Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gios

stef356
Forum-lid

stef356 04 feb 2017 23:29

Gastheerg schreef:Het is zo'n slechte imitatie dat uitleg overbodig is. Om er mee naar een retrokoers te gaan moet je wel over een beetje incasseringsvermogen beschikken.
Wat een spuuglelijk ding en de vraag stellen of dit een Gios Torino is valt in de categorie beledigingen.
Nee hoor. Gaat er hier gemoedelijk en vriendschappelijk aan toe. Er wordt wel verschrikkelijk hard gereden.
Ook geloste groepen kunnen regelmatig tussensprintjes doen. De winnaars daarvan gaan dan naar huis met een bak bier, een levende kip, een zak aardappelen, ...
Echt leuke sfeer.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 feb 2017 23:57

stef356 schreef:
Het verhaal dat samen met de fiets kwam is dat hij via een materiaaljongen uit het toenmalige peleton komt en mogelijk een trainingsfiets van een toenmalige prof is geweest.
Ook nog in het pakket een tas met een 20tal gele drinkbussen van 'Debica'.
Zeker als je er niks voor hebt hoeven betalen is dit heel erg grappig. Als hetzelfde verhaal bij een omafiets werd verteld was het precies even geloofwaardig.

Als die retrokoers een echte wedstrijd is zou ik toch naar iets anders uitkijken. Zo'n toerfiets met lange liggende achtervorken is nogal slap en zal echt als een dweil door de bocht gaan. Aan de andere kant kan er ook niks van waarde kapot.
Campagnolo Ultra Dork

Giosfietsen
Forum-lid

Giosfietsen 08 mar 2017 21:41

Ooit had ik een account.....Nu weer, kan ik af en toe weer mee-forummen met de Gios-clan.
Inmiddels de Eroica 2016 gereden met mijn Gios Brooklyn. Dit jaar de Eroica Limburg. Dat wordt waarschijnlijk op mijn (zelf gekochte) Jan Janssen uit 1978. Moet nog wat aan gebeuren. Samen met mijn vrouw, zij ook op een JJ. Uit 1979.
Zal proberen wat foto's op dit forum te krijgen, wordt weer spannend of het lukt.

bluv107
Forum-lid

bluv107 09 mar 2017 08:38

http://Www.tinypic.com

Kind kan de was doen :winkthumb:
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

ippe
Forum-lid

ippe 19 apr 2017 21:35

Hoi, ik heb deze Gios gekregen van de nonkel van mijn vrouw. Nu zou ik van de kenners hier willen weten welk jaartal en model dit is. Hij weet niet exact meer welk jaar hij deze gekocht heeft, maar hij denkt ergens eind jaren 80. Origineel was deze wit maar door het vele transport in die tijd met de wieler toeristen was de lak beschadigd en is hij opnieuw gelakt.
Nu is het mijn bedoeling om hem zo origineel mogelijk te maken, als dit de moeite loont, en hem een plaatsje in mijn woonkamer te geven ;) .
Afbeelding AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 19 apr 2017 22:12

Het lijkt een tussenvorm van een late Super Record en een eerste Professional. Vork is sowieso van een professional.
Ik kan niet zo goed zien hoe de remkabel door de bovenbuis gaat. Ook de vorkaanzet bij de zadelstrop is van een Super Record. Maar ander details van de Gios Torino Professional.

De Professional is in 1983 geïntroduceerd. In eerste instantie alleen blauw met witte stukken (zoals de Super Record 78-79) op staande en schuine buis en een chrome vork.
1984 blauw en wit
1985 blauw, wit, zwart en chrome
1986 als 85 en nu ook rood

De witte, zwarte en chrome had blauwe velden en de blauwe en rode had witte velden. Alle varianten hadden een chrome vork.

Wit laten spuiten is het goedkoopste. Gewoon verkeersbord wit is het en blauwe decals zijn eenvoudige te bemachtigen. Dan een oude super record groep erop en showcase!

Paar jaar geleden heb ik een Professional gerestaureerd en wit is eigenlijk wel de mooiste optie om van deze fiets wat leuks te maken en ook het goedkoopste wat verkeersbord wit kan je overal laten doen.
Afbeelding

ippe
Forum-lid

ippe 19 apr 2017 22:47

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb al een beetje opzoek werk gedaan maar kon er geen model op kleven. De BB leek mij Professional of Compact en de bovenbuis Super Record omdat de remkabel op de buis ligt. Ik denk dat het serienummer met 4 begint wat er op kan wijzen dat deze van 1984 is of vergis ik me? Nu is hij voorzien van 8spd maar waar kan ik de originele afmontage terug vinden?
Ik zal nog wel een hoop vragen hebben,maar voorlopig ben ik een stapje verder.
Colner Strada '74.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 apr 2017 09:38

Eigenlijk best een idee om de foto's en frame nummer naar Marco te sturen.
Wellicht een voorloper van de Professional. Misschien een trainingsfiets geweest van een prof want daar kwamen wel van die tussen modellen terecht.

ippe
Forum-lid

ippe 20 apr 2017 13:24

Zal ik zeker doen.
Btw, knappe restauratie van de Professional :like: .
Het zal dus terug een witte worden.
Colner Strada '74.

Vieux chnoque
Forum-lid

Gebruikersavatar Vieux chnoque 20 apr 2017 21:34

Hele mooie Gios. Maar fiets voor in de woonkamer, zonde!
Als hij je maat is kun je er zeker in Nederland prima op fietsen, is net zo snel als een nieuwe plastic fiets en 2x8 versnellingen is ook ruim voldoende ( zeker als je die stomme 11 en 12 kransjes weglaat)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

ippe
Forum-lid

ippe 21 apr 2017 09:35

Zo, net antwoord gekregen van Marco Gios. Het model is een Professional van 1984. Deze bovenbuis zat op een paar test exemplaren begin '83.
Hij zegt dat er 2 mogelijkheden zijn nl; ofwel is de bovenbuis veranderd of dit is gedaan op aanvraag van een klant.
Ik denk eerder het eerste want de nonkel van mijn vrouw heeft indertijd bij iemand van zijn fietsclub dit frame besteld want die kon er "aangeraken" en die persoon heeft die opgebouwd.
iig ben ik trots op mijn GIOS Professional 8-) .

Spijtig dat hij 2 maten te klein is... :(
Colner Strada '74.

bluv107
Forum-lid

bluv107 21 apr 2017 09:39

Het was toch de bedoeling dat-ie in de woonkamer zou komen te staan / hangen? Dan maakt de maat niet zo veel uit ;) .
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Plaats reactie