Pagina 103 van 1091

Geplaatst: 17 aug 2007 11:11
door sharkman
Als kleine aanvulling: er is altijd een kans dat je met een cervelo (maar ook Scott etc.) absoluut niet uitkomt met de maat/geometrie.
De sloping bouwwijze (specifiek en de kleine maten en tussen 58 en 61) laat veel te wensen over.
Het is altijd de fiets die zich aan de renner aan moet passen. Een stuurpen langer dan 13 cm of een zadelpen langer dan 22 cm duidt in de richting van een slecht passend frame waar teveel consessies zijn gedaan.
Probleem? welnee gewoon elders kijken i.p.v. je in allerlei bochten moeten wringen om het geheel toch passend te krijgen.

Geplaatst: 17 aug 2007 11:29
door speric
Hoezo tussen 58 en 61, de toptube scheelt een nette cm. de twijfel slaat vaak toe als iemand tussen een 54 en 56 zit. Daarbij levert Cervélo een mooie 6 maten die een groot deel dekken. Te klein en te groot moet je niet zijn.

Dat sloping is om te zien wel anders, maar voor je maatvoering niet. De maat naar voren
blijft net zo groot, of de buis nu recht loopt ( bijv trek, colnago), of afloopt ( giant, cervélo).
icm het balhoofd ( de hoogte) laat een merk een sportieve zit toe, of een comfortabele.
En zoals Amclassic in het geometri stukje al zette, de hoeken bepalen dan weer het rijgedrag. Dat sloping ie eigenlijk niet meer dan een vondst om minder materiaal te kunnen gebruiken. Alleen heeft giant zich te kort gedaan om maar met 3 maten te komen destijds.

Geplaatst: 17 aug 2007 11:50
door sharkman
Precies en 1 cm langer is voor die 61 nu net te weinig. Hier is duidelijk een consessie gedaan. Er had een 60 en een 62 moeten zijn.
De 60 had die cm meer moeten hebben. en de 62 1.5 of 2 cm meer t.o.v. de 58. Nu moeten grotere rijders veel te snel naar een te lange stuurpen grijpen en is het gat tussen de 58 en 61 veel te groot. Bottelneck (maar dat geldt ook voor Scott en nog wat merken) is de lengte van de balhoofdbuis die bij de 61 veel te lang is. Een rijder die met een 58 net niet uitkomt qua bovenbuislengte komet met een 61 gewoon veel te veel rechtop te zitten.
Zit zelf continu met dit probleem te stoeien.....
Bij de andere lengten speeld dit ook maar wel veel minder.

Ik heb de ontwerper er eens op aangesproken en die gaf met gelijk maar gaf ook aan dat een extra mal niet zou lonen (zoveel grote renners zijn er ook weer niet).

Canyon om eens een ander voorbeeld te geven heeft bij een 62 frame weer een belachelijk korten bovenbuis waardoor je in de grote maten ook weer moeilijk een goede passing vindt..... (en zou is er altijd wat)
Enige die het aardig begrepen heeft is Colnago met zijn C50 (per cm. oplopend) maar die werken dan ook met moffen waardoor ze weer geen dure matrijzen nodig hebben.

Geplaatst: 17 aug 2007 11:58
door colnagofreak
Sharkman schreef:Als kleine aanvulling: er is altijd een kans dat je met een cervelo (maar ook Scott etc.) absoluut niet uitkomt met de maat/geometrie.
De sloping bouwwijze (specifiek en de kleine maten en tussen 58 en 61) laat veel te wensen over.
Het is altijd de fiets die zich aan de renner aan moet passen. Een stuurpen langer dan 13 cm of een zadelpen langer dan 22 cm duidt in de richting van een slecht passend frame waar teveel consessies zijn gedaan.
Probleem? welnee gewoon elders kijken i.p.v. je in allerlei bochten moeten wringen om het geheel toch passend te krijgen.


Dat van die lange stuurpen wordt eerder regel dan uitzondering, vooral bij de carbonframes is de bovenbuis bij de meeste fietsen fietsen veel korter dan vroeger bij staal en aluminium. Als je dan voor een merk kiest ontkom je er niet aan, net wat je zegt of je moet verder gaan kijken!!

Dit scheelt vaak echt 2 cm t.o.v. van de klassieke frames, je hebt dan vaak een 2 maten groter frame nodig! Als je binnenbeenlengte dan weer niet zo groot is, vind ik dat je zadelpen hoogte weer uit verhouding is.

Mijn CT1 titanium 58CT had een bovenbuis van 57.5, voor een C50 58CT is dit 56.3 Voor dezelfde lengte zou ik naar een 60 CT toe moeten gaan.

En als je dan ook nog eventueel diep wil zitten, lukt dit bij deze frames ook niet meer.

Goed voorbeeld die dit ziet is bij Merckx waarbij de carbonframes korter zijn dan zijn classics frames.

In het race peleton zie je nu dus inderdaad veel lange pennen en is boven de 130 mm eerder regel dan uitzondering.

Geplaatst: 17 aug 2007 12:25
door speric
nou, dan zal de ontwerper hier wel je verhaal beamen.
Aan de andere kant, de fabrikant heeft een keuze gemaakt ze niet groter te maken.
Dus je bedoeld dat het het gat niet zo zeer te groot is, als wel dat er een maat boven moet komen nog ?
En dan komen we weer terug bij het oorspronkelijke verhaal. De fiets moet aangepast worden aan de rijder en niet andersom. MOcht het om een of andere reden niet gaan, dan een ander merk.

Mbt tot oudere stalen frames zie je dat ze vroeger het diep zitten meer uit het door de armen gaan en verder naar voren zitten.
Nu zie je dat de frame wat korter zijn met een langere pen èn dat het zadel -stuur hoogte verschil veel groter is geworden. De mensen zijn standaar veel dieper gaan zitten.

Geplaatst: 17 aug 2007 13:21
door colnagofreak
Kortom een perfect passende fiets vinden is een heel probleem!!

Als je wil voldoen aan het aan de hier heersende juiste forumbeeld, zomin mogelijk spacers, een niet te korte/lange stuurpen en dan ook nog een juiste zadelpen lengte! ;-)

Geplaatst: 17 aug 2007 13:46
door bartjan
SpEric schreef: Mbt tot oudere stalen frames zie je dat ze vroeger het diep zitten meer uit het door de armen gaan en verder naar voren zitten.
Nu zie je dat de frame wat korter zijn met een langere pen èn dat het zadel -stuur hoogte verschil veel groter is geworden. De mensen zijn standaar veel dieper gaan zitten.


Dit verbaasd mij idd ook. Als ik fotos zie van hoe ze vroeger bijvoorbeeld de tdF reden dan vraag ik me echt af of de houding die ze op de fiets hadden wel effectief was. Ik ben persoonlijk vrij lang (191cm) en ben gelukkig gewend om diep te zitten. Ik moet er niet aan denken om een houding te hebben als 25 jaar geleden... dus relatief rechtop en het zadel bijna op de bovenbuis. Een houding waarbij ik relatief rechtop zit heb ik enkel bij steile of langere beklimmingen maar zodra het vlak is heb ik mijn handen altijd op de shifters. Deels vanwege mijn lengte en keuze voor een wat `kleiner` frame, maar deels ook omdat ik zo bijna een vlakke rug heb en dus het minste luchtweerstand heb......

Iedereen is anders en het is moeilijk te zeggen dat iemand met lengte X altijd op maat Y moet rijden. Sommige verklaren me voor gek dat ik een 58cm R3sl besteld heb maar zolang is er prima mee kan rijden is er toch niets aan de hand? Op dit moment rij ik met een Red Bull Pro sl3000 met een 57cm bovenbuis en heb nergens last van. Tochten tot 200km zijn geen probleem. het is maar wat je gewend bent en zolang er maar weinig mensen zijn die het geld hebben om een custom made frame te laten maken zul je altijd in meer of mindere maten consessies moeten maken......

Persoonlijk vind ik een slooping frame veel mooier ogen en zeker in de grotere maten. Bij het mountainbiken (waar ik oorspronkelijk vandaan kom) zie je niet anders meer en ook daar rijden ze marathons van 6-7 uur. Uiteraard kun je de geometrie van een MTB niet vergelijken met een racefiets maar er zijn ook overeenkomsten.

Het is natuurlijk wel zo dat `wielrenners` of de wielrensport in z`n algemeenheid, een stuk conservatiever is dan het mountainbiken en dat ook daarom nog een hoop traditionele geometrieen zijn. Wellicht dat over 15 jaar enkel nog slooping / compact frames gemaakt worden...??? Who knows.

Geplaatst: 17 aug 2007 14:06
door speric
colnagofreak schreef:Kortom een perfect passende fiets vinden is een heel probleem!!

Als je wil voldoen aan het aan de hier heersende juiste forumbeeld, zomin mogelijk spacers, een niet te korte/lange stuurpen en dan ook nog een juiste zadelpen lengte! ;-)


Ja, precies. Maar het forum is natuurlijk totaal niet representatief voor de gemiddelde fietser.
Het lijkt hier vaak wel of bijna iedereen wedstrijden rijd, een fiets van gemidd. 2500 euro heeft en geen spacers onder het stuur heeft.

Dus ik advieseer om niet blind te gaan op wat hier staat, of te zien. Beter kan je eens om je heen kijken tijdens wat tochten, om het gemiddelde beeld tegen te komen.
Uiteraard kan je veel info vinden hier en is er veel kennis, maar het is wel een bepaalde groep die hier actief is. Als je daar aan wilt voldoen, dan zijn er veel mensen die niet lekker zullen zitten, of slapen.

Zorg dat je lekker zit (dat kan er maar 1 en dat ben jij) en genoeg ruimte heb voor eventuele aanpassingen. Dan ben je er al bijna. Met een goede FM erbij moet het dan toch lukken..

Geplaatst: 17 aug 2007 14:12
door amclassic-fan
Wat je tijdens toertochten ziet wil je eigenlijk niet zien, toen ik na het douchen bij de Eddy Merckx om me heen keek was het vrij dramatisch wat ik zag. Een Litespeed Ghisallo met Scapula SP vork met 6 cm aan spacers, een goedkope no-name fiets met 10 cm (dat was pas een echte toren) en iets van een 7 cm stuurpen, en dan nog wat toren van een cm of 6 aan spacers. Bij bijna iedereen is de hoeveelheid spacers best onder de 3 a 4 cm te houden, mits het juiste merk en de juiste maat gekozen worden.

Geplaatst: 17 aug 2007 14:29
door colnagofreak
Amclassic-fan schreef:Wat je tijdens toertochten ziet wil je eigenlijk niet zien, toen ik na het douchen bij de Eddy Merckx om me heen keek was het vrij dramatisch wat ik zag. Een Litespeed Ghisallo met Scapula SP vork met 6 cm aan spacers, een goedkope no-name fiets met 10 cm (dat was pas een echte toren) en iets van een 7 cm stuurpen, en dan nog wat toren van een cm of 6 aan spacers. Bij bijna iedereen is de hoeveelheid spacers best onder de 3 a 4 cm te houden, mits het juiste merk en de juiste maat gekozen worden.


Toch valt dit niet altijd mee, vooral de toerfietsers die eigenlijk "extreem" rechtop willen zitten. En een minimum aan hoogteverschil stuur/zadel willen hebben.
Bij de meeste merken gaat de balhoofdlengte t.o.v. de framemaat niet of nauwelijks omhoog hooguit enkele millimeters. En wordt je gedwongen als je een "echte" race geometrie gekozen heb, voor een spacertoren te kiezen.

Inderdaad dan moet je kiezen voor de fiets die bij je past, maar of dat is wat je in je hoofd had??????

Trek heeft dit momenteel goed begrepen met de nieuwe Madone en brengt deze in 2 versies op de markt, èèn serie met verlengde balhoofdbuis.

Geplaatst: 17 aug 2007 15:29
door havana
Je kunt natuurlijk ook gewoon een "rising" stuurpen monteren, dit zie je dan ook veel bij toeristen.

Geplaatst: 17 aug 2007 15:39
door speric
Amclassic-fan schreef:Wat je tijdens toertochten ziet wil je eigenlijk niet zien, toen ik na het douchen bij de Eddy Merckx om me heen keek was het vrij dramatisch wat ik zag. Een Litespeed Ghisallo met Scapula SP vork met 6 cm aan spacers, een goedkope no-name fiets met 10 cm (dat was pas een echte toren) en iets van een 7 cm stuurpen, en dan nog wat toren van een cm of 6 aan spacers. Bij bijna iedereen is de hoeveelheid spacers best onder de 3 a 4 cm te houden, mits het juiste merk en de juiste maat gekozen worden.



Dat vind ik ook. En dat lukt eingelijk altijd wel. Maar niet bij elk merk is het even
makkelijk zoals Colnagofreak al aangeeft.