Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 23 apr 2016 15:38

130mm is toch niet heel kort?

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 23 apr 2016 15:56

Denk ik ook niet.
Maak joe woar

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 23 apr 2016 21:11

Ivm speling balhoofd: ik heb die topcap nog een beetje harder aangedraaid, en inderdaad, de speling is (zo goed als?) weg nu. Maar : ik heb dat wel vaster moeten aandraaien dan de voorgeschreven 2 Nm ... Heb het wel telkens in kleine stapjes gedaan, iedere keer een kwartje draai en opnieuw getest.

Mijn vraag naar het kennerspubliek ;) Kan het kwaad dat dit toch een stukje boven de voorgeschreven aandraaikracht is? (ken het juiste woord niet maar jullie weten wel wat ik bedoel ... als iemand mij het juiste woord kan leren is dat altijd meegenomen ;) )

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 23 apr 2016 21:14

LittleWhiteDog schreef:Ivm speling balhoofd: ik heb die topcap nog een beetje harder aangedraaid, en inderdaad, de speling is (zo goed als?) weg nu. Maar : ik heb dat wel vaster moeten aandraaien dan de voorgeschreven 2 Nm ... Heb het wel telkens in kleine stapjes gedaan, iedere keer een kwartje draai en opnieuw getest.

Mijn vraag naar het kennerspubliek ;) Kan het kwaad dat dit toch een stukje boven de voorgeschreven aandraaikracht is? (ken het juiste woord niet maar jullie weten wel wat ik bedoel ... als iemand mij het juiste woord kan leren is dat altijd meegenomen ;) )
Ehh aanhaalmoment?
Specialized Diverge Axs

Anko
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 okt 2013 13:39

Anko 23 apr 2016 22:04

RuudRuud schreef:130mm is toch niet heel kort?
Je hebt gelijk, ik dacht dat hij tot 110m ging maar zie idd tot 130 :winkthumb:

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 23 apr 2016 22:41

feddesman schreef:
LittleWhiteDog schreef:Ivm speling balhoofd: ik heb die topcap nog een beetje harder aangedraaid, en inderdaad, de speling is (zo goed als?) weg nu. Maar : ik heb dat wel vaster moeten aandraaien dan de voorgeschreven 2 Nm ... Heb het wel telkens in kleine stapjes gedaan, iedere keer een kwartje draai en opnieuw getest.

Mijn vraag naar het kennerspubliek ;) Kan het kwaad dat dit toch een stukje boven de voorgeschreven aandraaikracht is? (ken het juiste woord niet maar jullie weten wel wat ik bedoel ... als iemand mij het juiste woord kan leren is dat altijd meegenomen ;) )
Ehh aanhaalmoment?
Dat zal het zijn :)
En zou het kwaad kunnen dat ik dat aanhaalmoment overschreden heb? De speling op het balhoofd is in elk geval heel wat verminderd, misschien nét niet helemaal weg maar ik durfde niet verder draaien :)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3204
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 apr 2016 22:58

Misschien anders met een dunne spacer tussen de stuurpen en de topcap proberen. Zoals TL@ op de vorige pagina aangaf, kan het zijn dat de topcap niet voldoende kan zakken om goed aan te drukken.

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 25 apr 2016 08:41

EmPeHa schreef:Misschien anders met een dunne spacer tussen de stuurpen en de topcap proberen. Zoals TL@ op de vorige pagina aangaf, kan het zijn dat de topcap niet voldoende kan zakken om goed aan te drukken.
Inderdaad, maar ik heb geen spacers meer over :) De (enige) spacer die van onder mijn stuur gehaald moest worden, staat er nu bovenop. Maar ik denk dat het voorlopig wel oké is hoor. En ik mag es langsgaan bij een kennis van een kennis die iets van fietsmechaniek kent. Altijd handig :winkthumb:

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 25 apr 2016 14:15

In mijn zoektocht naar de juiste framemaat voor een aeroad afgelopen weekend mijn twee fietsen gefotografeerd, opgemeten en vergeleken. Gefotografeerd met telelens vanaf statief, maar dan toch nog een beetje perspectivische vertekening aan de randen. Maatvoering vanaf geometrietabel van de producent aangehouden en getracht dat op schaal in fotoshop te plaatsen (mbv referentiemaat op foto). Ooit eens een bikefitting gedaan voor mijn Cervelo tt-fiets, dus daar maar mee begonnen als referentie.

Afbeelding
Cervelo P2C (2009) maat 56. Volgens cervelo een stack 531 en reach 429 verhouding van 1.24 (wat volgens canyon weer zeer sportief is want <1.45)

Vervolgens mijn huidige canyon (ultimate al in xl uit 2008) gefotografeerd op dezelfde plek. Toen werd stack en reach nog niet genoemd in de geometrietabel van canyon dus vanaf de foto een poging gedaan om dat op te meten. Bij benadering een stack 592 en reach 389 verhouding van 1.52. Volgens canyon is dat nog net geen comfortracer.
Afbeelding

Derde stap is een goede internetfoto vinden van een XL Aeroad frame (beoogde nieuwe fiets). Daar is de stack-reach ratio van bekend: 592/417=1.42
Afbeelding

Alledrie (Cervelo, Ultimate AL en Aeroad) overelkaar gelegd zou mijn zadel van de Ultimate nog een 1cm hoger kunnen en valt me op dat de koehoorns van de Aeroad redelijk overeenkomen met de koehoorns van de Ultimate AL. De reach van de Aeroad is wel een stukje langer (28mm) dan de Ultimate maar weer korter t.o.v. de Cervelo. Met andere woorden de Aeroad in XL zou mijn goede maat moeten zijn met de open vraag of een ligstuur dan nog prettig zit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wijgers
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jun 2011 17:53
Locatie: Alblasserdam

Gebruikersavatar Wijgers 25 apr 2016 14:56

knal schreef:
Lion1979 schreef:Sinds een paar dagen last van een vervelend tikkend geluid uit mijn 1,5 maand oude Ultimate CF SLX 9.0. Heb het idee dat het in de trapas zit (geluid stopt ook als ik stop met trappen) Heb de pedalen al losgemaakt en opnieuw met pasta gemonteerd, maar dat maakt geen verschil. Voor de rest alles nog eens nagelopen, maar kan niks vreemd vinden. Maar even een afspraak maken met Canyon om naar eindhoven te rijden. Valt me toch erg tegen van een fiets in die prijsklasse na nog geen 2000 kilometers
Heb hier nu toevallig ook last van. Ook nog niks kunnen vinden
Wanneer last? Ik ervaar ook een tik en soms denk ik voelbaar, maar dat is alleen met het peddelen van de pedalen, bij meer kracht gaat het tikken weg? Vind ik overigens ook wel een vreemde gewaarwording.

Haal alles eens in de zoveel tijd uit elkaar, maar kan niets vreemds ontdekken. Pedalen draaien goed, Crank loopt goed.

Nils

Bergwerk
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 apr 2016 19:04

Bergwerk 25 apr 2016 19:09

Zojuist mijn nieuwe Canyon Aeroad binnen gekregen! Van problemen met levertijd lijkt geen sprake meer. In tegenstelling; bestelling gedaan begin april, oorspronkelijke leverdatum was toen tweede week juli, maar vrijdag kreeg ik al bericht dat hij bij UPS in het systeem zat. Totale levertijd was dus ongeveer twee weken ipv opgegeven twee maanden.

hansm
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2006 00:33

hansm 25 apr 2016 19:31

https://www.flickr.com/photos/moonh/266 ... ed-public/
Het lukt me niet om mijn foto hier rechtstreeks op te plaatsen.

Al een tijdje in mijn bezit van mijn nieuwe Ult AL 9.0 slx maar wilde toch nog een paar aanpassingen doen alvorens hier een foto te posten.
Ksyrium exalith pro sl's vervangen door de 100gr lichtere en veel goedkopere ryde pulse sprint velgen en ook ander zadel en zadelpen.
Zo komt hij nu op 6,8kg incl pedalen en bidonhouders

Plaats reactie