Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2013 10:18

En het team zelf rijdt op fietsen gemaakt van Reynolds 953 buizen (RVS), dat zal nog weer een stijver frame opleveren.

Overigens worden er ook gelugde frames met 953 en XcR gemaakt, dat levert dan zoiets op:
Afbeelding
Dat is nu echt een droomfiets voor mij...
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 27 sep 2013 10:32

Ernie C. schreef: Dat is nu echt een droomfiets voor mij...
Nou, niet alleen voor jou hoor 8-)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2013 10:46

Base Price For Lugged Stainless Steel Frame & Steel Fork(*): $3,375.00

Het zal helaas nog wel even een droom blijven voor mij... :cry: ;)
Campagnolo Ultra Dork

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 27 sep 2013 15:33

De grote broer van de gele Coppi. Bijna zelfde buis (Columbus EGO), alleen nog iets meer aerodynamisch. Volgende week komt er een Record Ti groep op.


Afbeelding


Afbeelding

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 27 sep 2013 19:52

Ernie C. schreef:En het team zelf rijdt op fietsen gemaakt van Reynolds 953 buizen (RVS), dat zal nog weer een stijver frame opleveren.
Volgens mij heeft RVS geen hogere E-modulus dan andere staalsoorten, extra stijfheid moet dan uit de vorm komen, niet uit het materiaal.

Qua vorm vind ik m niet zo heel bijzonder ten opzichte van de vele andere prachtige stalen frames die er nog te koop zijn. Desondanks wel erg mooi.

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 27 sep 2013 20:04

Gastheerg schreef:En wees eens eerlijk. Geile fietsjes maken ze:
Ik zit vaak verlekkerd naar deze te kijken, simpel, en niet duur. Lijkt erg op de Genesis.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2013 20:31

ciclista schreef:
Ernie C. schreef:En het team zelf rijdt op fietsen gemaakt van Reynolds 953 buizen (RVS), dat zal nog weer een stijver frame opleveren.
Volgens mij heeft RVS geen hogere E-modulus dan andere staalsoorten, extra stijfheid moet dan uit de vorm komen, niet uit het materiaal.

Qua vorm vind ik m niet zo heel bijzonder ten opzichte van de vele andere prachtige stalen frames die er nog te koop zijn. Desondanks wel erg mooi.
Die Anderson is niet de Genesis. ;)

De Genesis waar ze op rijden is een lugloos frame. Ik weet niet of het ook voor 953 geldt maar XCr heeft een grotere buisdiameter dan de meeste OS buizen, vandaar de extra stijfte. De gelugde frames zijn inderdaad gelijk aan stijfheid en Spirit for lugs is zelfs lichter dan XCr. Het is vooral de duurzaamheid en de blinkende stalen buizen wat de RVS frames zo mooi maakt. Dan moet je natuurlijk wel weer oppassen met chloor want daar houdt RVS niet van.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 27 sep 2013 20:42

ciclista schreef:Ik zit vaak verlekkerd naar deze te kijken, simpel, en niet duur..................
Tja, ik kijk regelmatig verlekkerd naar deze.... :) Staat helaas een beetje te verpieteren in de garage, maar toch te mooi en te veel sentiment (bijna mijn hele koers "carriere" hierop gereden) om hem weg te doen. Daarom maar weer eens een plaatje op dit forum.

PS. Inmiddels weer voorzien van de originele wielen: Mavic Open 4 cd donkergrijze velgen met Campa Croce d'Aune naven en Pariba "handmade" bandjes. Ook het originele crankstel weer teruggezet: Shimano 52x42 Ultegra.

Afbeelding
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2095
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 28 sep 2013 00:03

chrissiewizzie schreef:De nationale (Amev) selectie reed op een Batavus professional in die kleuren eind jaren '80, begin jaren '90. Die kleurstelling dwingt bij mij nog steeds respect af. Mannen als Charles Overgaag (broertje van...) reden mij het snot voor de ogen bij de junioren op die fiets. Mooi hoor!
Als ik me goed herinner waren de Batavussen van Amev begin jaren '90 met Sachs New Success afgemonteerd.

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 28 sep 2013 13:41

Afbeelding

Bouwjaar 1984 dus... AA Special! Gaat in het najaar gemoderniseerd worden met een Athena groep en H Plus Son TB14 velgen. Twijfel tussen zwart if gepolijst zilver....
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 28 sep 2013 19:11

Zwart natuurlijk. Rood-zwart altijd goed 8-) Maar dan wel met rvs butted spaakies gewoon over 3

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 28 sep 2013 19:33

Ernie C. schreef:
ciclista schreef:
Ernie C. schreef:En het team zelf rijdt op fietsen gemaakt van Reynolds 953 buizen (RVS), dat zal nog weer een stijver frame opleveren.
Volgens mij heeft RVS geen hogere E-modulus dan andere staalsoorten, extra stijfheid moet dan uit de vorm komen, niet uit het materiaal.

Qua vorm vind ik m niet zo heel bijzonder ten opzichte van de vele andere prachtige stalen frames die er nog te koop zijn. Desondanks wel erg mooi.
Die Anderson is niet de Genesis. ;)

De Genesis waar ze op rijden is een lugloos frame. Ik weet niet of het ook voor 953 geldt maar XCr heeft een grotere buisdiameter dan de meeste OS buizen, vandaar de extra stijfte. De gelugde frames zijn inderdaad gelijk aan stijfheid en Spirit for lugs is zelfs lichter dan XCr. Het is vooral de duurzaamheid en de blinkende stalen buizen wat de RVS frames zo mooi maakt. Dan moet je natuurlijk wel weer oppassen met chloor want daar houdt RVS niet van.
Reynolds 953 heeft wel een behoorlijk grotere treksterkte dan andere legeringen voor fietsframes (inclusief XCr). Wanddiktes van buizen kunnen daadoor dunner worden waardoor het frame in principe lichter kan worden, of je kan bij hetzelfde gewicht een buis met een grotere diameter maken, wat wel weer een stijver frame op zou leveren. Het wordt zeker lichter als je het frame niet lakt (wat niet hoeft bij rvs)...

Plaats reactie