Ziet er inderdaad gaaf uit! Foto is inmiddels trouwens verwijderd, benieuwd wie daar om heeft gevraagd: Canyon vanwege de Disc ophef of SRAM vanwege de prototype eTap Hydrolic shifters...wasbeer2006 schreef:Toch vind ik het gaaf staan op een aeroad! De remgrepen nog wat bijschaven en klaar.
Canyon
Het is bij mij een constante tik. Die als ik sneller ga trappen ook sneller gaat tikken. En het maakt niet uit of ik rustig pedel of hard doorfietst, hij blijft tikken. Het vreemde is wel dat als ik hem op de montage standaard zet en rustig aan de pedalen draai, ik helemaal niets hoor. De as draait goed en er komt nergens geluid uit. Al met al nogal vreemd. Maar ik heb volgende week vrijdag een afspraak staan in Eindhoven dus dan mogen er daar maar eens naar kijken.[/quote]
Check je zadelpen, stuurpen en snelspanners. Demonteren, schoonmaken en met pasta monteren. 95% kans dat het geluid weg is.
Check je zadelpen, stuurpen en snelspanners. Demonteren, schoonmaken en met pasta monteren. 95% kans dat het geluid weg is.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Lion1979 schreef:Sinds een paar dagen last van een vervelend tikkend geluid uit mijn 1,5 maand oude Ultimate CF SLX 9.0. Heb het idee dat het in de trapas zit (geluid stopt ook als ik stop met trappen) Heb de pedalen al losgemaakt en opnieuw met pasta gemonteerd, maar dat maakt geen verschil. Voor de rest alles nog eens nagelopen, maar kan niks vreemd vinden. Maar even een afspraak maken met Canyon om naar eindhoven te rijden. Valt me toch erg tegen van een fiets in die prijsklasse na nog geen 2000 kilometers
Had ik ook, maar alleen wanneer in op het kleine blad reed, FM had bij het monteren van de groep het kabeltje van de voorderailleur iets te lang afgeknipt, waardoor die tegen de rechtercrank aan tikte. Even losgehaald en het kabeleindje omhoog gezet.appie schreef: Check je zadelpen, stuurpen en snelspanners. Demonteren, schoonmaken en met pasta monteren. 95% kans dat het geluid weg is.
Op de Aeroad zit standaard voor een 52-36 semi-compact en achter 11-28. Wat is de handigste manier om er voor de bergen van de zomer eventueel een lichter verzet op te krijgen? Een andere cassette? Maar als ik het goed heb moet dan ook de derailleur aangepast, wat gedoe is. Of voor een kleiner tandwiel monteren. Tweede crank aanschaffen kan ook, maar dat is de meest prijzige optie lijkt me. Iemand ervaring?
Cassette wisselen is de makkelijkste optie en kost je 5 minuten. Derailleur hoeft niet bijgesteld te worden (hooguit de B-schroef, maar da's echt een piece of cake).
Andere bladen voor kan ook, maar da's bijna net zo duur als een compleet nieuwe crank.
Andere bladen voor kan ook, maar da's bijna net zo duur als een compleet nieuwe crank.
Als je grotere cassette wil (32 bijvoorbeeld), moet je je derailleur eigenlijk wisselen naar een medium kooi, anders heb je de de kans alles te slopen. Soms werkt het, maar soms is het plotseling huilen.
Shimano-di2-derailleurs zijn trouwens om te bouwen naar een medium kooi met een euro of 40 aan onderdelen.
Voor in de bergen kan je trouwens ook overwegen om bijvoorbeeld een set 105 voorbladen te kopen, passen ook op een dura-ace of ultegra crank en is een stuk goedkoper. Het buitenblad is altijd duur, het binnenblad is heel goedkoop nieuw te krijgen.
Shimano-di2-derailleurs zijn trouwens om te bouwen naar een medium kooi met een euro of 40 aan onderdelen.
Voor in de bergen kan je trouwens ook overwegen om bijvoorbeeld een set 105 voorbladen te kopen, passen ook op een dura-ace of ultegra crank en is een stuk goedkoper. Het buitenblad is altijd duur, het binnenblad is heel goedkoop nieuw te krijgen.
Laatst gewijzigd door athhretjt op 27 apr 2016 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08
Is 36-28 nog te zwaar? Het is tenslotte toch een vrij lichte fiets.
Volgens mij zal 34-28 niet super veel verschil uitmaken hoor. (15cm/omwenteling volgens de verzettentabel).
Een 36-30 trouwens ook slechts 20cm/omwenteling.
Persoonlijk zou ik het bij je huidige verzet houden.
En in het ergste geval : probeer zelf 1 à 2 kg af te werken
Dat maakt nog het grootste verschil én is goedkoopst
Volgens mij zal 34-28 niet super veel verschil uitmaken hoor. (15cm/omwenteling volgens de verzettentabel).
Een 36-30 trouwens ook slechts 20cm/omwenteling.
Persoonlijk zou ik het bij je huidige verzet houden.
En in het ergste geval : probeer zelf 1 à 2 kg af te werken
Dat maakt nog het grootste verschil én is goedkoopst
Laatst gewijzigd door LittleWhiteDog op 27 apr 2016 08:48, 2 keer totaal gewijzigd.
En als je een extra set "klimwielen" hebt hoef je alleen de wielen te wisselen.
Let wel even op je kettinglengte bij een andere cassette, groot-groot moet je wel kunnen schakelen. Je kunt ook gewoon een extra ketting bij je klim cassette gebruiken.
Let wel even op je kettinglengte bij een andere cassette, groot-groot moet je wel kunnen schakelen. Je kunt ook gewoon een extra ketting bij je klim cassette gebruiken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Dank voor alle reacties! Goede tips. Of het nodig is weet ik nog niet, binnenkort maar eens een paar heuvels in het zuiden testen.
De gearing met 36-28 is 1.3. Bij 36-32 zit je op 1.1, maar derailleur wisselen zit ik niet direct op te wachten. Met 34-28 zit je op 1.2, wat gelijk aan kleinste verzet op mijn oude fiets was. Dus een 105 compact crank voor de bergen is dan waarschijnlijk de eenvoudigste optie.
De gearing met 36-28 is 1.3. Bij 36-32 zit je op 1.1, maar derailleur wisselen zit ik niet direct op te wachten. Met 34-28 zit je op 1.2, wat gelijk aan kleinste verzet op mijn oude fiets was. Dus een 105 compact crank voor de bergen is dan waarschijnlijk de eenvoudigste optie.
Ik heb de eerste maanden met de standaard 52-36 en 11-28 gereden.
Het lukt bergop, maar had niets over. Zeker in Spanje in de bergen miste ik nog een tandje om even de benen te laten rusten.
Sinds vorige maand een 50 en 34 blad gekocht (120 euro totaal) en ik merk toch echt wel verschil omhoog met die 34.
Op het vlakke lijk ik de 36 wel te missen.
Het lukt bergop, maar had niets over. Zeker in Spanje in de bergen miste ik nog een tandje om even de benen te laten rusten.
Sinds vorige maand een 50 en 34 blad gekocht (120 euro totaal) en ik merk toch echt wel verschil omhoog met die 34.
Op het vlakke lijk ik de 36 wel te missen.
Als je nou "gewoon" jezelf oplegt dat je niet groot-groot gaat schakelen, kun je dan wel schakelen met een 11-32 cassette (met normale kooi)?vincent75 schreef:En als je een extra set "klimwielen" hebt hoef je alleen de wielen te wisselen.
Let wel even op je kettinglengte bij een andere cassette, groot-groot moet je wel kunnen schakelen. Je kunt ook gewoon een extra ketting bij je klim cassette gebruiken.
36-32 okay, maar jezelf verbieden om 52-32 te schakelen? Zou dat lukken? Of is het risico te groot dat je per ongeluk groot groot schakelt en de boel vernielt?
Je gaat in het heetst van de strijd echt wel een keer een foute schakel beweging maken. Het gevolg is dan dat je achter derailleur in je achterwiel vliegt. Hierdoor grote kans dat je achterpat breekt (of erger je frame), je spaken je om de oren vliegen en je derailleur beschadigd raakt. Kortom je kunt niet verder fietsen.BAMCAN schreef:
Als je nou "gewoon" jezelf oplegt dat je niet groot-groot gaat schakelen, kun je dan wel schakelen met een 11-32 cassette (met normale kooi)?
36-32 okay, maar jezelf verbieden om 52-32 te schakelen? Zou dat lukken? Of is het risico te groot dat je per ongeluk groot groot schakelt en de boel vernielt?
Zorg er gewoon voor dat je kettinglengte voldoende is om groot-groot te kunnen rijden. Liever een slaphangende ketting bij klein-klein als een derailleur in het achterwiel.
Ik heb zelf mijn klim set-up 50-34 met een samengestelde 12-32 cassette (uit een 11-32 en een 12-25). Deze gebruik ik enkel in de "echte" bergen om enkele dagen per jaar lekker te kunnen fietsen en genieten. Dit alles met de std. 6800 achter derailleur.
Ik wacht nog steeds op een Shimano 12-30 11speed cassette, maar dit is een goed alternatief. Ooit al eens met losse Marchisio kransen i.c.m. Shimano een 12-30 gemaakt maar schakelde niet echt lekker.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!