Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9206
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 aug 2007 15:57

SpEric schreef:
Amclassic-fan schreef:Wat je tijdens toertochten ziet wil je eigenlijk niet zien, toen ik na het douchen bij de Eddy Merckx om me heen keek was het vrij dramatisch wat ik zag. Een Litespeed Ghisallo met Scapula SP vork met 6 cm aan spacers, een goedkope no-name fiets met 10 cm (dat was pas een echte toren) en iets van een 7 cm stuurpen, en dan nog wat toren van een cm of 6 aan spacers. Bij bijna iedereen is de hoeveelheid spacers best onder de 3 a 4 cm te houden, mits het juiste merk en de juiste maat gekozen worden.



Dat vind ik ook. En dat lukt eingelijk altijd wel. Maar niet bij elk merk is het even
makkelijk zoals Colnagofreak al aangeeft.


En ook niet met bij elke lichaamsverhoudingen is het even gemakkelijk; Neem iemand met relatief hele lange benen en een kort bovenlijf. Die kan 2 (3) dingen doen:
1.) Of een groot frame namen, waarbij de zadelhoogte en de hoeveelheid spacers 'normaal' zijn, maar waarbij de renner wel genoodzaakt is om zonder zadel-setback en met een hele korte stuurpen te rijden.
2.) Of een klein(er) frame, waarbij dus het zadel verder uit zal steken en er noodgedwongen een stapeltje spacers onder de stuurpen blijft zitten (of zo'n omhoogstaande stuurpen, maar dat ziet er m.i. pas echt niet uit...)

(3.) een Custom-frame laten bouwen)

Volgens mij is bij optie 1. de gewichtsverdeling over de wielen niet optimaal en ga je dan dus consessies doen aan de rij-vaardigheid van de fiets. Persoonlijk zou ik dan toch voor optie 2 kiezen.

NB: we gaan nogal off-topic. Misschien een idee voor de mods om de laatste x reacties onder te brengen onder een apart topic?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 17 aug 2007 16:07

Of de beste optie; sowieso een frame zoeken met een korte bovenbuis en evt een iets langere balhoofdbuis. Dat is eigenlijk de essentie van wat hier besproken wordt; zoek een merk/frame wat bij je past.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 17 aug 2007 16:40

klopt, of anders, neem geen merk dat niet bij je past !

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5615
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 17 aug 2007 19:44

SpEric schreef:klopt, of anders, neem geen merk dat niet bij je past !


En daar wringt voor vele natuurlijk de schoen, want we kijken eerst natuurlijk naar wat we mooi vinden en kijken niet eerst naar de geometrie van een fiets.

P.S. zo'n risingpen vind ik ook geen gezicht.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

dennisje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jun 2007 03:02

dennisje 17 aug 2007 22:33

colnagofreak schreef:
En daar wringt voor vele natuurlijk de schoen, want we kijken eerst natuurlijk naar wat we mooi vinden en kijken niet eerst naar de geometrie van een fiets.

P.S. zo'n risingpen vind ik ook geen gezicht.


Dat is zelfs nog een understatement, ik denk niet dat er iemand een fiets koopt waarmee je niets hebt, enkel dat hij goed past. Dan koop ik liever een fiets waar ik misschien wat mee moet foeteren om te passen, maar die ik dan wel te gek vind. Je kan natuurlijk niet te ver gaan in dit "foeteren". Heb nu op mijn Storck ook een stuurpen van 90mm moeten gebruiken om te passen.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 17 aug 2007 22:36

Ik heb zelf ondervonden dat de keuze toch redelijk beperkt is, wil je die spacers en rising pen vermijden zonder gebroken van de fiets te stappen. Vroeger was mijn rug meer van rubber dan nu blijkbaar. Na een beetje trial and error heb ik ondervonden dat ik een (veel) hogere bhbuis nodig heb. Misschienn minder aero, maar ik rij er wel sneller mee. Nu kan ik tenminste in de beugels en ik heb nog altijd een normaal hoogteverschil tussen zadel en stuur.
Dankzij het forum al veel wijzer geworden, nu ben ik er veel meer mee bezig dan vroeger.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

timor3
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 aug 2007 17:29

timor3 18 aug 2007 17:07

Iemand trouwens nog mooie nieuwe "kiekjes" van zijn of haar Cervelo?

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 18 aug 2007 17:37

53x11 schreef:
SpEric schreef:
Amclassic-fan schreef:Wat je tijdens toertochten ziet wil je eigenlijk niet zien, toen ik na het douchen bij de Eddy Merckx om me heen keek was het vrij dramatisch wat ik zag. Een Litespeed Ghisallo met Scapula SP vork met 6 cm aan spacers, een goedkope no-name fiets met 10 cm (dat was pas een echte toren) en iets van een 7 cm stuurpen, en dan nog wat toren van een cm of 6 aan spacers. Bij bijna iedereen is de hoeveelheid spacers best onder de 3 a 4 cm te houden, mits het juiste merk en de juiste maat gekozen worden.



Dat vind ik ook. En dat lukt eingelijk altijd wel. Maar niet bij elk merk is het even
makkelijk zoals Colnagofreak al aangeeft.


En ook niet met bij elke lichaamsverhoudingen is het even gemakkelijk; Neem iemand met relatief hele lange benen en een kort bovenlijf. Die kan 2 (3) dingen doen:


Ik heb precies het tegenovergestelde, korte benen en relatief lang bovenlichaam. Ik heb een bovenbuis van 59cm (+12cm stuurpen) en een zadelstand van 76cm. Op me huidige fiets steekt me zadelpen maar 10cm uit, wat niet heel mooi staat. En het bevestigen van een kadeplaatje ook lastig maakt. Maar zoals al gezegd het, alleen diegene die erop fiets moet er lekker opzitten.
Anti-Spacers!

marcobos
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:01

marcobos 18 aug 2007 21:27

Dit is mijn Cervelo Soloist Carbon, maat 58, afgemonteerd met campa record en zipp cranks en wielen. Het gewicht van de complete fiets is 6,9 kg. Ik ben 1,93m en heb een zadel hoogte van 82,5 cm, gemeten van hart bracket tot bovenkant zadel. Zadel steekt vrij ver uit het frame, maar dat is geen probleem. Ik had ook wel voor een 61 kunnen kiezen, maar had toch liever een iets kleiner frame.

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 19 aug 2007 00:02

Ontzettend mooie fiets! Ik vind die Zipp cranks ook echt prachtig. Zo hoort een Cervelo er uiteindelijk gewoon uit te zien, zo veel mogelijk Zipp (ook al zou ik er zelf niet zo snel voor kiezen qua wielen).

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 21 aug 2007 18:01

eens een keer op TT fietsje P2C, maatje te klein, maar voor testen was het goed.

[img=http://img75.imageshack.us/img75/483/ericag9.jpg]

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 21 aug 2007 19:45

marcobos schreef:Dit is mijn Cervelo Soloist Carbon, maat 58, afgemonteerd met campa record en zipp cranks en wielen. Het gewicht van de complete fiets is 6,9 kg. Ik ben 1,93m en heb een zadel hoogte van 82,5 cm, gemeten van hart bracket tot bovenkant zadel. Zadel steekt vrij ver uit het frame, maar dat is geen probleem. Ik had ook wel voor een 61 kunnen kiezen, maar had toch liever een iets kleiner frame.


Onwijs leipe bak. Wat een ding zeg. Vooral die cranks zijn echt super.

Had zelf wel gekozen voor een syntace voorbouw (snap niet waarom mensen met een cervelo ineens zoveel fsa monteren :S) en de wielen had ik ook anders gekozen.

Nogmaals. Top gebakje:D

Plaats reactie