SpEric schreef:Amclassic-fan schreef:Wat je tijdens toertochten ziet wil je eigenlijk niet zien, toen ik na het douchen bij de Eddy Merckx om me heen keek was het vrij dramatisch wat ik zag. Een Litespeed Ghisallo met Scapula SP vork met 6 cm aan spacers, een goedkope no-name fiets met 10 cm (dat was pas een echte toren) en iets van een 7 cm stuurpen, en dan nog wat toren van een cm of 6 aan spacers. Bij bijna iedereen is de hoeveelheid spacers best onder de 3 a 4 cm te houden, mits het juiste merk en de juiste maat gekozen worden.
Dat vind ik ook. En dat lukt eingelijk altijd wel. Maar niet bij elk merk is het even
makkelijk zoals Colnagofreak al aangeeft.
En ook niet met bij elke lichaamsverhoudingen is het even gemakkelijk; Neem iemand met relatief hele lange benen en een kort bovenlijf. Die kan 2 (3) dingen doen:
1.) Of een groot frame namen, waarbij de zadelhoogte en de hoeveelheid spacers 'normaal' zijn, maar waarbij de renner wel genoodzaakt is om zonder zadel-setback en met een hele korte stuurpen te rijden.
2.) Of een klein(er) frame, waarbij dus het zadel verder uit zal steken en er noodgedwongen een stapeltje spacers onder de stuurpen blijft zitten (of zo'n omhoogstaande stuurpen, maar dat ziet er m.i. pas echt niet uit...)
(3.) een Custom-frame laten bouwen)
Volgens mij is bij optie 1. de gewichtsverdeling over de wielen niet optimaal en ga je dan dus consessies doen aan de rij-vaardigheid van de fiets. Persoonlijk zou ik dan toch voor optie 2 kiezen.
NB: we gaan nogal off-topic. Misschien een idee voor de mods om de laatste x reacties onder te brengen onder een apart topic?