goedkope fietsen leveren (buiten het feit dat er geen tussenverkooppunten zijn) ... Bandwerk ! Het is volgens mij iets wat je erbij moet nemen bij Canyon. Je weet het van tevoren of je kunt het te weten komen van tevoren. Dus het is te nemen of te laten hé. Als je een volledige kant-en-klaar-op-jou-afgestemde-fiets wil, ga dan naar de lokale fietsenboer (en betaal een beetje meer). My 2 cents
Vroeger kon het wel trouwens. Of het ooit nog terugkomt als alle troubles opgelost zijn? Don't know.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13444
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 apr 2016 12:48

LittleWhiteDog schreef:Tja, dit zal wel met hun prijssetting te maken hebben. Waarom kunnen ze zo "relatief" goedkope fietsen leveren (buiten het feit dat er geen tussenverkooppunten zijn) ... Bandwerk ! Het is volgens mij iets wat je erbij moet nemen bij Canyon. Je weet het van tevoren of je kunt het te weten komen van tevoren. Dus het is te nemen of te laten hé. Als je een volledige kant-en-klaar-op-jou-afgestemde-fiets wil, ga dan naar de lokale fietsenboer (en betaal een beetje meer). My 2 cents
Of je pakt een los frame?
Of je koopt de fiets die het meest overeenkomt en bouwt het om. (vaak gewoon de goedkoopste)

Het is even rekenen maar loont vaak wel.

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 08 apr 2016 13:31

RuudRuud schreef:
LittleWhiteDog schreef:Tja, dit zal wel met hun prijssetting te maken hebben. Waarom kunnen ze zo "relatief" goedkope fietsen leveren (buiten het feit dat er geen tussenverkooppunten zijn) ... Bandwerk ! Het is volgens mij iets wat je erbij moet nemen bij Canyon. Je weet het van tevoren of je kunt het te weten komen van tevoren. Dus het is te nemen of te laten hé. Als je een volledige kant-en-klaar-op-jou-afgestemde-fiets wil, ga dan naar de lokale fietsenboer (en betaal een beetje meer). My 2 cents
Vroeger kon het wel trouwens. Of het ooit nog terugkomt als alle troubles opgelost zijn? Don't know.
Ah, dat wist ik niet.
Nuja. Zowieso zijn er voor- en nadelen aan Canyon. Evenveel als er zijn bij de LBS.
Voor elk wat wils dus :lol:
Goh nog een weekje of 3 en dan wordt de mijne geleverd. Ik vertrouw erin :winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:

m0217585
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:47

m0217585 08 apr 2016 15:03

Hey,

Ik zou graag wat advies hebben betreffende het bepalen van de maat. Ik kijk naar een Ultimate CF SL 9.0. Volgens Canyon heb ik een M nodig. Ik twijfel als ik naar de stack en reach kijk.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag rijd ik met een Eddy Merckx AMX 1, maat 48 met 2,5 cm spacers en een stuurpen van 11 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welk advies kunnen jullie me geven?

Bedankt!





Sent from my iPhone using Tapatalk

m0217585
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:47

m0217585 08 apr 2016 15:06

AfbeeldingAfbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 08 apr 2016 15:26

Advies: ander frame zoeken, qua stack zou een L al beter zijn maar dan wordt de stuurpen langer.

Een Endurace L (380/590 (S/R)) zou je al veel beter passen. Ook een Ultimate SLX past je niet als je vergelijkt met de Merckx.

Ik zeg: Endurace L met 4mm spacers en 100mm stuurpen :)

Of een M met 20mm spacers en een 110mm stuurpen
Laatst gewijzigd door RuudRuud op 08 apr 2016 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 apr 2016 15:29

LittleWhiteDog schreef:Tja, dit zal wel met hun prijssetting te maken hebben. Waarom kunnen ze zo "relatief" goedkope fietsen leveren (buiten het feit dat er geen tussenverkooppunten zijn) ... Bandwerk ! Het is volgens mij iets wat je erbij moet nemen bij Canyon. Je weet het van tevoren of je kunt het te weten komen van tevoren. Dus het is te nemen of te laten hé. Als je een volledige kant-en-klaar-op-jou-afgestemde-fiets wil, ga dan naar de lokale fietsenboer (en betaal een beetje meer). My 2 cents
Canyon maakt geen gebruik van distributeurs/agenten en dealers, en kunnen inmiddels groot inkopen. Ik durf te stellen dat de marges van canyon tot de hoogste in de industrie horen (er zijn ook maar weinig merken die 2 teams kunnen/willen ondersteunen). Ze werken met een systeem dat ze direct leveren aan de klant, en een ander stuurpennetje kan niet? Tja.....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie