Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 12 aug 2014 21:58

1x10/11 zou mijn voorkeur zijn in dat geval. Beetje handig verzetten uitkiezen en je kunt er alles mee.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 13 aug 2014 11:48

Vorige winter deze crosser aangeschaft ivm woonwerk verkeer zodat er toch gefietst wordt tijdens de winter. Ik vond het wel een gedoe ivm douchen en extra kleding op werk.
Nu ik dit topic lees krijg ik er toch weer zin in ondanks de fiets te koop staat.

Afbeelding
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 13 aug 2014 22:07

@knutmo
Ik heb het afgelopen winter er veel lol gehad met mijn singlespeed CXer in het bos. Van en naar het bos is geen probleem en ik continue in inhaal mode bij met toertochten. Het verzet dat ik gebruik is 42x19 geloof ik. Oh ja, mijn singlespeeder is een terugtraprem only :-). Ook mijn broer rijdt met veel plezier singlespeed rond op een full rigid 20niner. In de zomer liever wat versnellingen, 1x9 in mijn geval, omdat de snelheden dan hoger liggen.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 13 aug 2014 23:58

@Body, waarom zou je zo'n mooi ding verkopen? Als je die tractorbanden er af haalt en er wat mooi rubber om heen legt (b.c. Challenge Strada Bianca, of 28 mm Conti), heb je er niet alleen als woon/werkfiets een hoop lol aan, maar is het ook voor plezierritjes (b.v. met "slecht" weer) een goede optie (ik heb zelf mijn crosser ook voor het najaar/winter gekocht, maar ben er inmiddels zo verknocht dat ik haar het hele jaar door gebruik).

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 17 aug 2014 10:41

Kan iemand mij vertellen wat, behalve de prijs, het verschil is tussen de Challenge Grifo Open Vouwband en de Challenge Grifo Pro vouwband?
En wat zijn ervaringen met Schwalbe banden? De CX pro en racing ralph zijn aantrekkelijk geprijsd namelijk.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 17 aug 2014 13:24

De Open is van ander materiaal gemaakt dan de clincher, en met een hoger tpi (op de site van Challenge kun je de technische specificaties bekijken).

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 17 aug 2014 14:31

nr071 schreef:@Body, waarom zou je zo'n mooi ding verkopen? Als je die tractorbanden er af haalt en er wat mooi rubber om heen legt (b.c. Challenge Strada Bianca, of 28 mm Conti), heb je er niet alleen als woon/werkfiets een hoop lol aan, maar is het ook voor plezierritjes (b.v. met "slecht" weer) een goede optie (ik heb zelf mijn crosser ook voor het najaar/winter gekocht, maar ben er inmiddels zo verknocht dat ik haar het hele jaar door gebruik).
Bedankt voor de tip. Ik ga eens naar die bandjes kijken en 28 mm lijkt mij een prima optie.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 17 aug 2014 14:39

Kun je me dat uitleggen nr071? Ik heb gewone velgen, dus voor draadbanden. Iets met bomen en bos enzo... Kortom, ik ben helemaal de weg kwijt wat betreft banden.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 17 aug 2014 17:04

@body

Goed idee :-). Conti 4 seasons bevalt mij erg goed. Bolt iets minder dan de gewone Conti,s. Maar goede grip in regen en erg lekbestendig.

@Harryprog

Challenge (en ook Vittoria) hanteert een een wat diffuse terminologie. De aanduiding "Open" duidt op een zelfde manier van monteren als een gewone clincher. Het verschil met de "gewone" clincher is de maakwijze (en de prijs :-)); ik gebruik zelf op mijn crosser de Strada Bianca Open Tubular, een crime om om de velg te krijgen, maar met fenomenale rijeigenschappen (soepel, veel grip).

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 19 aug 2014 13:13

Ik heb laatst een extra set wielen gekocht, Ambrosio Nemesis met ultegra naven en Dugast Rhino's.
Nu wil ik hiervoor een cassette bestellen en twijfel ik een beetje welke ik zal nemen.

Ik denk dat ik voor een 11-28 ga omdat die ook op m'n huidige wielset gemonteerd zit (Ultegra 10-speed cassette).
Vanwege de kosten denk ik dat ik voor een 105 cassette ga met 11-28, omdat ik tot nu toe tevreden ben over de 11-28.
Mijn twijfel is nu of het kwaad kan om een 105 ipv een Ultegra cassette te monteren en of ik dan het beste ook gelijk een nieuwe ketting erop kan leggen. (de huidige ketting onderhoud ik goed door hem iedere week schoon te maken en in te vetten, en tijdens cross-seizoen hem iedere training en cross schoon te maken)

Het gaat me dus vooral om de cassette voor de nieuwe wielset die ik denk ik vooral bij wedstrijden wil gaan gebruiken.
Afbeelding

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 19 aug 2014 13:17

105 is dan echt prima genoeg hoor! Ik had zelf op m'n vorige crosser een Tiagra cassette. Ook 10-speed. Schakelde prima.

Ik zou inderdaad wel even je ketting checken met een kettingmeter. Hoeveel km heeft ie ongeveer gehad denk je? Ketting vervangen zo voor het seizoen kan nooit kwaad he?

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 19 aug 2014 13:20

De km-stand staat op ongeveer 3750km en de ketting dus ook.

Wat gebruiken jullie voor verzet?
Afbeelding

Plaats reactie