Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik vond Cervelo 10 jaar geleden t.o.v. de overige merken er positief uit springen qua looks/design en technisch vernuft. Nu zie ik nog nauwelijks het verschil tussen Canyon, Specialized, BMC, Giant en Cervelo.
Kortom, het zijn nog steeds mooie fietsen maar in mijn ogen niet uniek meer (met name in het middensegment, de S2/R3/C3). Qua techniek doen ze niets meer dan de concurrentie en qua prijs zijn er dan ook interessantere opties (Aeroroad/Ultimate of Roadmachine, Foil, Propel, Reactor bijvoorbeeld).
Hiermee zeg ik toch niets negatiefs of verkeerds?
Dat de S5 gewoon een topfiets is lijkt me gewoon duidelijk. In dat segment is €1.000,- meer of minder ook geen issue meer, maar een S2 a €3.000 die met een zwaar frame met ruimte voor slechts 25mm banden in een saai zwart kleurtje wordt afgemonteerd met een 105-mix, banden van een 10'tje p/s en RS10 wielsetje van nog geen €100 is gewoon een belediging. Wanneer Canyon met een lichter, moderner frame, full Ultegra, 1.400g tubeless wielen ook in het saaie zwart aan komt zetten wordt er ineens gesproken van een duf budget merk. Cervelo is wat dat betreft op meerdere vlakken hun 'edge' kwijt geraakt. De meerprijs die je voor Cervelo als merknaam betaald zie je ook nergens terug, niet in de service, niet bij de dealers, niet in technologische ontwikkeling, niet in het profpeleton, gewoon nergens.