Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mart Smeets

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 11 aug 2012 15:26

Zoals het bij mijn dochters op school was, was het op de basisschool maar net hoe het de leraren uitkwam.
Ze hadden het wel op het rooster maar er waren maar twee leraren die er les in mochten geven.
En die zijn er niet altijd want het aantal studie, atv en weet ikwat voor vrije dagen ze hebben vond ik overdreven veel.
Vwb schoolzwemmen; de gemeente hier liet de kinderen 12x per jaar schoolzwemmen en nu is het volgens mij hier afgeschaft.
maar dat zal ik na moeten kijken.
Bij mijn oudste dochter op het vmbo was de gymnastiekles echt een farce.
Ze mocht zelf wel bepalen of ze op kwam dagen, met de smoes; ik moest lesstof inhalen namen ze al genoegen.
Mijn jongste dochter zit op ivio-onderwijs en daar wordt gelukkig goede sportieve lessen gegeven met structuur en afwisseling.
Maar over het algemeen vind ik dat op de 'normale' scholen het echt wel beter kan.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 11 aug 2012 15:41

tennisser schreef: Pfff, Mart luisterde weer eens voor geen meter naar zijn gast (Edith Schippers) en bleef maar doordrammen over het 'vogelnestje' (of 'zwaantje' zoals hij dat noemde), terwijl deze minister een heleboel doet voor de sport (breedte- en top-) en zeker in relatie tot de volksgezondheid. En hoezo geen gymnastiek op scholen?? Alle kinderen die ik ken (basisschool en middelbare school) krijgen gewoon gymnastiek op school. Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen? Cijfers?
Ongeveer drie jaar geleden was Lichamelijke opvoeding/bewegingsonderwijs het laatste vak wat een minimale urentabel had. Dit betekende dat op het vmbo minimaal 10 uur LO moest worden gegeven, Havo 11 uur en VWO 12 uur.

Vanaf 2010 is die minimale urentabel afgeschaft en bepalen scholen zelf hoeveel uur er besteed word aan LO. Aangezien scholen zelf bepalen waar ze hun geld aan uit geven, dat ze moeten bezuinigen en dat LO niet het goedkoopste vak is gaat dat vaak ten koste van de uren LO.

Wat je tegenwoordig wel steeds vaker ziet is dat leerlingen kunnen kiezen voor LO2 of BSM (bewegen/sport en maatschappij). Dit is een examenvak LO waar de nadruk word gelegd op bewegen en regelen (leiding geven) en verschillende sporten die niet in het normale LO programma voorkomen of wat uitgebreider worden behandeld.

Verder heb ik het idee dat de overheid steeds meer naar de naschoolse sport toe wil. Hierdoor is het mogelijk om na school te sporten. Het argument van de minister is dat kinderen met overgewicht hier dan naar toe kunnen. Maar iedereen weet dat deze kinderen in hun vrije tijd echt niet gaan sporten.

Verder denk ik dat overgewicht zeker niet te bestrijden is met een aantal extra uren LO. Als kinderen obesitas hebben ligt dit voornamelijk aan de ouders. Als ik zelf veel te zwaar zou zijn zou ik ook weinig zin hebben om te sporten. Naar mijn idee zou er veel meer verantwoordelijkheid moeten liggen bij de ouders. Het is best lastig om hier echt iets aan te doen maar als je op 12 jarige leeftijd al veel te dik bent dan kom je hier nauwelijks meer vanaf. Van mij mogen ze ouders een boete geven als zijn/haar kind aan obesitas leid....maargoed daar zal vast niet iedereen zo over denken :-)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2012 17:10

gaisdergerman schreef:
Verder denk ik dat overgewicht zeker niet te bestrijden is met een aantal extra uren LO. Als kinderen obesitas hebben ligt dit voornamelijk aan de ouders. Als ik zelf veel te zwaar zou zijn zou ik ook weinig zin hebben om te sporten. Naar mijn idee zou er veel meer verantwoordelijkheid moeten liggen bij de ouders. Het is best lastig om hier echt iets aan te doen maar als je op 12 jarige leeftijd al veel te dik bent dan kom je hier nauwelijks meer vanaf. Van mij mogen ze ouders een boete geven als zijn/haar kind aan obesitas leid....maargoed daar zal vast niet iedereen zo over denken :-)
Het is wel een beetje kort door de bocht, maar in grote lijnen met je eens.
Less is bore

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 11 aug 2012 17:32

Voor de mensen die Mart al negatief vinden is dit wel een mooi filmpje dat echt het nog veel negatiever kan ;-)
http://www.telegraaf.nl/video/video_opm ... ar___.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2012 17:33

Heel veel uit het verband gehaalde stukjes tekst imho.
Less is bore

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 11 aug 2012 17:53

Ben ik ook wel met je eens, maar positief is het iig niet!!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 11 aug 2012 19:30

opperhoofd schreef:Tja, ik zat te kijken en dan zie je aan Schuil hoe oud hij is. Nummerdor ook al wat als je hem vroeger in de zaal hebt gezien. Dus dan is het OF heel erg knap op topniveau mee te kunnen OF het niveau is niet zo hoog.
Schuil en Nummerdor werden vierde (geen medaille), de olympisch kampioen wielrennen (dus goud) is net zo oud als Schuil.

Jens Voigt - Grevesmühlen, 17 september 1971
Chris Horner - Okinawa (Japan), 23 oktober 1971
Richard Schuil - Leeuwarden, 2 mei 1973
Aleksandr Vinokoerov - Petropavlovsk, 16 september 1973
Levi Leipheimer - Butte (Montana), 24 oktober 1973
Alessandro Petacchi - La Spezia, 3 januari 1974
Danilo Hondo - Guben (DDR), 4 januari 1974
Alessandro Spezialetti - Lachen, Zwitserland, 14 januari 1974
Matteo Tosatto - Castelfranco Veneto, 14 mei 1974
Bert Grabsch - Wittenberg, 19 juni 1975
Andreas Klöden - Mittweida, 22 juni 1975
Andreas Klier - München, 15 januari 1976
Christian Vande Velde - Lemont, 22 mei 1976
Óscar Freire Gomez - Torrelavega, 15 februari 1976
Sven Nys - Bonheiden, 17 juni 1976
Reinder Nummerdor - IJsselmuiden, 10 september 1976
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

WdvB
Forum-lid

WdvB 12 aug 2012 16:08

mag ik zeggen dat der mart wel een goede basketbalcommentator is? Dat spelletje lijkt ie wel te snappen gezien zijn eigen sportverleden. Bij het wielrennen is duidelijk te horen dat ie nog nooit met zijn dikke wijnpens op een fiets heeft gezeten (dat probeert ie wat al te nadrukkelijk te camoufleren met tdf anecdotes en uitslagstatistieken).

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2012 19:16

WdvB schreef:mag ik zeggen dat der mart wel een goede basketbalcommentator is? n).
Ja, dat mag jij zeggen :D
Less is bore

WdvB
Forum-lid

WdvB 12 aug 2012 21:31

Der Smeets in discussie met topsporters die meer geld willen naar topsport, omdat dat jongere aanzet tot topsport en het dus goed is voor de breedtesport (gezondheid, etc). Ben ik nou gek of is het echt de omgekeerde wereld dat er meer geld moet naar topsport om breedtesport te stimuleren? De enige correlatie die ik zie ten aanzien van breedtesport is het weer. Als het mooi weer is wordt er meer gefietst, als het koud weer is wordt er meer geschaatst, zolang in beide gevallen het zonnetje maar schijnt. Moet er dus gewoon niet meer geld naar het KNMI (en de vraag of iemand dat één van die omhooggevallen topsporters wil influisteren)?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2012 21:44

WdvB schreef: Moet er dus gewoon niet meer geld naar het KNMI ?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
By far de leukste opmerking in dit hele topic 8-)
Less is bore

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 aug 2012 21:47

Als het KNMI een goed doel zou betreffen, doneerde ik elke maand rap 100 euro.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie