Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2010?

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 01 jul 2010 00:13

Vandaag onder het toeziend oog van "Le Géant de Provence" gefietst in de Côtes-du-Rhône Villages streek. Via het wijndorp Beaumes-de-Venise (bekend van de Muscat, maar sinds enkele jaren heeft het ook een eigen AOC voor gewone stille wijnen) naar Cairanne gereden. Er stond een stevige wind uit noordelijke richtingen, dus het was even flink trappen. Maar met middagtemperaturen die hier in de Provence nu oplopen tot 33 à 34 graden, is zo'n verkoelende wind natuurlijk ook wel weer aangenaam! Vanuit Cairanne loopt de D51 via een leuke, slingerende weg naar de Col le Débat.
Tijdens de klim heb je in de bochten en terugkijkend een mooi zicht op Cairanne (een Côtes-du-Rhône Villages dorp dat de dorpsnaam op het etiket mag vermelden).

Blik op Cairanne vanaf de D51:

Afbeelding

Op de Col le Débat:

Afbeelding

Na het colletje via St. Roman-de-Malegarde door naar de Côte de Buisson (274 m en regelmatig opgenomen in het parcours van Paris-Nice). Op deze côte kijk je fraai uit op de volgende heuvelrug, met o.a. Vinsobres (ook zo'n dorp met de dorpsnaam in de AOC). Na de afdaling van de Côte de Buisson, kom je in Roaix. Daar herinneren ze je er nog graag eens aan dat hier alles om wijn draait:

Afbeelding

Mijn volgende doel was Vaison-la-Romaine. Net voor je bij de Cave Coöperative "La Romaine" bent, kun je linksaf richting Villedieu. Een eindje buiten de bebouwde kom splitst de weg zich en draai je rechtsaf de weg naar Villedieu op. Een rustig stukje vals plat, gaat kort voor het hooggelegen dorpje over in een heus klimmetje. Ook hier heb je onderweg fraaie doorkijkjes op deze schitterende streek:

Afbeelding

Op het dorpspleintje van Villedieu, in de schaduw van een aantal reusachtige platanen was er voor mij het moment van de ravitaillering. Overigens, de liefhebbers van de witte Côtes-du-Rhône wijnen worden in Villedieu (o.a. bij de Cave Coöperative "La Vigneronne") uitstekend bediend!
Na de ravitaillering ben ik terruggereden via St. Roman-de-Malegarde, om de Col le Débat nu van de andere zijde te beklimmen. Na Cairanne ging de rit verder naar Rasteau (alweer een dorp met z'n naam in de AOC) en via een omweg ben ik via Séguret en Sablet, langs Gigondas, door Vacqueyras en Beaumes-de-Venise terruggereden naar m'n standplaats.
De wijnkenners hebben inmiddels al begrepen dat ook Séguret en Sablet wijndorpen zijn die hun dorpsnaam in de AOC mogen voeren.

Zicht op Sablet:

Afbeelding

Na deze fraaie en niet al te lastige tocht (de warmte was eigenlijk nog de grootste tegenstander), kon ik weer 108 km in mijn logboekje bijschrijven.

Aan het begin van de avond vormde er zich nog een reusachtige Cb (Cumulonimbus wolk) boven de Mont Ventoux en omstreken. Wij zaten tegen een loodgrijze hemel aan te kijken waar bliksemflitsen in te zien waren en het flink "rommelde". Gelukkig hebben we slechts een enkel spatje regen gehad en kalmeerde de boel na een uurtje, zodat er toch weer buiten gegeten kon worden!
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 11 jun 2011 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

raphael
Forum-lid

raphael 01 jul 2010 00:40

[quote="de poldertoerist"]
knip Klooster in verval knip
[/quote]

Ik hoorde dat dat klooster nu studentenhuisvesting wordt? dan knappen ze het op en vervalt het 'vanzelf weer :-)

fietsendedaan
Forum-lid

fietsendedaan 01 jul 2010 17:51

@Grimpeur, prachtige sfeerplaatjes, chapeau!

Vergelijken daarmee was mijn ritje saai;

Hellevoetsluis - Spijkenisse - Brielle - Rockanje - Hellevoetsluis

45km, 23,5 kmh (pfoe warmte, belemmerde me in mn snelheid)

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 01 jul 2010 19:30

Vandaag met een gelegenheidsgroepje van een man of 14 de Grand Depart tocht gereden. Alles bijelkaar 141km, maar de tocht zelf telde 115km. Omgeving en gezelschap waren uitstekend, de organisatie maar matig. Ik vond zeker in de eerste helft er erg veel paaltjes, bloembakken en versmallingen in zitten. De planning was toch dat er 15.000 man zouden starten. Uiteindelijk zijn dat er zo'n 11.000 geworden en ook zo'n aantal stelt andere eisen aan de breedte van de route. Maar goed, geen valpartijen gezien.
Op de terugweg even wezen buurten bij wat profploegen. Die waren druk bezig met de tijdritfietsen maar ook de wielen voor de etappe over de noord-Franse kasseien stonden al klaar. Hieronder wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 01 jul 2010 21:52

Leuke foto's Hans.
Wat een prachtige fiets is die Pegoretti.

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 01 jul 2010 22:03

[quote="Theo V"]Leuke foto's Hans.
Wat een prachtige fiets is die Pegoretti.[/quote]

De mannen van Milram waren behoorlijk geinteresseerd in mijn Pegoretti, er werd echter ook gesleuteld aan een Cervélo en Specialized fietsen.. Even afwachten of Focus volgend jaar plaats moet maken voor een ander merk.

ferry1982
Forum-lid

Gebruikersavatar ferry1982 01 jul 2010 22:42

mooie reportage.

ik heb net eindelijk ook weer eens een uur kunnen fietsen. (zonder veel pijn)

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 01 jul 2010 23:31

@ "fietsendedaan": Bedankt, ik blijf mijn best doen!

@ "BianchiSL3": Zit ik hier in de Vaucluse (Provence) te puffen bij 34 graden, krijg ik te zien wat ik "gemist" heb! Hele leuke plaatjes en volgens mij kom je bij zo'n evenement ogen tekort! Hardstikke leuk om toch te kunnen zien!
60 x Ventoux

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 01 jul 2010 23:51

Heen en terug naar Rotterdam (50 km) voor de ploegenpresentatie. Het plein was te druk om met de fiets te staan. Op de Erasmusbrug ook. Doorgereden naar de andere kant van de brug ter hoogte van het Luxor. Daar startten de ploegen om de zoveel minuten om aan de andere kant van de brug het podium op te komen rijden.

Vooral BMC (Kroon), Milram (Terpstra) en natuurlijk Rabobank kregen een enthousiast applaus. Er was behoorlijk wat publiek op de been. Zondag op de fiets naar Spijkenisse om daar naar de etappe te kijken.

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 02 jul 2010 00:14

[quote="BianchiSL3"][quote="Theo V"]Leuke foto's Hans.
Wat een prachtige fiets is die Pegoretti.[/quote]

De mannen van Milram waren behoorlijk geinteresseerd in mijn Pegoretti, er werd echter ook gesleuteld aan een Cervélo en Specialized fietsen.. Even afwachten of Focus volgend jaar plaats moet maken voor een ander merk.[/quote]

Milram en de Cervélo.. :D

Afbeelding

ercmarcel
Forum-lid

ercmarcel 02 jul 2010 00:35

Vandaag ook de toertocht gereden.

Erg leuk was dat team AG2R ook de route reed en heb 50km lang in dat groepje gezeten.

Dagtotaal 165 km

indewind
Forum-lid

indewind 04 jul 2010 00:13

Tour-toertocht vanuit Barendrecht gedaan. Vanuit Friesland toch krap 2 uur rijden. Dan krijg je een route voorgeschoteld die niet heel mooi is en ook erg erg slecht aangegeven met kleine donkerrode bordjes. Jammer dat de NTFU daar niet beter op let.
We hebben echt goed opgelet maar misten de afslag voor de 140km route en waren dus na 95 km weer binnen. Daardoor wel weer tijd om het echte Tourparcours op te zoeken.
Twee positieve zaken: op veel plaatsen verkeersregelaar en een mooi shirt als souvenir.

Door verwarring over afslag 25km route kwamen twee fietsers voor mij met elkaar in botsing, viel de een en viel ik daar weer over. Hij had wel wal schade, ik alleen gescheurde broek en handschoentjes want kon net de berm opzoeken. Onbegrijpelijk is wel dat de dader van het ongevalletje schielijk is weggefietst...

Plaats reactie