Pagina 103 van 291
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 07 mei 2017 21:37
door Keezx
Nee, dat bedoel ik niet.
De slag die derailleur maakt is van 2 dingen afhankelijk:
1-kabeltrek shifter
2-geometrie van de derailleur
Punt 2 wordt sterk beinvloed door de lokatie waar de kabel aangrijpt, zit dit niet 100% zoals ontworpen , zal de slag afwijken.
De kabel zit onder een bout en meestal een klemplaatje, en dat gaat wel eens fout, check of dat zit zoals het hoort (te vinden in de Shimano Techdocs)
Is de slag per klik te groot, dan KAN dat veroorzaakt worden door de kabel die binnen de bout om geklemd wordt terwijl dat buiten moet (het is een voorbeeldje)
Bij Campagnolo derailleurs is dit een montagefout die wel eens gemaakt wordt....bij Shimano werd dit in het verleden wel bewust gedaan om een Shimanoderailleur te gebruiken in een Campagnolo systeem.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 07 mei 2017 21:53
door Makkelijk
Ah, thanks!
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 19:04
door bever
Keezx schreef:Dus het is eigenlijk de bovenste conus?
zoals ik denk moet de "conus" tussen het plastic en het metaal zitten, waar nu het schroevendraaiertje tussen zit. Op die manier beschermt de conus de lagers ook
nu ligt de conus
op het plastic
compressie ring er op
en vork er in
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 19:13
door Orlok
bever schreef:zoals ik denk moet de "conus" tussen het plastic en het metaal zitten, waar nu het schroevendraaiertje tussen zit. Op die manier beschermt de conus de lagers ook
Nee dat is m.i. niet correct, niet tussen de kunststof ring en de kogellagers, maar wel zo:
bever schreef:nu ligt de conus
op het plastic
compressie ring er op
en vork er in
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 19:18
door bever
Orlok schreef:Nee dat is m.i. niet correct, niet tussen de kunststof ring en de kogellagers, maar wel zo:
O.K tnx !
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 19:20
door bever
bever schreef:Orlok schreef:Nee dat is m.i. niet correct, niet tussen de kunststof ring en de kogellagers, maar wel zo:
O.K tnx !
, heb de lagercup er trouwens niet meer uit gekregen en durf dit eigenlijk ook niet meer te doen
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 19:35
door Keezx
Gewoon de bovenste lagerring dus....
Nog nooit gezien overigens een geintegreerd balhoofd met losse kogel- en lagerringen..
Geef mij maar de cartridge lagers.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 19:35
door Rob71
Heb je hem niet schoongemaakt en opnieuw ingevet? Daddlijk heeft je hele project nog niets opgelost
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 19:45
door Orlok
Als je de kunststof ring met een klein schroevendraaiertje verwijderd komt de ring met kogeltjes vrij en kan je deze gewoon met lampenolie schoonmaken, na te zijn gedroogd opnieuw invetten met lagervet en weer monteren. De kunststof ring druk je gewoon weer op zijn plaats. Echter als ik de staat van de kogeltjes bekijk krijg ik toch het gevoel dat deze zijn versleten. De kogeltjes kan je er gewoon uit drukken en vervangen door nieuwe kogeltjes of eventueel een nieuwe kogelring monteren. Beide te verkrijgen bij een goede fietsenmaker.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 19:50
door bever
Rob71 schreef:Heb je hem niet schoongemaakt en opnieuw ingevet? Daddlijk heeft je hele project nog niets opgelost
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ja wel gedaan, maar duidelijk niet intensief genoeg
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 19:53
door bever
Orlok schreef:Echter als ik de staat van de kogeltjes bekijk krijg ik toch het gevoel dat deze zijn versleten. De kogeltjes kan je er gewoon uit drukken en vervangen door nieuwe kogeltjes of eventueel een nieuwe kogelring monteren. Beide te verkrijgen bij een goede fietsenmaker.
wederom dank voor de tip ! hoe zie je dat eigenlijk zo snel dat ze versleten zijn ? Waarschijnlijk is de onderste lager en dan nog slechter aan toe...
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 08 mei 2017 20:03
door Keezx
Sleetse kogels worden dof....maar met dat vet zie je niks.
En als de kogels eruit zijn meteen de loopbanen voor de kogels inspecteren, met name de onderste.
Je mag zien waar de kogels gelopen hebben, maar zijn er putjes, of is het onregelmatig > balhoofd vernieuwen.