Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 sep 2016 13:57

Maar je kan precies hetzelfde doen/schrijven bij E-bikers, scholieren, automobilisten, scootmobiels, ligfietsers, bejaarden, ouders met kinderen, buschauffeurs, taxis, brommers etc. etc. Helaas is dat de meerderheid en de meerderheid heeft altijd gelijk.

Brommers bijvoorbeeld zijn de afgelopen jaren (gelukkig) behoorlijk weggepest door de invoering van kentekens, een praktijk rijbewijs (=duur) en het verlagen van de leeftijd voor het autorijbewijs. Waar je vroeger (bij wijze van) op je 16e een brommer wou, bespaar je nu de centen om een half jaar later je autorijbewijs te halen.

Het is gewoon een kwestie van aanpassen, ik verleen voorrang en neem de kritiek maar voor lief. Dat hele imago verbeteringscampagne gelul vind ik maar niks. Ik spring ook niet in de sloot omdat iemand anders dat wil, net als dat ik geen voorrang ten koste van alles neem omdat ik daar recht op (denk) te hebben.

Last but not least, de gemiddelde automobilist kan het ook niet meer opbrengen om 10 seconden later op zijn plaats van bestemming aan te komen omdat er een (groep) wielrenner(s) voor hem op de baan rijdt. Zij horen daar niet en moeten weg want ik moet nu afremmen. 10 minuten stoppen om hun frustraties te uiten (al dan niet via internet) hebben ze dan weer geen probleem mee. Daar tegenover staan weer de balende wielrenners die langzamere medefietsers niet in kunnen halen en gemiddeldes als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. Het mes snijdt altijd aan 2 kanten in deze hele (zinloze) discussie.

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 14 sep 2016 14:35

ypuh schreef: Dan moet je ze nog bedanken ook (het liefst publiekelijk, op je knieeen en in de vorm van een bos bloemen) als ze je na 3x bellen en pardon roepen er eindelijk langs laten. Als je het niet doet ben je een lul en een wegpiraat.
Als ik 3 keer pardon zou zeggen wordt mij verweten dat ik geen geduld heb hoor :p

Maar J.Edge, wat velen vergeten is dat die asociale wielrenners ook de asociale automobilisten zijn. Het maakt niet uit in welk vervoermiddel je die aso's zet ze negeren de regels toch wel. En ja als minderheidsgroep krijgen wij al het gezeik over ons, maar lang niet altijd terecht. Ik noem mijzelf een nette fietser, maar wordt regelmatig afgesneden en heb ook wel eens een ruitewisservloeistof douche gehad. Zie ik nu iedere automobilist als aso? Nee, het zijn er een paar (al groeit de groep wel).

Moet er wel bij zeggen dat ik zelf 90% van de tijd alleen of in duo fiets, en heel soms in groep van 5/6 en nog minder in een peloton. Simpelweg omdat je dan wel het kudde gedrag krijg. Heb je de aso op kop, volgt iedereen, of heb je 1 aso in de groep die raar doet, wordt de hele groep er op aangekeken. Imago campagne gaat echt niet helpen, het vooroordeel bestaat er en dat zal blijven. Alleen een groei van elektrische fietsers kan het tij misschien doen keren en de focus op hen verleggen.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 14 sep 2016 16:42

J.Edge87 schreef:triest die reacties die er onder staan. echter weten we allemaal dat de dingen die ze opnoemen vaak wel van toepassing zijn op wielrenners. daar gaat heel deze draad nu eenmaal over. asociaal racen, grote groepen die niet aan de kant gaan, afgesneden worden enz enz. en helaas zijn het vaak geen vooroordelen, maar is het een ergernis, frustratie die is opgebouwd uit een reeks negatieve ervaringen met wielrenners. misschien moet de knwu of de ntfu maar eens hard gaan werken aan een imago verbeteringscampagne ofzo, want mensen op een fiets met een krom stuur zijn automatisch de lul... jammer, maar het komt niet uit de lucht vallen, dus misschien moeten we ook eens meer hand in eigen boezem steken ipv weg te kijken en te gaan roepen over andere weggebruikers die slingerend, append, slechthorend, ebikend over het fietspad gaan.

kom maar op met de minnetjes
Mag het ook een plusje zijn?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 sep 2016 17:30

Van mij een hele dikke min. Ik ben die "weg met ons" mentaliteit hier spuugzat. Een psychopaat doet een moordaanslag op fietsers en krijgt op social media begrip. Dan spoor je niet en tel je niet meer mee. Nul begrip voor.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 14 sep 2016 17:36

J.Edge87 schreef:triest die reacties die er onder staan. echter weten we allemaal dat de dingen die ze opnoemen vaak wel van toepassing zijn op wielrenners. daar gaat heel deze draad nu eenmaal over. asociaal racen, grote groepen die niet aan de kant gaan, afgesneden worden enz enz. en helaas zijn het vaak geen vooroordelen, maar is het een ergernis, frustratie die is opgebouwd uit een reeks negatieve ervaringen met wielrenners. misschien moet de knwu of de ntfu maar eens hard gaan werken aan een imago verbeteringscampagne ofzo, want mensen op een fiets met een krom stuur zijn automatisch de lul... jammer, maar het komt niet uit de lucht vallen, dus misschien moeten we ook eens meer hand in eigen boezem steken ipv weg te kijken en te gaan roepen over andere weggebruikers die slingerend, append, slechthorend, ebikend over het fietspad gaan.

kom maar op met de minnetjes
Herinner je deze nog?
https://www.ntfu.nl/OverNTFU/Veiligheid ... enner.aspx

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 14 sep 2016 17:43

Dat dan van mij weer een dikke plus.
Vanmorgen ging ik tijdens een kalm D1 ritje een klas schoolkinderen voorbij. Niets bijzonders, netjes oranje vestjes voor en achter de groep. Ik ging er verder ruim omheen, want je weet maar nooit. Natuurlijk krijg je allerlei soorten kreten achter je aan. Geen snotneus zo stoer als in een groep ;-).
Hoor ik in ene keer zo'n snotneus schreeuwen ; "en natuurlijk heeft ie weer geen bel". Nu heb ik wel een bel, verstopt onder mijn Garmin, en ik had ook helemaal geen bel nodig. Wat me wel verontrust is dat kinderen er dus gewoon mee worden opgevoed. Alle wielrenners zijn aso's zonder fietsbel, klaar punt uit.
Op dat moment heb ik geen in, en heeft het ook geen zin, om te reageren op zo'n snotventje, maar toch.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 sep 2016 19:19

Vandaag precies andersom vlak 100 meter mijn huis, ik moet daar het fietspad richting Alkmaar op en er kwam een lange stroom schoolkinderen van links.
Liet ik rustig voorbij (zo ben ik dan ook wel weer) en het laatste meisje zei dankuwel meneer.....

Later op de parallelweg van industrieterrein Molletjesveer (neem ik altijd om de stoplichten op het fietspad te vermijden)
Een Audi rijdt achteruit de weg op, ziet me komen en gaat rustig door met z'n actie, ik wijk helemaal naar links uit om hem ruimte te geven en zeil voorbij.
Getoeter en gierende banden en meneer komt naast me rijden en rijdt tegen de eenrichtingsborden in (fietsers mogen daar twee kanten op) , om wat eigenlijk? IK deed niks verkeerd.....
Ik kijk strak vooruit en presenteer de middelvinger en hij verdween, durfde mij niet van de weg te rijden of erger net zoals ik het inschatte, net op tijd besefte hij dat hij zelf een beetje fout zat.
Laatst gewijzigd door Keezx op 14 sep 2016 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 14 sep 2016 19:19

Erik schreef:
J.Edge87 schreef:triest die reacties die er onder staan. echter weten we allemaal dat de dingen die ze opnoemen vaak wel van toepassing zijn op wielrenners. daar gaat heel deze draad nu eenmaal over. asociaal racen, grote groepen die niet aan de kant gaan, afgesneden worden enz enz. en helaas zijn het vaak geen vooroordelen, maar is het een ergernis, frustratie die is opgebouwd uit een reeks negatieve ervaringen met wielrenners. misschien moet de knwu of de ntfu maar eens hard gaan werken aan een imago verbeteringscampagne ofzo, want mensen op een fiets met een krom stuur zijn automatisch de lul... jammer, maar het komt niet uit de lucht vallen, dus misschien moeten we ook eens meer hand in eigen boezem steken ipv weg te kijken en te gaan roepen over andere weggebruikers die slingerend, append, slechthorend, ebikend over het fietspad gaan.

kom maar op met de minnetjes
Mag het ook een plusje zijn?
Van mij ook een dikke plus.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 14 sep 2016 20:43

RVV schreef:Een bel werkt gewoon niet. Pas hoorbaar als je er vlak achter zit. Dan kijken de eerst over de schouder in combinatie met een slinger naar links. Als je pech hebt zitten ze dan tegen je aan. Ik roep ca. 25 tot 30 meter van te voren "pas op, pas op" met een zodanig volume dat ik ook opgemerkt word, op het moment dat ik er voorbij ga zeg ok altijd "dank u wel". Is dit asociaal? Ik vind het niet meer of minder asociaal dan 2 of meer mensen die willens en wetens het fietspad of soms zelfs de weg voor zich opeisen door over de hele breedte te moeten fietsen/e biken. En ze doen het ook gewoon tegemoet komend.
Ik had 'm zelf kunnen schrijven. Ik probeer alleen rustig achter de breed-fietsende-het-hele fietspad-inmenende-mede-fietser zo rustig mogelijk (liefst fluisterend of met heel ontspannen stem) "Pardon" mee te geven.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 sep 2016 20:56

Tune naven nemen. Kost een paar centen, maar does the job.
Een bel is maar een opdringerig ding, gebruik ik dus op geen enkele fiets. Sneuneuzen die in het niet hebben van een bel een bevestiging van hun "wielrenners-zijn-asociaal" beeld zien weiger ik serieus te nemen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 14 sep 2016 20:58

Wolfhound32 schreef:
RVV schreef:Een bel werkt gewoon niet. Pas hoorbaar als je er vlak achter zit. Dan kijken de eerst over de schouder in combinatie met een slinger naar links. Als je pech hebt zitten ze dan tegen je aan. Ik roep ca. 25 tot 30 meter van te voren "pas op, pas op" met een zodanig volume dat ik ook opgemerkt word, op het moment dat ik er voorbij ga zeg ok altijd "dank u wel". Is dit asociaal? Ik vind het niet meer of minder asociaal dan 2 of meer mensen die willens en wetens het fietspad of soms zelfs de weg voor zich opeisen door over de hele breedte te moeten fietsen/e biken. En ze doen het ook gewoon tegemoet komend.
Ik had 'm zelf kunnen schrijven. Ik probeer alleen rustig achter de breed-fietsende-het-hele fietspad-inmenende-mede-fietser zo rustig mogelijk (liefst fluisterend of met heel ontspannen stem) "Pardon" mee te geven.
Precies had ik ook kunnen schrijven. Omdat ik dat vroeger ook deed.

Maar ik heb sinds een jaartje een echte bel. En die hoort men wel. Natuurlijk ook met het nodige geslinger etc. maar het werkt wel en als het zo af en toe niet het vooraf gewenste resultaat oplevert dan roep ik alsnog PAS OP.....

IK merk dat ik veel relaxter op de fiets zit :shock:
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 14 sep 2016 21:01

Ik heb de bel er weer af gehaald. Niemand die 'm hoorde. Nu wel.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Plaats reactie